Recensie: Handboek Webredactie

Recensie: Handboek Webredactie
  • Content
  • 27 jan 2014 @ 13:38
  • 12431 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
  • Digitaal

Online communicatie is meer dan een goede website. Wie (nieuwe) klanten wil bereiken, benut ook social media, mobiele sites, apps en digitale nieuwsbrieven. Hoe haal je het beste uit online kanalen en hoe stroomlijn je de content? De nieuwe editie van Handboek webredactie beantwoordt deze en andere vragen en geeft praktische adviezen aan webredacteuren en online professionals. Cecile Bol beveelt het boek, op verrassendgenoeg.nl van harte aan. Een recensie!

Het Handboek Webredactie dat in december 2013 verscheen is een geheel herziene versie van de al zeer goede editie uit 2010. Het is geschreven door twee doorgewinterde communicatieadviseurs met jarenlange ervaring, ook in het geven van trainingen over hun vakgebied. In de nieuwe editie zijn de eerdere zwakke plekken (o.a. SEO en social) grondig aangepakt en ook nieuwe thema’s toegevoegd (mobiel en conversie). Wat mij betreft nog steeds het beste boek over dit thema op de Nederlandstalige markt.

Vorige versie was al een aanrader

Voor Verrassend Genoeg (toen nog Anneliesje.nl) schreef ik medio 2013 een recensie over de editie uit 2010. Ik vond het toen al een zeer goed boek, zoals ook blijkt uit de quote die op de eerste pagina van de nieuwe editie is verwerkt.

Wat ik hiernaast zo prettig vond aan het boek uit 2010 is de toon: de meest simpele basisbegrippen worden uitgelegd zonder belerend over te komen. Voor mij was het toen al een boek dat eigenlijk standaard als studieboek bij relevante studies gebruikt zou moeten worden. Maar niet alles was perfect. De thema’s SEO, social media en usability kwamen iets minder goed uit de verf en de voorkant was ronduit lelijk. Toen bleek dat er een nieuwe, herziene editie uit zou komen, was ik dus meteen erg nieuwsgierig naar de verbeteringen.

Opbouw (gelukkig) weinig veranderd

De omvang van het boek is weliswaar met zo’n 60 pagina’s toegenomen, maar de structuur van de nieuwe editie is heel vergelijkbaar met de vorige editie. Zelfs de vrolijke eigen kleurtjes op snee per deel hebben de eindstreep opnieuw gehaald. Los van zaken als inleiding, bijlagen en literatuurlijst bestaat het boek uit elf delen.

  • De basis voor een effectieve website [zoals strategie en structuur]
  • Stroomlijnen van content [zoals contentbeheer, contentplanning, cms’en en het team]
  • Schrijven voor het web [o.a. stijlen en structuren]
  • Schrijven voor Google
  • Schrijven voor mobiel
  • Schrijven voor social media
  • Conversiegericht schrijven
  • Tekstsoorten onder de loep [nieuwsbericht, blog, nieuwsbrief]
  • Benutten van audiovisuele content
  • Testen van usability
  • Het recht van internet [o.a. auteursrecht]

Eigenlijk is het boek dus opgebouwd uit drie hoofddelen: het organisationele umfeld van webredactie, het eigenlijke schrijven en enkele relevante omringende vakgebieden. Op de aan het Handboek Webredactie gewijde website kun je ook de hoofdstukken per deel bekijken en de inleiding van het boek lezen. 

Lees verder op verrassendgenoeg.nl


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken