[column] Effect

[column] Effect
  • Bureaus
  • 23 nov 2021 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Campagnes

Het gaat dit jaar eigenlijk alleen nog maar over het juiste effect. Met het coronavirus nog steeds volop in ons midden, is de cruciale vraag elke keer opnieuw: Gaan de overheidsmaatregelen voldoende effect sorteren om ons leven te beschermen? Gaan we het virus neerslaan? Wanneer zijn we weer vrij?

En hebben de goedbedoelde adviezen van het demissionaire kabinet - handen wassen, ventileren en afstand houden - een dusdanig alarmerende status dat we ons gedrag daadwerkelijk aanpassen?

Want dat is de crux van het verhaal, uiteindelijk gaat het erom dat de boodschap zo overtuigend en impactvol is, dat we ons definitief anders gaan gedragen. De coronacampagne van de overheid laat zien dat we de eerste weken heel braaf alles doen wat Vadertje Staat verordonneerd, maar dat na een paar prikjes de mores meteen losser wordt. Voor je het weet lopen we weer zonder mondkapje in de Appie, schudden we weer vrolijk en zorgeloos handen en zoenen elkaar drie keer op de wangen.

Maar Covid is here to stay. Dat is het uiteindelijke echte effect zou je kunnen zeggen. Wen er maar aan. Was het mondkapje maar eens goed uit en houd het altijd bij de hand. Boks maar met je collega’s of zwaai naar ze en was je handen stuk.

Covid is net reclame. Gaat ook nooit meer weg. Wen er maar aan. En dan kan het maar beter leuke, interessante, inhoudelijk sterke en effectieve reclame zijn. De Effies van dit jaar bewijzen maar weer eens dat het moeilijk is, effectieve reclame maken. De benoemingen zijn schaars en terecht. Bij reclame kun je, net als bij covid, niet kritisch genoeg zijn. De redactie maakte ook dit jaar weer zijn eigen selectie - wij hebben zo onze voorkeuren - en vroeg de marketeers waarom hun geesteskind moet winnen. Mooi om te zien en lezen. Super enthousiaste mensen die voor goud gaan en altijd op zoek zijn naar het juiste effect.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 19, 2021.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken