Biografie Kel werkt al meer dan 20 jaar in de contentindustrie. Als hoofdredacteur/head of content was hij verantwoordelijk voor zo'n dertien multichannel (print, online, socials, video, live, etc) mediaplatforms bij diverse uitgeverijen en ondernemingen in binnen- en buitenland. Sinds maart 2022 is hij als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitbouw en ontwikkeling van het CustomerFirst-portfolio bij uitgeverij BBP Media. Sinds 1 november 2024 is hij tevens hoofdredacteur van MarketingTribune.
Kel Koenen


RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
RTL AdAlliance presenteert in haar jaarlijkse editie van ‘TV Key Facts’ een pleidooi voor de waarde van vertrouwde media en lokale marktspecifieke inzichten. Hoewel digitale platforms inmiddels 76 procent van de advertentiebestedingen vertegenwoordigen, blijkt volgens het onderzoek dat traditionele media zoals televisie nog altijd de hoogste mate van bereik, betrokkenheid en geloofwaardigheid bieden.

Reckitt kiest WPP Media voor Europese mediaplanning
Reckitt heeft WPP Media aangesteld als nieuwe partner voor mediaplanning en -inkoop in 21 Europese markten. Het bureau gaat de mediastrategie en activatie verzorgen voor een breed portfolio aan gezondheids- en hygiëneproducten, waaronder Durex, Nurofen, Strepsils, Gaviscon, Veet, Dettol (in Duitsland en Oostenrijk bekend als Sagrotan), Finish en Vanish.

DA kiest Zuiver Group als nieuwe mediapartner
Na een bureauoriëntatie heeft Nederlandse Drogisterij Service (DA) gekozen voor Zuiver Group als nieuwe mediapartner. De samenwerking is gericht op het versterken van de merkcommunicatie en het toekomstbestendig maken van de media-aanpak van de drogisterijketen.

Karvan Cévitam, Hema en Somention grote winnaars Grand Prix Contentmarketing 2025
De jaarlijkse Grand Prix Contentmarketing heeft opnieuw laten zien hoe volwassen en veelzijdig het vak is geworden. Tijdens de feestelijke uitslagenavond werden in Amsterdam de beste cases van het jaar bekroond, variërend van krachtige B2C-campagnes tot maatschappelijk verantwoorde initiatieven en vernieuwende distributiestrategieën.

Rijksoverheid lanceert campagne ‘Man, zeg er wat van!’
Zeven op de tien mannen vinden dat zij elkaar vaker moeten aanspreken op seksueel grensoverschrijdend gedrag richting vrouwen. Toch blijkt dat veel mannen twijfelen of bepaald gedrag ‘erg genoeg’ is of bang zijn de sfeer te verpesten.

Paulien Cornelisse wint NS Publieksprijs 2025
Paulien Cornelisse heeft met 'De verwarde cavia - Terug op kantoor' de NS Publieksprijs 2025 gewonnen. Deze opvolger van haar eerdere succes 'De verwarde cavia' uit 2016, werd door het publiek verkozen tot Boek van het Jaar na een spannende strijd met de nummer twee. Cornelisse kreeg ruim 25 procent van de 133.454 uitgebrachte stemmen – een recordaantal ten opzichte van vorig jaar.

War Child toont veerkracht in nieuwe merkcampagne
War Child lanceert een nieuwe merkcampagne die draait om de veerkracht van kinderen in oorlogsgebieden. De campagne, ontwikkeld door We Agency, laat zien dat ondanks de diepe sporen die oorlog nalaat, kinderen met de juiste steun weer kunnen lachen, spelen en dromen. De boodschap: elk kind heeft een ongelooflijke kracht in zich - veerkracht.

M&A-markt digitale bureaus versnelt en verfijnt
De overnamemarkt voor digitale bureaus zit in de lift. Dat bleek tijdens het gezamenlijke M&A-event van Dutch Digital Agencies (DDA) en Match Plan op het REM Eiland in Amsterdam, waar ruim honderd agency-eigenaren samenkwamen om te praten over trends, waarderingen en groeiscenario’s in een snel veranderende markt.

Makro brengt humor in eindejaarshectiek
Makro trapt het feestdagenseizoen af met een campagne die ondernemers een helpende hand biedt tijdens de drukste periode van het jaar. Onder het motto ‘De meest hysterische tijd van het jaar’ laat de groothandel zien hoe het ondernemers helpt grip te houden op de eindejaarschaos – van kerstpakketten en borrels tot het runnen van de zaak én het thuisfront.

Brut172 opnieuw nummer één in Lekker
De nieuwe editie van restaurantgids Lekker laat zien dat de top van de Nederlandse gastronomie volop in beweging blijft. Brut172 van Hans van Wolde in Reijmerstok voert voor het tweede jaar op rij de lijst aan, gevolgd door De Librije in Zwolle en De Leuf in Ubachsberg, dat met een indrukwekkende stijging van plaats tien naar drie de grootste sprong binnen de top maakt.

Erben en Joep Wennemars boegbeelden van Tessa-appel
Schaatslegende Erben Wennemars en zijn zoon Joep zijn de gezichten van de nieuwe campagne van Tessa, de volzoete appel van Nederlandse bodem. Onder de slogan ‘De appel valt niet ver van de boom’ brengt FruitMasters twee nationale trotsen samen: het schaatsen en fruit van eigen bodem.

ICI Paris XL lanceert sitcomserie La Maison ICI
Beautyretailer ICI Paris XL breidt haar socialstrategie uit met de short-form videoserie La Maison ICI, ontwikkeld door Aidem Agency. De serie bestaat uit korte afleveringen in sitcomstijl en brengt de wereld van beauty en lifestyle op een luchtige manier dichter bij Gen Z en jonge Millennials.

Intertoys brengt De Grote Sinterklaasfilm tot leven
Speelgoedketen Intertoys trapt de feestmaand af met de lancering van haar Sinterklaascampagne 2025. De campagne staat volledig in het teken van de meerjarige samenwerking met De Grote Sinterklaasfilm en draait om de vele speelgoedavonturen die de bekende Pieten beleven bij de Intertoys Toy Testers – de jonge speelgoedspecialisten die een centrale rol spelen in de contentstrategie van het merk.

AMMA’s 2026: inzenders krijgen meer tijd en duidelijkheid
De organisatie van de AMMA Awards neemt een opmerkelijke stap richting transparantie en toegankelijkheid. Al vanaf 3 november zijn de inzendcriteria voor de editie van 2026 te bekijken en te downloaden via amma-awards.nl. Daarmee krijgen bureaus en adverteerders ruim twee maanden extra voorbereidingstijd vóór de officiële inzendperiode op 5 januari start.

Belastingdienst lanceert 'handige' campagne
Vanaf 3 november start de Belastingdienst een nieuwe publiekscampagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan. Met ‘Handig, van de Belastingdienst’ introduceert de organisatie een herkenbaar symbool: een opvallende blauwe arm die altijd naar hulp wijst. Daarmee wil de Belastingdienst laten zien dat er voor vrijwel elke belastingvraag een hulpmiddel binnen handbereik is.

NCTV wil Nederland vooruit laten denken
De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) en Havas Lemz zijn gestart met de meerjarige publiekscampagne 'Denk vooruit'. Met de campagne willen zij Nederlanders aanzetten om zich nu al voor te bereiden op noodsituaties waarin stroom, water of internet plotseling wegvallen.

ParkBee nieuwe official partner van Hera United
De eerste onafhankelijke profvoetbalclub voor vrouwen, Hera United, heeft ParkBee aangekondigd als nieuwe official partner. De parkeerapp, die bestaande parkeerruimte toegankelijk maakt voor het publiek, sluit zich daarmee aan bij het groeiende netwerk van merken dat het vrouwenvoetbal in Nederland ondersteunt.

Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekend
De genomineerden voor de TikTok Ad Awards 2025 zijn bekend. Met deze jaarlijkse prijzen eert TikTok de meest creatieve, effectieve en impactvolle merkcampagnes uit de Benelux. De awards belonen campagnes die het platform niet alleen slim benutten, maar ook positiviteit en vernieuwing brengen binnen de TikTok-community.

Essent zet Thuisvoordeel centraal in wintercampagne
Essent luidt het winterseizoen in met de campagne ‘Winter Vol Voordeel’, waarin klantwaardering centraal staat via het loyaliteitsprogramma Thuisvoordeel. In de nieuwe commercial verrast een moeder haar teleurgestelde zoon én de hele buurt met een zelfgemaakte schaatsbaan – met een helpende hand van Essent-monteur Freek.

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat
Na weken van verkiezingskoorts heeft Heinz de stemmen geteld in het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’. Met 53,72 procent van de stemmen trok ‘friet’ aan het langste eind – al was het verschil met ‘patat’ klein. Met deze speelse verkiezingscampagne haakte Heinz op creatieve wijze in op de Nederlandse cultuur én het eeuwige taalverschil tussen noord en zuid.

DJI werft vakmensen met betekenisvolle nieuwe campagne
De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) lanceert een nieuwe wervingscampagne om ervaren vakmensen aan te trekken als arbeidsbegeleider in Nederlandse gevangenissen. Onder de titel ‘Als arbeidsbegeleider leer je mensen méér dan een vak’ laat DJI zien hoe ambachtslieden — van fietsenmakers tot bakkers — een cruciale rol kunnen spelen in het herstel en de resocialisatie van gedetineerden.

Elanco kiest Initiative voor Nederland en België
Elanco Animal Health heeft na een bureauoriëntatie gekozen voor Initiative (onderdeel van IPG Mediabrands) als nieuw mediabureau in zowel Nederland als België. Beide landen gaan nauw samenwerken met het internationale Elanco-team. De samenwerking sluit aan bij de bestaande relatie tussen Elanco en Initiative in Frankrijk en moet zorgen voor één consistente mediastrategie over de landsgrenzen heen.

Podcastserie over kracht van merkcommunicatie
De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) lanceert in samenwerking met Earforce – Podcastfactory een nieuwe podcastreeks rondom de SAN Accenten, de jaarlijkse vakprijzen van, voor en door adverteerders. De reeks wordt gepresenteerd door Dick van der Lecq en gaat in december 2025 van start.

DPG Media integreert Brand Metrics in Ad Manager
DPG Media heeft de brand lift-technologie van Brand Metrics volledig geïntegreerd in zijn selfservice advertentieplatform Ad Manager. Daarmee kunnen adverteerders voortaan direct inzicht krijgen in het effect van hun campagnes op merkdoelstellingen als awareness, consideration, preference en action intent.

Podcastserie ‘The Next Tony’ #6 met Kalverliefde-founder Janina van der Drift
Hoe maak je de zuivelindustrie diervriendelijker én eerlijker voor boeren? In de zesde aflevering van The Next Tony spreken marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp met Janina van der Drift, oprichter van Kalverliefde.

Vodafone verlengt levensduur smartphones met gratis batterijgarantie
Vodafone lanceert met Indie een nieuwe campagne rondom batterijgarantie, als vervolg op de eerder geïntroduceerde 'Oh Yeah'-merkcampagne. Klanten krijgen nu tot drie jaar gratis Batterij Garantie. Wanneer de batterijcapaciteit binnen die periode onder de 80% zakt, vervangt Vodafone de batterij kosteloos. Zo gaat de telefoon langer mee en kunnen gebruikers hun toestel zorgeloos blijven gebruiken.

Huisdieren geven levensles in nieuwe Purina-campagne
Purina Pro Plan lanceert de merkcampagne ‘Pets Know Best’, ontwikkeld door FCB Amsterdam. De campagne vertrekt vanuit een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken vaak beter te weten wat goed voor ons is dan wijzelf. Met echte experts en hun eigen dieren in de hoofdrol koppelt Purina emotie aan bewijs en laat het merk zien hoe wederzijdse zorg de basis vormt van de band tussen mens en dier.

Jumbo blaast nieuwe ‘Prijzenstorm’-campagne af
Deze week breekt niet alleen de eerste herfststorm los, ook bij Jumbo Supermarkten stormt het aanbiedingen. Met de nieuwe campagne Prijzenstorm introduceert de supermarktketen een actiemechanisme met wekelijks meer dan duizend scherpe aanbiedingen. Daarmee wil Jumbo volgens eigen zeggen zorgen voor meer herkenbaarheid en urgentie rondom haar promoties: als het stormt bij Jumbo, dan is het écht raak.

Buitenreclame groeit door, digitaal wint terrein
De buitenreclamemarkt blijft groeien. In het derde kwartaal van 2025 steeg de omzet met 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, goed voor een totaal van bijna 74 miljoen euro. Zowel digitale als traditionele buitenreclame droegen bij aan deze groei. Digitaal nam 57% van de omzet voor zijn rekening, traditioneel 43%. Opvallend is dat traditioneel met +6% iets sterker groeit dan digitaal (+4%).

Prime Video lanceert The Moderators met Qucee en Yordi
Prime Video lanceert vandaag samen met social agency team5pm de nieuwe longform YouTube-serie 'The Moderators'. In de serie nemen creators Qucee en Yordi Nogmaals de rol op zich van socialmedia-moderators van Prime Video Nederland. De reeks gaat gelijktijdig in première in Zweden, Denemarken, Noorwegen en Polen, elk met eigen hosts en een lokale invulling. De productie wordt gecoördineerd vanuit een centrale Europese hub.

TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
In aanloop naar Amsterdam Dance Event (ADE) presenteren TicketSwap en ADE gezamenlijk een grootschalig onderzoek naar het veranderende gedrag van jonge evenementbezoekers. Het rapport Inside the Future of Live Events: Backstage with Gen Z werpt nieuw licht op wat Generatie Z beweegt – van sociale media en ticketgedrag tot beleving, inclusiviteit en merkactivaties.

‘Onze echtheid koesteren en daar een toekomstbestendig merk omheen bouwen’
Joyce Veekman is sinds eind 2023 directeur marketing en communicatie bij Sanquin, de stichting die in Nederland verantwoordelijk is voor de bloed- en plasmavoorziening én toonaangevend wetenschappelijk onderzoek doet op het gebied van bloed. Sanquin speelt een cruciale rol in de gezondheidszorg, met duizenden vrijwilligers die bloed of plasma doneren en daarmee letterlijk levens redden.

Gen Z vecht vaak tegen microstress
Bijna negen op de tien Nederlandse Gen-Z’ers hebben te maken met microstress: kleine momenten van spanning die zich opstapelen tot een constante druk. Dat blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Mars Wrigley, producent van onder meer Extra en Hubba Bubba.

Kruidvat houdt het nuchter met nieuwe gezondheidscampagne
Kruidvat lanceert vandaag een nieuwe campagne die de toegankelijkheid van gezondheidsproducten voor iedereen benadrukt. In de tv-commercial zien we Lies, het vertrouwde gezicht van de drogisterijketen, tijdens een schoolkamp met een overenthousiaste vader die met survivaluitrusting en camouflageschmink verschijnt.

Unox luidt wintertijd te vroeg in
De tijdswissel bleek geen misser maar marketing: Unox kondigde deze week opvallend vroeg de wintertijd aan. Na dagen van verwarring volgde de ‘rectificatie’ - een video waarin het merk onthult dat het allemaal onderdeel was van de nieuwe wintercampagne. De boodschap? Unox kan gewoon niet wachten op de winter...

Waddengebied viert het donker met vampiercampagne
Terwijl grote delen van Nederland ’s nachts baden in kunstmatig licht, blijft het Waddengebied één van de laatste plekken waar het nog écht donker wordt. Visit Wadden zet die zeldzaamheid dit najaar letterlijk in het spotlicht – met een knipoog. Onder het motto ‘het meest vampiervriendelijke stukje van Nederland’ vraagt de organisatie op aandacht voor het belang van donkerte voor mens, dier en natuur.

Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
Vandaag, op Wereldarmoededag, lanceert Kruidvat de campagne ‘Verzorgingsarmoede maakt je wereld steeds kleiner’. Met een indringende film van DDB en WeFilm wil het merk het taboe rond verzorgingsarmoede doorbreken.

Groningen toont lef met nieuwe stadsprofilering
Tijdens de eerste editie van de 'Avond van de Gastvrijheid' op 14 oktober is de nieuwe stadsprofilering van Groningen officieel gelanceerd. Daarmee heeft de stad een herkenbare plek gekregen binnen het overkoepelende Merk Groningen – met een identiteit die past bij het karakter van de stad: eigenzinnig, energiek en met lef.

OBA lanceert nieuw digitaal huis voor Amsterdammers
Bibliotheken zijn allang niet meer alleen huizen van boeken. Ze zijn plekken voor ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie. Met de lancering van de nieuwe website vertaalt de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA), in samenwerking met strategisch designbureau Greenberry, die rol naar het digitale domein.

‘Relevantie draait om bijblijven en flexibiliteit’
Merken die vandaag relevant willen blijven, moeten niet alleen technologie zoals AI omarmen, maar ook begrijpen hoe nieuwe generaties informatie consumeren. Dat stelt Cecile Missildine, head of EMEA van communicatiebureau Archetype. Volgens haar maakt AI bureaus niet overbodig, maar vergroot het juist hun strategische waarde. ‘De echte toegevoegde waarde zit in interpretatie, nuance en vertrouwen’, zegt ze. ‘Wie Gen Z negeert, loopt het risico straks simpelweg niet meer te bestaan.’

