[column] Start je zomer-hitteplan

[column] Start je zomer-hitteplan
  • Bureaus
  • 10 jun 2024 @ 11:30
  • Link
  • Kim Zoon
    Kim Zoon

    managing director
    Green Food Lab
  • CreatieMarketingcommunicatie

Juni: de vakantieperiode is weer in aantocht. Snel projecten afronden voordat je straks OOO-en krijgt met een vrolijke ‘genieten van de zon – tot over drie weken’! Hoe zorg je dat jouw merk helemaal voorbereid is op deze zomer?

De zomer is voor veel marketeers en communicatie-professionals niet een periode waarin heel veel gebeurt. De welbekende komkommertijd, een periode waarin er traditiegetrouw weinig nieuws lijkt te komen en veel mensen op vakantie zijn. Nu is er misschien in lange tijd niet een zomer geweest waarin er juist zo veel tegelijkertijd gebeurt in de wereld, en een ‘sportzomer’ die daar nog eens bij komt, maar toch: Voor veel merken betekent de zomer een adempauze, een periode om even gas terug te nemen.

Zonde! Deze zonnige maanden bieden juist een uitgelezen kans om op te vallen en jouw boodschap effectief over te brengen. Laten we van de komkommertijd dé periode maken voor slim geplande PR- en marketingstrategieën! Dus: Waarom moet je juist wél inzetten op deze maanden en hoe zorg je dat jouw merk van deze luwe periode de vruchten plukt?

Minder concurrentie, meer zichtbaarheid
Het is de wet van vraag en aanbod. Veel bedrijven zetten hun contentkalenders even een tikkie minder hard in. Grote lanceringen, nieuwe productintroducties of activaties: veel merken kiezen ervoor de zomermaanden hiervoor over te slaan. Als je hier als merk ‘anti-cyclisch’ op reageert door juist de zomermaanden te pakken, dan is de kans minder groot dat je boodschap wordt overschaduwd. Dit maakt het vaak iets goedkoper om jouw doelgroep te bereiken.  

Meer tijd en aandacht van je doelgroep
Hoewel veel mensen op vakantie zijn, betekent dit niet dat ze volledig zijn afgesloten van de buitenwereld. Lekker scrollen op het strand, of een digitaal krantje lezen op de iPad… Sterker nog, mensen hebben vaak juist meer tijd om te lezen en hier even rustig de tijd voor te nemen. Die stapel magazines wordt er in de tuin of het balkon ook nog even rustig bijgepakt. Dus: een uitgelezen kans om met interessante content de aandacht te trekken!

Lichter en positiever nieuws scoort
Tijdens de zonnige zomermaanden is er vaak behoefte aan lichtere, positieve content. Dus heb je duurzaamheidsdoelstellingen behaald? Dit is de kans om er een mooie backgrounder over te schrijven. Nieuwe productinnovatie? Pak vooral de zomer om hier de aandacht op de vestigen.

Hoe pak je het aan?
Het vraagt misschien iets meer vooruitplannen, maar het loont dus wel degelijk om de zomermaanden niet helemaal leeg te laten. Ga dus nu aan de slag met een zomers hitteplan en zorg ervoor dat niet alleen jij, maar ook jouw merk goed de zomer ingaat. Veel zomerse content en inhakers kan je natuurlijk helemaal voorbereiden. Die eerste hittegolf gaat gegarandeerd komen, hopelijk nog een keer een mooie oranje-winst, maar ook zomerse recepten voor bij de BBQ of naar het strand komen altijd van pas. Zo straal jij deze zomer op het strand, en jouw merk in de media.

Kim Zoon
managing director

beeld: GFL ism AI

Kim Zoon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken