[column] Een SOS voor copywriters
![[column] Een SOS voor copywriters](/bureaus/weblog/2024/07/column-een-sos-voor-copywriters/beeld-SOS-nw-juist.jpg)
- Bureaus
- 10 jul 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van der Wijk
creative director
- StorytellingCopywriting
- 10 jul 2024 @ 10:30
- Peter van der Wijk
Kort, kort, kort, lang, lang, lang, kort, kort, kort. Neem het niet te letterlijk. Maar als je copy schrijft, hou die morsetaal in gedachten.
Als je pittige lapjes content te schrijven hebt voor een corporate global die ervan overtuigd is dat een blog hetzelfde is als een brochure.
Of als je een e-book te schrijven hebt als marketing instrument voor een producent van rubber afdichtingsringen voor de offshore industrie.
Of als een klant zomaar ja gezegd heeft tegen een long copy advertentie in de dagbladen en je ineens beseft dat dat best een heel eind schrijven is.
Denk dan SOS. Save Our Souls. Vooral die van je lezers.
Tot hier zie je in deze post al een beetje wat ik bedoel. De variatie van kort en lang werkt aardig. Had nog beter gekund, maar dit is even een snel postje, geen Handboek Copywriting.
Had er misschien nog een vraag doorheen gemoeten, bijvoorbeeld?
Nu je het zegt, ja, goed idee. Extra afwisseling van toon, dat werkt ook. Voilà, je moet er dus ook niet te dogmatisch mee omgaan.
Zou ik op deze manier doorgaan, dan wordt het een trucje en dat heeft ons lezende brein sneller door dan je denkt. Je hebt snel een lezer minder.
Ben je er nog? Mooi. Just checking.
Kijk, nog een trucje. Niet alleen een kort zinnetje. Ook wat Engelse woorden erin. Genoeg puristen die ervan gruwelen en daar kan ik inkomen. Niks mis met het Nederlands.
Maar als copywriter doe je whatever it takes om de aandacht vast te houden.
Korte teksten lijken daarom bij voorbaat beter dan lange. Maar ook een stukje van 10 regels heeft afwisseling nodig.
Als die 10 regels bestaan uit 5 lange zinnen, neemt de kans dat je niemand binnenboord houdt met elke zin toe. Als die 10 regels bestaan uit 20 korte zinnetjes: idem.
Eentonigheid ligt op de loer. En de spanningsboog is o zo kort.
Zoals mensen snakken naar het onverwachte dat het alledaagse doorbreekt, zo snakt elk stuk copy naar het onverwachte dat het patroon doorbreekt.
SOS is geen wondermiddel, maar een richtlijn die ervoor kan zorgen dat je tekst levendig blijft, even extra prikkelt, met de vuist op tafel slaat of subtiel kietelt.
Creëer en ontwikkel vooral ook je eigen variatie van deze morsetaal. Weef er je eigen intuïtie doorheen. Zoek de gekke woorden, speel met zinsbouw, neem een grappig loopje met de conventies.
SOS, hou dat erin. Woorden zijn tenslotte het enige dat je hebt om het te redden als copywriter.
Peter van der Wijk
remote corporate copywriter
-
Peter van der Wijk
- Werkt bij:
- Functie: creative director
- Website:https://corporatecopywriter.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Rijksoverheid lanceert campagne Man, zeg er wat van
- Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
- Volkswagen en TeamNL lanceren campagne ‘Hey, is dat niet?!’
- Makro brengt humor in eindejaarshectiek
- Centraal Beheer start campagne om bewustzijn over pensioen te...
- ANWB breidt merkbelofte uit naar energie
Laatste Nieuws
- Wegenwacht richt pijlen op jongere... 14-11-2025
- Nieuwe campagne Slachtofferhulp... 13-11-2025
- Volkswagen en TeamNL lanceren... 12-11-2025
- Verkeersverwachtingen.nl zet... 12-11-2025
- Foam krijgt nieuwe merkidentiteit12-11-2025
- Neople wint publieksprijs bij... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