Leer emoties herkennen als waarschuwing tegen fraude
De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) roept Nederlanders op om te luisteren naar hun gevoel bij een poging tot fraude. In de nieuwe campagne ‘Je gevoel is de beste waarschuwing tegen fraude’ laat de brancheorganisatie zien dat emoties als schrik, spanning of opwinding vaak het eerste signaal zijn dat er iets niet klopt.

‘Stop kindermarketing’ wil wetgeving tegen ongezonde voedselreclame
Twee derde van de Nederlanders (67%) vindt dat de voedingsmiddelenindustrie geen reclame mag maken voor ongezond eten en drinken als dat ten koste gaat van de gezondheid van kinderen. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse in opdracht van De Gezonde Generatie, die vandaag haar nieuwe campagne ‘Stop kindermarketing’ lanceert.

Rexona sluit vijfjarig partnerschap met Tijjani Reijnders
Rexona heeft een exclusieve samenwerking aangekondigd met profvoetballer Tijjani Reijnders. De middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City wordt de komende vijf jaar hét gezicht van het deodorantmerk in Nederland. Samen willen ze één boodschap uitdragen: beweging geeft vertrouwen om grenzen te verleggen, op én naast het veld.
- AlgemeenNieuws Paulien Cornelisse wint NS...Weblog [column] Cultuur communicatie, er...Nieuws De gedragsladder van Interpolis...Nieuws KPN wint wereldtitel met PR-campagne...Nieuws [onderzoek] Nederlanders willen 2025...Nieuws Nielsen Consumer Outlook 2026: zes...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 45, 2025Weblog [column] De ‘boost’-knop van...Nieuws M&A-markt digitale bureaus versnelt...Nieuws Marketingtransfers week 44, 2025Nieuws [onderzoek] Werknemers willen...Nieuws DPG Media integreert Brand Metrics...
- BureausNieuws Reckitt kiest WPP Media voor...Nieuws DA kiest Zuiver Group als nieuwe...Weblog [column] Jacht op de premium consumentNieuws Rijksoverheid lanceert campagne Man,...Nieuws War Child toont veerkracht in nieuwe...Weblog [column] De bureaus die ons alles...
- ContentmarketingNieuws Kerst 2025: Coca-Cola krijgt weer...Nieuws Karvan Cevitam, Hema en Somention...Nieuws Kinderpostzegels en KPN starten...Nieuws Marketeer Kya de Booij over Jack...Nieuws GPCM feestavond is vandaag: kom ook!Nieuws 'Verborgen Parels' zet met marketing...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Action en Bol uitgeroepen tot 'beste...Nieuws [marketeer 235] Barbara van Schuppen...Nieuws [onderzoek] Jongeren willen wel...Nieuws Albert Heijn lanceert vernieuwde...Nieuws Brut172 opnieuw nummer een in LekkerNieuws Bol laat Sinterklaas en Kerstman...
- MediaNieuws RTL AdAlliance benadrukt kracht van...Nieuws NRC Vandaag voor derde jaar op rij...Nieuws Ad Alliance breidt Total...Nieuws Nieuw retailmedia-format brengt...Nieuws Pink Ribbon benadrukt de kracht van...Nieuws Vandaag Inside en Krabbé winnen...
- Online MarketingNieuws Albert Heijn maakt AH App meertalig...Nieuws Transavia laat nieuwe merkidentiteit...Nieuws [column] Amazon belooft poort...Nieuws Shortlist TikTok Ad Awards 2025 bekendNieuws Prime Video lanceert The Moderators...Nieuws Thuiswinkel.org lanceert campagne...
- SponsoringNieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...Nieuws Rexona sluit vijfjarig partnerschap...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Karvan Cevitam, Hema en Somention grote winnaars Grand Prix...
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!
- Olympisch schaatsteam centraal in campagne X²O Badkamers
- Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
- Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse...
- 'Verborgen Parels' zet met marketing paddenstoelen op de kaart
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Kerst 2025: Coca-Cola krijgt weer... 07-11-2025
- Karvan Cevitam, Hema en Somention... 06-11-2025
- Kinderpostzegels en KPN starten... 06-11-2025
- Marketeer Kya de Booij over Jack... 05-11-2025
- GPCM feestavond is vandaag: kom ook!30-10-2025
- 'Verborgen Parels' zet met marketing... 29-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

