[column] A man is more than his brains

[column] A man is more than his brains
  • Bureaus
  • 16 jun 2021 @ 11:13
  • 24466 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

Zijn we in deze data-tijd niet verzeild geraakt in een te rationele benadering van marketing en communicatie? Missen we in onze dashboards niet de motivaties over wat mensen achterliggend beweegt? Zijn we niet een beetje doorgeslagen in propositie denken? Reclameveteraan (waaronder NieuwsTribune man) en merkstrateeg Tjeerd de Jong deelt zijn visie.

Data is goud waard, maar 'markets are people' en geen conversiecijfers of CTR’s. Mensen, die zich primair door emotie laten leiden in hun oriëntatiezoekgedrag. In een jungle van aanbieders kan dat ook niet anders. Maar daarin liggen nu precies de kansen!

Communiceren in plaats van informeren
Strategische markbenadering vraagt om een brede externe analyse. Om positiebepaling in relatie tot afnemersbehoefte en concurrentie, vertaald naar heldere positionering en impactvolle communicatie. Zowel in creatie, waar de communicatievonk altijd in de emotie zit, als in mediumtype strategie. In de uitwerking, herkenbaar, onderscheidend, relevant en consistent. Waarbij ook offline massamedia, gezien hun interessante prijsontwikkeling, nu juist vaak verrassend effectief blijken. Dus kritisch met het kopiëren. Dat leidt tot uniformiteit en maakt de keuze voor afnemers er bepaald niet makkelijker op.

De Nieuwe Reclameschool
Vrijwel elke onderneming houd zich bezig met identiteit, purpose, de 'WHY' van Sinek, missie, visie et cetera. Het is opmerkelijk hoe weinig hiervan is terug te vinden in communicatie. Verder dan de wat obligate teksten op de website onder de kop 'wie we zijn' en 'over ons' komt het meestal niet. En dat terwijl hierin, mits goed geformuleerd en conceptueel vertaald, juist de kans ligt voor onderscheidende communicatie. Het integreren van identiteit, DNA en visie in de communicatie over producten/diensten, maakt de afzender onderscheidend, uniek en herkenbaar. Daarmee geven we de zoekende afnemer houvast en het beoogde 'goede gevoel' over zijn keuze. Denk eens aan Coolblue, alles voor een glimlach, die dat in communicatie en gedrag, goed begrepen heeft. De combinatie van het klassieke 'reclame maken' met de fantastische mogelijkheden van eigentijdse tech! Ook, of juist, organisaties met beperktere budgets zouden hier veel aandacht aan moeten besteden.

Communicatie is een investering, geen kostenpost
De waardering van een investering wordt bepaald door het rendement. Het ontwikkelen van een effectief marketing/communicatie beleid is een vak. We weten tegenwoordig heel goed onze doelgroep online te volgen, targetten en te laten converteren. Maar dat is slechts een sub-doel. Wat we moeten willen is bekendheid, voorkeur creëren, Breinpositie en Top of mind zijn. Dat leidt tot aanzienlijk hoger rendement van de communicatie euro. Doordachte communicatiestrategie, verrassende toegepaste creativiteit en brede media visie zijn de disciplines die dat realiseren. Of doe maar gewoon, dan val je niet op.

Tjeerd de Jong
Redpepper Advertising

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken