[column] Een virus als trendversneller

[column] Een virus als trendversneller
  • Bureaus
  • 30 jun 2022 @ 08:30
  • 22792 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • TrendsMarketing

Begin 2022 lanceerde InSites Consulting het Consumer Trends Report Rebound & Rebalance, waarbij het tien trends definieerde die de post-2021 consument kenmerken alsook zijn verwachtingen ten aanzien van merken.

Elk van de tien trends kreeg een score op basis van attitude en gedrag gemeten bij 15.711 consumenten in 17 markten. De rode draad is dat we, na twee opeenvolgende jaren van lockdownmaatregelen, de aanhoudende onzekerheid beginnen te aanvaarden, weigeren ons erdoor te laten stoppen en meer dan ooit ons leven zijn gaan herdefiniëren.

 

Nooit meer normaal

Bij de start van de pandemie begin 2020 wachtten we met z’n allen het zogenaamde 'nieuwe normaal' af en als gevolg daarvan stelden we belangrijke beslissingen uit. Door de aanhoudende pandemische realiteit, aaneenschakeling van natuurrampen, daden van sociaal onrecht en stijgende energieprijzen zijn we steeds meer tot het besef gekomen dat deze continue onzekerheid nooit meer weggaat. Met onzekerheid als basisuitgangspunt, zijn we ons leven weer gaan opeisen. Sommigen onder ons voerden kleine aanpassingen en rituelen door om een nieuw evenwicht te vinden, terwijl anderen voor meer drastische veranderingen gingen in hun persoonlijk of professioneel leven. Het leidde ertoe dat 2021 voortaan zal doorgaan als het jaar van de ‘The Big Resignation’. Over de hele wereld zagen we dat steeds meer werknemers hun baan opzegden, terwijl we in tijden van onzekerheid normaal net het omgekeerde zouden verwachten.

 

In het nu, maar ook in het later

De pandemie gaf ons meer vrije tijd, maar niet het geluk dat we daarbij zouden verwachten. Onze relatie met tijd is altijd complex geweest. In het dagelijkse leven drukken we ons ongeduld uit in minuten of zelfs seconden, maar toch voelen we de behoefte om over jaren te plannen en vooruit te blikken op de toekomst. De wereldwijde onrust en veranderende werk-privéroutines versterkten deze tegenstrijdigheid alleen maar. We maken er een prioriteit van om ongeremd te genieten van het hier en nu, maar tegelijk voelen we de noodzaak van langetermijnplannen die ons een gevoel van stabiliteit en doelgerichtheid geven. Het is die dualiteit die onderliggend is aan heel wat trends uit het Rebound & Rebalance-rapport.

 

Leeftijd is een getal

Een degelijke opleiding, trouwen, kinderen krijgen en genieten van een welverdiend pensioen waren lange tijd kenmerken van een goed leven. Deze maatschappelijke conventies staan ter discussie. Of het nu gaat om een midlife carrièreverandering, het aannemen van een nomad-levensstijl of ouderen die naar stadscentra verhuizen, leeftijdsnormen zijn steeds minder een factor in onze levensstijlkeuzes. Hoewel deze trend nog heel niche is in veel Aziatische markten, zien we een brede adoptie in Europa en in het bijzonder Nederland met een trendscore van 86%. Een voorbeeld is Roam, een bedrijf dat startte met verschillende locaties waar ‘digital nomads’ kunnen samenleven en werken. Meer dan 4.000 mensen hebben al van het Roam-leven geproefd, waaronder 80+-ers maar ook kleuters. Ook Share Kanazawa past in dit plaatje. Het is een woongemeenschap in Kanazawa, Japan, waar ouderen, jongeren met speciale behoeften en universiteitsstudenten samenleven. Vaak wonen ouderen en mensen met beperkingen in isolatie, maar deze nieuwe woonomgeving verbindt mensen en geeft ze ook betekenis in hun leven. Zo kunnen ouderen er vrijwilligerswerk doen, jongeren begeleiden en zelf bijleren van studenten en bedrijven op de site.

 

Dit artikel is geschreven door Kristof De Wulf, CEO InSites Consulting, en verscheen eerder in MarketingTribune 09, 2022.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken