[column] Als je naar de kapper gaat, dan word je geknipt

[column] Als je naar de kapper gaat, dan word je geknipt
  • Bureaus
  • 8 jul 2021 @ 11:18
  • 24857 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ReclameCreatie

Na de opkomst van internet als communicatiekanaal, is het monopolie op communicatiediensten van het traditionele reclamebureau doorbroken. (Online) communicatie werd goedkoop en toegankelijk voor iedereen. Reclameveteraan (waaronder NieuwsTribune-man) en merkstrateeg Tjeerd de Jong deelt zijn visie.

Eindelijk raakten we bevrijd van die bizar dure bureaus, de snelle accountjongens en van die eigenwijze creatieven. De adverteerder kan het nu lekker zelf. Met hier en daar wat projectmatige ondersteuning op deeltrajecten. Gevolg: een enorm en onoverzichtelijk aanbod van talloze (hyper)specialisten. Off- en online. Vaak allemaal met dezelfde belofte: meer klanten, efficiëntere en effectievere communicatie, maar in de praktijk met totaal verschillende werkzaamheden.

Die specialisten hebben elk hun eigen onderscheidende kijk op een communicatieprobleem. Ook hebben zij een (eigen) belang. Soms is dit belang, bijvoorbeeld financieel, de drijfveer achter adviezen en aanpak. Het specialistische karakter van dienstverleners maakt het vaak ook onmogelijk om buiten de kaders van het eigen werkdomein te adviseren. Zij beschikken niet over de expertise. Onlinebureaus weten weinig van offline en omgekeerd. Design denkt in vormgeving, vaak niet in communicatie. Tekstschrijvers zijn lang niet altijd conceptdenkers. SEO/SEA bureaus zien vaak niet wat offline aan organische vindbaarheid kan toevoegen et cetera. et cetera. Het is gewoon niet hun wereld. Kort gezegd: de keuze voor de communicatie-dienstverlener bepaalt welke aanpak wordt geadviseerd om communicatiedoelstellingen te realiseren. En dat is verre van doelmatig.

Er speelt er nog een probleem. Marketing/communicatie-afdelingen werken vaak met meerdere specialistische partijen. Die elk vanuit hun eigen waarheid te werk gaan. Als het uitgangspunt van de adverteerder is om herkenbaar en consistent zijn doelgroepen te benaderen (en dat mag ik hopen) dan is dat niet eenvoudig. Een helder gedefinieerde strategie waar alle partijen zich tot in de haarvaten mee verenigen is een must. Het is niet interessant wat een individuele adviseur vindt, hij/zij wordt ingehuurd om binnen zijn/haar domein, een door de opdrachtgever gedefinieerde strategie te vertalen! De communicatieafdeling moet daarop toe zien, dat coördineren, de consistentie en de kwaliteit bewaken. Die regie vraagt ervaren generalisten, die open minded elk specialisme op waarde weten te schatten en in te zetten. Eerst denken, dan doen. Isn’t life more beautiful when you meet the right hairdresser?

Tjeerd de Jong
merkstrateeg Red Pepper


foto kapper boven: David Geib / Pexels

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken