[column] Hyundai gebruikt tweedehandsje van Fiat Panda
- Bureaus
- 24 jan 2022 @ 09:35
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 jan 2022 @ 09:35
- Gastblogger
Je kunt op YouTube een opmerkelijke commercial tegenkomen van een Hyundai- dealer in Twente. Hij heeft het befaamde Fiat Panda filmpje uit de jaren tachtig (zie onderaan bericht) nagemaakt, nu met een Hyundai Kona Electric rijder die iedereen uitlacht.
Koen van Grootel, de bedenker bij Autogroep Twente: ‘Het is een geintje, met onze autopoetser in de hoofdrol. Populaire autoreclame is er niet meer, alle commercials komen uit het buitenland. Vroeger had Volkswagen een leuk spotje met een oud vrouwtje en de Panda reclame was helemaal een hit.’
Toevallig weet ik iets van die film die in 2012 werd uitgeroepen tot leukste autoreclame aller tijden.
In het najaar van 1982 buigen Jim Prins en Béla Stamenkovits zich op het bureau PMSvW over een briefing van accountdirector Hans Horwitz: vertel dat de kleine Fiat Panda veel binnenruimte biedt, zuinig is en een aardige topsnelheid heeft.
Het wordt een zware bevalling voor het legendarische creatieve duo, tot ze hulp krijgen van een onbekende. Als Horwitz ’s avonds laat huiswaarts keert, treft hij op een stil tankstation een Panda-rijder aan. Op de vraag waarom hij voor zijn auto heeft gekozen, volgt een lofrede op de eigenschappen van de Panda die hij afsluit met “Ik lach iedereen uit.” Wie aanvullend consumentenonderzoek verricht, kan ideeën ontdekken op straat.
De volgende morgen brengt Horwitz verslag uit op het bureau en niet veel later ligt het script er. Het slot is een idee van Stamenkovits.
De irritant schaterende Panda-rijder wordt zelf uitgelachen door een motoragent die hem betrapt op te hard rijden. Regisseur Ko Koedijk maakt de opnamen in Florida, waar hij langdurig zoekt naar een politieman met een goeie kop en een hatelijk lachje. De scène waarin de agent het vizier van zijn helm laat zakken voordat hij de snelheidsovertreder inrekent, staat bij half Nederland in het geheugen gegrift.
Ik heb de ontstaansgeschiedenis van de commercial mogen optekenen uit de monden van Béla, Hans en Ko. Je vindt hun terugblik tussen veel andere geboorteverhalen in Hoe verzinnen ze het, bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord. Lees het boek als je wilt en zie dat je reclame leeft en voortleeft, ook veertig jaar later nog in een uiting. Of eigenlijk een eerbetoon aan een concurrent.
Deze blog is van Jaap Toorenaar, was/is copywriter bij JWT, Prad en Ara.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
- Warc Effective 100 2024:... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing