[column] Klein

[column] Klein
  • Bureaus
  • 28 sep 2021 @ 08:00
  • 14427 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • ReclameCreatie

Klein, maar fijn. Hoe vaak gaat het spreekwoord niet op? Dat geldt bijna altijd voor de kleine spelers in de reclamewereld. Zij zijn de harde werkers, de roadies van de reclame, de pionnen op het schaakveld, de figuranten, de antihelden. Zij geven een tv-commercial, socialmediacampagne, radiospotje of outdoor poster de juiste toon, het juiste gevoel. Zij zijn de slagroom op de taart die reclame heet.

Het zijn in de meeste gevallen de anonieme bureautjes, studiootjes of filmmakers die een plek in de schaduw krijgen, maar eigenlijk het hoofdpodium verdienen. Bij award-uitreikingen staat het volglicht vol op de uiteindelijke winnaar, de agency. Zij heffen de bokaal in de lucht en worden door tientallen fotografen vereeuwigd, geknuffeld door de klant en door vakbladen de hemel in geprezen. Voor de harde kleine zwoegers rest slechts een plek in de coulissen.

Awards zijn er in de marketing- en reclamewereld al veel te veel. Dus elke keer als er wat te winnen valt, vallen de kleine luiden buiten de boot. Ze mogen zich gelukkig prijzen als ze een plekje krijgen op de aftiteling, terwijl ze het zout in de pap zijn. Zonder hen geen glorie. Daarom, beste marketeers en grote reclamejongens, breken we dit keer in MarketingTribune een lans voor de kleine spelers. Heffen wij ze op het schild. Opdat we ze niet vergeten. Zou mooi zijn als we eens een speciale award voor hen in het leven roepen. Grote prijs voor de kleine broeder. Schrappen we gewoon een andere grote prijs voor de groten.

Dit editorial verscheen eerder in MarketingTribune 16, 2021.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken