Grand Prix Customer Media: het jury-oordeel

Grand Prix Customer Media: het jury-oordeel
  • Content
  • 22 nov 2013 @ 11:02
  • 23132 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Awards

De winnaars van de Grand Prix Customer Media zijn donderdagavond bekend gemaakt tijdens een feestelijke uitreiking in DeFabrique te Utrecht. De eindjury heeft uit de 52 genomineerden, die door de deeljury’s zijn gekozen, zeventien winnaars uitgeroepen. Benieuwd naar het jury-oordeel?

De winnaar in de categorie Business to Employee Print is Jij&UWV

Ingezonden door: MediaPartners Group
Opdrachtgever: UWV

In 2012 is deze uitgave al een keer bekroond in de categorie Lancering van het Jaar. De jury merkte toen op dat het hoopte dat de redactie dit verrassend hoge niveau op alle fronten, format, inhoud en vormgeving zou kunnen volhouden. Nu, een flink aantal nummers later, laten UWV en MediaPartners Group zien dat het is gelukt. Jij&UWV is een juweeltje, een voorbeeld voor het vak. Sterk op veel fronten: originele invalshoeken, sterk bladritme, goede thema's met persoonlijke uitwerking. Een uitblinker.

De winnaar in de categorie Business to Employee Crossmedia is Morgen

Ingezonden door: Proof Reputation
Opdrachtgever: ABN/Amro Bank N.V.

Morgen is prachtig, in veel opzichten. De strategie klopt, de inhoud klopt en de vormgeving is mooi, zakelijk op hoog niveau. Compliment. Bij een bank in verandering is sterk management een voorwaarde, het magazine sluit daar erg goed bij aan. Het blad is zo 'mooi' gemaakt dat het daardoor een tikje afstandelijk wordt, maar dat lijkt een terechte keus. Crossmediaal worden veel kanalen ingezet die elkaar versterken. De sterke regiefunctie van het bureau zorgt ervoor dat de inhoudelijke kwaliteit van de crossmediale communicatie op hoog niveau blijft. Het blad is strategisch en merkgericht opmerkelijk.

De winnaar in de categorie Businerss to Business Print is Scoop

Ingezonden door: Het Salon
Opdrachtgever: SD Worx

Scoop is een onafhankelijk en objectief HR-magazine. Het blad valt op door de zeer menselijke benadering van de onderwerpen. Het is een echt 'people magazine', zonder corporate look & feel. De cover van het magazine is het perfecte voorbeeld van de gekozen strategie. Met de keuze van de bekende Belgische coverfiguren kreeg het magazine meer aanzien. Door ze op een ongewone manier te portretteren. Elke editie geeft de cover een spontaan moment weer van één van de geïnterviewden. De manier waarop de onderwerpen worden aangepakt ondersteunt de visie en professionele aanpak van SD Worx, uitgever/opdrachtgever van het magazine. Dankzij het gebruik van kwaliteitsvolle fotografie, illustraties, infographics en aantrekkelijke designs is Scoop een opvallend en aantrekkelijk magazine geworden. De jury complimenteert de producent voor de wijze waarop de effectiviteit van het blad is beschreven. Onderscheidend en een voorbeeld. Bij elke bewering zit een goede onderbouwing. Bovendien zijn de resultaten indrukwekkend.

De winnaar in de categorie Business to Business Digitaal is Brabant Magazine

Ingezonden door: DutchGiraffe | Digital Creatives
Opdrachtgever: Provincie Noord-Brabant

In Brabant Magazine worden alle digitale mediatools toegepast die horen bij een online magazine. De provincie kan zo zijn communicatie meer 'op maat' aanbieden. Het personaliseren van digitale communicatie komt hiermee dichterbij. Door continu interessegebieden bij de lezers te peilen, kan de variabele content zich sterker op de doelgroepen richten. Hierdoor wordt binnen het oorspronkelijke concept toegewerkt naar een eigen benadering voor de segmenten. Brabant Magazine is 'mooi' interactief. Onderwerpen die de lezer bezighouden (en die verband houden met het werk van de provincie) krijgen in het magazine een plaats. Dit magazine is daardoor verrassend, vermakelijk en zo aangenaam laagdrempelig. Sterk genoeg in zijn eenvoud en daardoor onderscheidend. Daarmee is Brabant Magazine een voorbeeld van een goed gemaakt digitaal magazine.

De winnaar in de categorie Business to Business Cross media is Securitas

Ingezonden door: LVB Networks
Opdrachtgever: Securitas

Securitas wil het onderwerp veilig breder neerzetten. En dat is gelukt. Securitas is een van de eerste Nederlandse B2B-organisaties die het heeft aangedurfd om al in mei 2012 te kiezen voor een contentstrategie bij de gewenste verandering van de positionering. Securitas is door het op brede schaal inzetten van content, erin geslaagd om de bezoekerscijfers van nieuws.securitas.nl te verviervoudigen. Securitas heeft tussen mei 2012 en mei 2013 vier miljoen mensen bereikt door meer dan honderd relevante publicaties over veiligheid in landelijke en regionale media. Onderscheidendheid door deze manier van storytelling Verder blijkt uit onderzoek dat bestaande gebruikers van nieuws.securitas.nl positief zijn over alle aspecten rondom de inhoud van de content die Securitas brengt op het gebied van veiligheid. Opmerkelijke cijfers.

De winnaar in de categorie Business to Consumer print is Ҫa Va?

Ingezonden door: Het Salon
Opdrachtgever: CM

Aantrekkelijk, warm en authentiek. CM is met haar 4,5 miljoen leden het grootste ziekenfonds van het land. Ҫa Va? is een magazine dat verhalen brengt over en voor mensen (zowel leden als niet-leden van CM). Het brengt CM letterlijk en figuurlijk onder de mensen. Ҫa Va? focust op wat de mensen (on)gelukkig maakt en op de dagelijkse onderwerpen die hun pad kruisen. 'Solidariteit' is een belangrijk gegeven in de missie van CM. Door in het magazine op heel toegankelijke manier te tonen dat ze begaan zijn met het welzijn van de mensen, hun problemen, maar ook de positieve aspecten, schetsen ze een beeld van een organisatie die dicht bij de mensen staat. Het persoonlijke karakter van de inhoud, de afwisseling, de terughoudendheid van de afzender, allemaal opvallende eigenschappen van deze uitgave waar de jury van zei: in één woord 'fantastisch'.

De winnaar in de categorie Business to Consumer digitaal is KLM iFly

Ingezonden door: Born05
Opdrachtgever: KLM

Het rijke, interactieve magazine wordt ingezet om in between flights in contact te blijven met de zakelijke en leisure reizigers van KLM.

Er wordt unieke content gemaakt rondom internationale reisbestemmingen. Maar het blad laat ook succesvolle en inspirerende ondernemers aan het woord en beschrijft de laatste ontwikkelingen op het gebied van wetenschap, design, kunst, muziek en architectuur. Deze verhalen worden gelardeerd met rijke fotografie, high-end videoproducties, op maat gemaakte soundtracks per spread en talloze interactieve elementen.

Al vijf jaar is iFly nationaal maar ook internationaal het ultieme voorbeeld voor een digitaal interactief magazine. Dat verdient dit compliment.

De winnaar in de categorie Business to Consumer Crossmedia is Eigentijd

Ingezonden door: bureau ZB Communicatie & Media
Opdrachtgever: Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW)

Heel adequaat strategisch opgepakt en uitgevoerd. Daagt verschillende doelgroepen uit om na te denken over een niet leuk onderwerp als pensioenen en slaagt hierin.

De ontwikkelingen op de financiële markten hebben hun weerslag op de manier waarop het onderwerp pensioen wordt beleefd. Juist in deze hectische tijd is een goede communicatie met deelnemers, werkgevers en sociale partners belangrijk. Het centrale idee achter de crossmediale formule van Eigen Tijd is telkens een combinatie tussen een centraal thema en een BN'er. Het thema past bij PFZW, pensioen en de wereld van de deelnemer die werkt in zorg en welzijn, bijvoorbeeld 'solidair', 'vertrouwen' of 'duidelijk'. Deze thema's zijn steeds leidend voor bijna alle kanalen. De centrale thema's zorgen voor overzicht en duidelijkheid en verbinden stevige pensioenonderwerpen aan vlottere thema's. Doorlopend onderzoek zorgt voor steeds verdere verscherping van mediaformules; zelfs neuro-onderzoek. Onderzoeksresultaten ten aanzien van waardering en effectiviteit zijn opmerkelijk positief.

De winnaar in de categorie Lancering van het jaar is 24/7

Ingezonden door: Maters&Hermsen
Opdrachtgever: De Nationale Politie

De weerbarstige positie van een politieman is sterk neergezet; je voelt het echt. Het blad laat zien dat politiewerk mensenwerk is en dat goed politiewerk vakmanschap en samenwerking vereist. 24/7 helpt medewerkers daarmee hun vakmanschap en hun professionele ruimte te vergroten. Daarnaast biedt het blad ruimte voor emoties die binnen het korps leven en roept het zelf ook emotie op. 24/7 zou door zijn inhoudelijke kwaliteit best ingezet kunnen worden richting burgers. Het blad bouwt sterk mee aan wat de nieuwe organisatie moet zijn en worden. Het blad geeft vertrouwen in de nieuwe landelijke politie. De jury is geraakt door deze uitgave.

De winnaar in de categorie Eenmalig is Mobile Matters

Ingezonden door: Decom en Stapel
Opdrachtgever: Decom

Mobile Matters slaagt erin een vrij technisch verhaal op een toegankelijke manier te brengen en op een menselijke manier te verpakken, met een beperkt tekstvolume en vooral veel visuele eyecatchers. Mobile Matters beantwoordt daarmee vragen over en neemt de misverstanden weg rond het uitgeven op tablet en smartphone. Om zo top of mind te worden als producent van digitale customer media. Print en digitaal zijn mooi gecombineerd. Sterk blad, sterke app. Mobile Matters sprankelt en is zo een overtuigend bewijs van het vakmanschap van de opdrachtgever.

De winnaar in de categorie Redactioneel Format is Amore

Ingezonder door: Stapel Magazinemakers
Opdrachtgever: Thomas More Hogeschool

Prachtig gemaakt. Vol originele keuzes. De liefde waarmee dit medium tot stand komt spat er van af. Thomas More Hogeschool verenigt zeven campussen, verspreid over de Kempense regio. Het magazine Amore helpt om de fusie in de hoofden van studenten, docenten en medewerkers te krijgen en de verschillende campussen dichter bij elkaar te brengen.

De pijlers 'Wij, Werk en Wereld (3W's)' maken het magazine toegankelijk en herkenbaar voor iedereen. Het magazine past in een brede campagne om Thomas More als hogeschool op de kaart te zetten, met een nieuwe website, een nieuwe huisstijl en een reeks virale filmpjes op het internet. Door Instagrambeelden in het blad op te nemen en via tussentijdse posts op Facebook slaat het magazine ook de brug naar social media.

Door het kleine formaat laat Amore zich gemakkelijk in een boekentas of laptopsleeve glijden. Bovendien blijft de digitale versie dankzij het tabletformaat ook gemakkelijk op mobiele schermen lezen zonder de pagina's te vergroten.

Leuk dat studenten betrokken worden bij de totstandkoming; hun enthousiasme proef je op elke pagina. Het blad ademt deze tijd.

De winnaar in de categorie Portretfotografie is Wijzer

Ingezonden door: MediaPartners Group
Opdrachtgever: Rabobank Nederland

Wijzer is 'een verlengstuk van de Private Banking dienstverlening' van Rabobank: 'We hebben zoveel te vertellen, zoveel kennis en expertise te delen maar het is een onmogelijke taak al onze klanten persoonlijk hiervan op de hoogte te houden.' Wijzer slaagt daar goed in, en door de persoonlijke verhalen en portretten komt de bank toch weer heel dichtbij. Het blad is door de manier waarop met de onderwerpen wordt omgegaan laagdrempelig. De beelden verrassen en raken.

De winnaar in de categorie Beste Design is L'OR EspressO EXPRESS Magazine

Ingezonden door: Born05
Opdrachtgever: Douwe Egberts

Het design zorgt ervoor dat je bij het openen van dit magazine spontaan zin krijgt in een 'bakkie' koffie. Hoe bouwt L'OR EspressO, als relatieve nieuwkomer aan een emotionele relatie met nieuwe klanten in Nederland, Spanje, Frankrijk en Duitsland? Door sympathiek en periodiek haar gezicht te laten zien op de juiste momenten. Dit online magazine is een inspirerend voorbeeld hoe storytelling ingezet kan worden voor merkbeleving en merkbinding. De branding strategie van L'OR Espresso is verschillend in alle doelgroeplanden. De combinatie van global en local spreads maakt dit magazine uniek in zijn soort. De jury is complimenteus over de gekozen aanpak en de stijlvolle uitvoering op hoog niveau.

SPECIALE PRIJZEN

De winnaar in de categorie Beste strategie is Ethias Welcome Magazine

Ingezonden door: Head Office BE
Opdrachtgever: Ethias

Het magazine slaagt er volgens de jury in om met de doorgedreven gepersonaliseerde content de prille relatie met nieuwe klanten een boost te geven en zodoende een basis te creëren voor het verder uitbouwen van deze klantrelatie. Zo maakt het magazine klanten duidelijk dat zij de juiste beslissing hebben genomen om voor Ethias en één van haar producten te kiezen. Meer dan 60 procent van de geadresseerden zegt het magazine te lezen. En nog opmerkelijker: uit onderzoek blijkt dat 37 procent van de ontvangers zegt binnen drie maanden een bijkomende verzekering af te sluiten. Uiteindelijk is het aantal extra offertes van nieuwe klanten verdubbeld en en de conversie verdrievoudigd. Sterke strategie, grote effectiviteit, veel conversie, kortom een sympathiek en slim customer medium.

De winnaar in de categorie Meest creatieve customer medium is Jij&UWV

Ingezonden door: MediaPartners Group
Opdrachtgever: UWV

In 2012 is deze uitgave al een keer bekroond in de categorie Lancering van het Jaar. De jury merkte toen op dat het hoopte dat de redactie dit verrassend hoge niveau op alle fronten, format, inhoud en vormgeving zou kunnen volhouden. Nu, een flink aantal nummers later, laten UWV en MediaPartners Group zien dat het is gelukt. Jij&UWV is een juweeltje, een voorbeeld voor het vak. Sterk op veel fronten: originele invalshoeken, sterk bladritme, goede thema's met persoonlijke uitwerking. Een uitblinker.

De winnaar in de categorie Beste inhoudelijke kwaliteit is 24/7

Ingezonden door: Maters&Hermsen
Opdrachtgever: De Nationale Politie

Het blad laat zien dat politiewerk mensenwerk is en dat goed politiewerk vakmanschap en samenwerking vereist. 24/7 helpt medewerkers daarmee hun vakmanschap en hun professionele ruimte te vergroten. Daarnaast biedt het blad ruimte voor emoties die binnen het korps leven en roept het zelf ook emotie op. 24/7 zou door zijn inhoudelijke kwaliteit best ingezet kunnen worden richting burgers. Het blad geeft vertrouwen in de nieuwe landelijke politie. Het blad blinkt niet alleen uit in aanpak, maar ook de gebruikte fotografie. Stoer maar niet zonder lading. De fotografie is toegespitst op de inhoud. Er worden grenzen opgezocht in het beeld waardoor de verhalen extra lading krijgen. Het drama komt hard binnen als je de pagina's opslaat. De jury is geraakt door deze uitgave.

De winnaar in de categorie Meest effectieve customer medium is Ethias Welcome Magazine

Ingezonden door: Head Office BE
Opdrachtgever: Ethias

Het magazine slaagt er volgens de jury in om met de doorgedreven gepersonaliseerde content de prille relatie met nieuwe klanten een boost te geven en zodoende een basis te creëren voor het verder uitbouwen van deze klantrelatie. Zo maakt het magazine klanten duidelijk dat zij de juiste beslissing hebben genomen om voor Ethias en één van haar producten te kiezen. Meer dan 60 procent van de geadresseerden zegt het magazine te lezen. En nog opmerkelijker: uit onderzoek blijkt dat 37 procent van de ontvangers zegt binnen drie maanden een bijkomende verzekering af te sluiten. Uiteindelijk is het aantal extra offertes van nieuwe klanten verdubbeld en en de conversie verdrievoudigd. Sterke strategie, grote effectiviteit, veel conversie, kortom een sympathiek en slim customer medium.

EERVOLLE PRIJZEN

Grand Prix d' Excellence: Sak van den Boom

De eindjury van de Grand Prix Customer Media verleent Sak van den Boom de Grand Prix d'Excellence. De juryleden beschouwen van den Boom als een zeer bepalende persoon voor de sector. Hij zoekt doorlopend naar vernieuwing en weet daarbij grote groepen mensen te betrekken. Aan opdrachtgevers- en bureauzijde en zowel in Nederland als daarbuiten. Na zich jaren achtereen te hebben ingezet voor het communicatievak, zowel met een eigen bureau als met prominente rollen in vakverenigingen, heeft van den Boom nu duidelijk een oeuvre-award verdiend. Er is volgens de jury geen beter en mooier moment voor de uitreiking van de Grand Prix d'Excellence aan Sak van den Boom dan nu.

Meest innovatieve opdrachtgever/merk/organisatie: ABNAMRO

Komende jaren gaan interne netwerken binnen organisaties bepalen of communicatie werkt. Organisaties veranderen permanent. Dit heeft een grote impact op de interne communicatie. ABNAMRO schuwt het experiment niet. Met een uitgekiend communicatieprogramma waarbij alle media worden ingezet, probeert ABN AMRO-medewerkers te motiveren, stimuleren en eendracht uit te stralen. Nationaal en internationaal. Een voorbeeld voor merken die onder het vergrootglas liggen. 

Bron: grandprixcm.nl

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken