[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
- Bureaus
- 9 mrt 2022 @ 12:10
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 9 mrt 2022 @ 12:10
- Leo van Sister
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
Het is een zwanenzang van een aantal mensen in het reclamevak naar aanleiding van een studie van de Engelse onderzoeker Orlando Wood, Honorary Fellow of the Institute of Practitioners in Advertising, die door DDB Unlimited naar Nederland is gehaald om ons wakker te schudden. Wood, de “disruptor in advertising”, verkondigt de vergaande vervlakking in advertising. Te veel reclame is vlak en abstract, aldus de onderzoeker.
Te veel focus op performance marketing
Het klopt dat de focus de laatste jaren vrij veel op performance marketing en korte termijn resultaten is komen te liggen, maar dat geldt zeker niet voor alle merkcampagnes.
Dat ligt overigens ook niet zozeer aan de betreffende marketeers als zeker ook aan het management wat hen daartoe drijft.
Natuurlijk gaat het bij reclame om impact en velen zoeken op korte termijn meer resultaat, zodat de organisatie tevreden is. Maar nog belangrijker is het om je merk goed en consistent te laden met reclame en communicatie zodat het merk bekend, relevant en een hoge positie in het brein krijgt. Dat creëert in veel gevallen voorkeur en kweekt merktrouw.
Adidas pop up store
Microscoop versus meta kijkgedrag
Een deel van de verklaring ligt ook in het feit dat reclamebureaus en hun adverteerders via een microscoop naar de effecten van hun eigen campagne kijken.
Terwijl de consument slechts glimpen opvangt van reclamecommercials, banners, billboards en advertenties. Als hij al kijkt… Juist met dat passieve kijk-, lees- en luistergedrag is het belangrijk om mensen snel emotioneel te raken.
Natuurlijk is het lastiger om pakkende en beklijvende reclames te maken voor internet, dat vluchtige medium. Maar juist daar ligt de uitdaging om in korte tijd toch goede pakkende reclame te maken voor merken.
Effie-cases & SAN-accenten tonen aan dat er mooie merken gebouwd worden
Ieder jaar opnieuw tonen Effie-cases en SAN-accenten aan dat er wel degelijk goede en aansprekende en effectieve reclame gemaakt wordt. Dát is het bewijs dat goede en creatieve reclame ook resultaat kan genereren. Laten we niet vergeten dat merkenbouwen een lange termijn zaak is.
Pareltjes uit het recente verleden zijn de campagnes voor Zeeman, Hertog Jan, Albert Heijn, Jumbo, ASN, ABN Amro, Kruidvat en vele andere merken.
Stuur je reclamebureau goed aan én geef ze vooral ruimte voor creativiteit
Elke campagne begint natuurlijk met een goede briefing met als basis de merkpositionering zodat die bij de creatieven en strateeg ook duidelijk op het netvlies staat. Daarnaast de gebruikelijke zaken als doelgroep, doelstellingen, budget, aansluiting bij de tijdgeest en andere vereisten.
Ik heb als adverteerder samen met mijn marketingteams voor meerdere merken en bedrijven verschillende reclamebureaus mogen aansturen en heb elke bureau daarbij altijd behoorlijk veel ruimte voor creativiteit gegeven. Mijn verzoek was dan om twee campagnevoorstellen te maken, eentje die nauw aansluit bij de afgegeven briefing en eentje waar het bureau creatief mee mocht omgaan, wel met de merkpositionering als kader. Dat leverde altijd mooie discussies, mooie campagnes die ook resultaat opleverden. Het geheim is simpel: door je bureau ruimte te geven voor creativiteit word je een geliefde klant en daar werken reclamemensen heel graag voor.
De reclamewereld roept om een renaissance in reclame, ik roep om meer lefmeiden en lefgozers aan de zijde van de adverteerder.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
- lefmeiden
- reclame
- vervlakking
- Orlando Wood
- performance. reclame
- lefgozers
- merkcampagne
- advertising
- impact
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing