[column] Braaf

[column] Braaf
  • Bureaus
  • 13 jul 2021 @ 08:00
  • 11896 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Reclame

Reclame op tv. Voor veel mensen het sein koffie te gaan halen of een bezoekje aan de wc te brengen. Voor ons vakidioten juist het sein om te blijven zitten. Om te kijken wat de creatieve koekenbakkers er nu weer van gemaakt hebben. Ik moet eerlijk zeggen dat zelfs ik steeds vaker wegloop. Reclame is te braaf geworden.

Als je de coronaperiode als voorbeeld neemt, dan zagen we uitsluitend dezelfde pathetische, tranentrekkende filmpjes waarin een reeks - vaak eigen - mensen van een bepaald merk in koor riepen dat ze bezorgd waren over ons, de klant, en dat zij - al die lieve medewerkers - ons graag wilden beschermen tegen deze hellegang. Maar de emotie - hoe goedbedoeld ook - kwam niet over. Zouden hier humor en relativering niet beter op hun plek zijn geweest? Juist ook om de corona-angst ietwat te neutraliseren?

Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen. Voorbeelden met de juiste emotie en rake humor. Durf en lef. Soms best wel. Hornbach, Koning Toto, Centraal Beheer, Staatsloterij. Maar in het algemeen is het toch niet heel verheffend. Van 30 seconden moet in creatief opzicht toch veel meer te maken zijn? Iets waarbij wij allen op het puntje van onze stoel zitten?

Een verklaring voor de toenemende mainstream reclame? Angst. We zijn in een tijdsgewricht beland waarin we al snel op lange of gevoelige tenen staan. Waarin we op eieren moeten lopen omdat we niemand of iets willen beledigen. Vanuit inclusie en diversiteit wellicht een te verdedigen zaak, maar voor reclame-uitingen de dood in de pot. Voorzichtigheid is geboden, vooral niet te gek of te creatief doen. Even koffie halen dan maar en soms even weemoedig wegdromen naar Johnny en Rijk: C&Aaaaaaa, is toch voordeliger.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 11/12, 2021.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken