[column] Commercials maart: Hornbach, Vivera, Sportlife
- Bureaus
- 5 apr 2022 @ 05:31
- Link
-
Ruben Balfoort
Oprichter
CommercialReview.nl - Geen tag
- 5 apr 2022 @ 05:31
- Ruben Balfoort
Ruben Balfoort, eigenaar van Commercialreview.nl, blikt terug op de meest opvallende commercials die in maart zijn gelanceerd.
We kijken deze maand als eerste naar de commercial van Hornbach, gemaakt door Heimat Berlin. De film duurt maar liefst ruim 2 minuten, al zijn er ook kortere versies. Hornbach staat synoniem voor heel opvallend, apart en humoristisch. De boodschap van deze film is als volgt samen te vatten: van uit de kluiten gegroeide coniferen tot depressief pampasgras, een om zich heen grijpende hedera en een ingedroogde lavendel. Die arme tuin van jou, die houdt het niet meer uit! Het is tijd om jouw tuin een portie liefde te geven. Dus kom naar Hornbach, voordat jouw tuin het doet.
Deze reactie: ‘Heel bijzonder. Heel lang. Ik weet niet zeker of ik het goed begrepen heb’, vat goed samen wat deze commercial uitstraalt. Je weet niet goed waar je naar kijkt en je valt van de ene verbazing in de andere. Deze commercial wordt absoluut gewaardeerd en als passend bij het merk gezien, maar wordt ook als te lang ervaren voor een commercial. De kortere versies maken dat weer goed.
De tweede commercial van deze maand is van Eurojackpot, onderdeel van de Nederlandse Loterij, en gemaakt door Dept Agency. Deze commercial is het vervolg op de vorige reeks commercials met als thema Zoooveelmoney man die ook in deze commercial weer de hoofdrol speelt. De kijker wordt getrakteerd op een door hem georganiseerde, exclusieve reveal party. Onder begeleiding van bombastische muziek ontploffen er 9 ballonnen en wordt het astronomische bedrag van €120.000.000 onthuld. De genodigden gaan uit hun dak van enthousiasme en het feest barst los.
Dit moet benadrukken dat Eurojackpot is vernieuwd en dat het mogelijk is om met een kleine inleg een extreem hoog geldbedrag te kunnen winnen. Deze reactie vat het algemene gevoel goed samen: ‘Behoorlijk over the top, maar ik vermoed dat dat ook precies de bedoeling is;-).’ Deze bedoeling lijkt goed overgekomen te zijn. Het over the top element lijkt mensen die niet zoveel met loterijen hebben, juist wat af te schrikken. Dit is dus wel een punt van aandacht: wil je mensen - die je niet per se wilt bereiken - afschrikken?
Commercial drie is van Aldi, ontworpen door Indie Amsterdam. In deze commercial staan de ontbijtproducten van Aldi centraal. De boodschap is: ‘Van koffie tot vers fruit. Alle ontbijtproducten zijn bij Aldi net zo goed en lekker, maar dan goedkoper. Zoals ons Bakkersgoud brood dat iedere dag vers wordt gebakken. Of onze Molenland kaas; net zo vol van smaak en vakkundig natuurgerijpt.’
De nieuwe commercials van Aldi doen het heel goed bij de kijkers waarbij de muziek de commercials erg goed ondersteunen. Deze reactie vat het algemene gevoel goed samen: ‘Het is een reclame die erg herkenbaar kan zijn voor veel mensen. Het deuntje komt me ook direct bekend voor en de reclame past goed bij Aldi.’
Een potentieel verbeterpunt dat we terug horen is dat door het gebruik van een gezin het risico ontstaat dat ze lijken op de commercials van de andere supermarkten. Tot nu toe kiest Aldi daarin een duidelijke eigen stijl, maar dit is iets wat in de gaten gehouden moet worden.
Dan komen we bij de nieuwe commercial van Sportlife, ook al van de hand van Indie Amsterdam, waarin een nieuw product centraal staat. In het eerste kwartaal van 2021 heeft Sportlife een nieuw concept geïntroduceerd: Sportlife Boost Focus & Energy. Deze kauwgom bevat naast een frisse smaak ook functionele ingrediënten als vitamines en cafeïne. Hiermee speelt Sportlife in op de drukke, prestatiegedreven maatschappij waar we in leven. Nu hebben ze Sportlife Boost ook in mints op de markt gebracht. De commercial gaat over deze introductie. De goeroe – die ook in de Sportlife Boost kauwgom commercial te zien was – is terug en brengt al shakend met de blikjes het nieuws aan het licht. Daarna wordt op humoristische wijze een herkenbare situatie neergezet waarin je focus nodig hebt. Een omgeving vol met prikkels, waar toch gefocust kan worden op de kleinste details. Voor de Energy commercial heeft Sportlife een andere herkenbare situatie die ze laten zien.
De kijkers laten heel duidelijk merken dat de commercial opvallend en apart is. Dat wordt door veel reviewers gewaardeerd, zeker omdat de boodschap alsnog heel helder is. Dat blijkt bijvoorbeeld uit deze reactie: ‘Opvallend, apart, duidelijke boodschap.’ Natuurlijk zijn er ook reviewers die het net iets over de top vinden. De toekomst gaat uitwijzen of de boodschap alsnog overgekomen is en of deze groep geïnteresseerd is in dit nieuwe product.
We sluiten de maand af met de commercial van Vivera, ontworpen door True Ideas.
Met deze commercial wil Vivera ‘onbewuste carnivoren triggeren om eens een plantaardig alternatief te proberen en zo te ontdekken hoe gemakkelijk het is om positieve impact te maken.’ De commercial laat zien dat de eerste gedachte bij vegetarisch eten bij veel mensen negatief is. In veel gevallen is dat echter niet terecht. De commercial wordt goed ontvangen: ‘Vegetarisme wordt niet overdreven doorgedrukt, eerder met een knipoog. Leuk en geloofwaardig!’
Toch zien we ook een aantal keer terugkomen dat mensen niet zitten te wachten op boodschappen om je gedrag te veranderen en vegetarisch te gaan eten. Dat zal met deze producten altijd een uitdaging zijn. Toch lijkt dit met deze subtiele boodschap uiteindelijk op een goede manier gelukt te zijn.
Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.
-
Ruben Balfoort
- Werkt bij: CommercialReview.nl
- Functie: Oprichter
- Website:https://commercialreview.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- VluchtelingenWerk Nederland lanceert... 03-12-2024
- In memoriam Dennis Hamakers:... 03-12-2024
- Shortlist Gouden Zaag 2024 bekend02-12-2024
- ONVZ lanceert nieuwe merkcampagne 02-12-2024
- Aidsfonds lanceert de... 29-11-2024
- SZW geeft duidelijkheid over pensioen28-11-2024