ROI van reclamecampagnes: print scoort goed

- Content
- 3 feb 2014 @ 10:35
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - OnderzoekVerdienmodellen
- 3 feb 2014 @ 10:35
- Redactie Contentmarketing
Wordt reclamegeld wel goed besteed? In de huidige economische situatie is het verleidelijk om vooral naar kosten te kijken. De reclamebestedingen staan dan ook onder druk. Vooral printreclame heeft met een forse daling te maken. Maar hoe zit het met het rendement van de mediakanalen? NDP Nieuwsmedia en GfK hebben de effectiviteit van de media-inzet onderzocht.
Voor tien campagnes is de meeromzet afgezet tegen de plaatsingskosten om inzicht te krijgen in het rendement van de reclame-euro.
GfK registreert binnen zijn consumentenpanel zowel het aankoop- als het mediagedrag.
Door een link te leggen tussen media- en aankoopgedrag van de panelleden kan de impact
van de campagne op de verkopen, de zogenaamde sales uplift worden berekend. Voor het
project is gekeken naar campagnes van ondermeer DE, Staatsloterij, IKEA, Vodafone en Kras.
Er zijn vijf mediakanalen in het onderzoek opgenomen: dagbladen, tijdschriften, radio, tv en
online.
ROI per kanaal
GfK heeft de campagneresultaten onlangs geaggregeerd tot één metastudie. Printreclame in dagbladen blijkt een hoge ROI te hebben, namelijk 120 procent. Elke euro die adverteerders aan dagbladen besteden, heeft gemiddeld dus € 1,20 opgeleverd. De plaatsingskosten zijn al binnen de campagneperiode ruim terugverdiend. Effecten zoals imagoverbetering en lange termijn omzet zijn daarbij niet meegenomen.
Ook tijdschriften presteren uitstekend. Met 130 procent rendement hebben campagnes in tijdschriften zelfs het hoogste rendement. Ze hebben een laag, maar zeer gericht bereik. Hoewel het bereik van tv en daarna radio hoog is, presteren deze kanalen met een ROI van respectievelijk 60 en 80 procent ondergemiddeld. Het massabereik biedt tv een goed uitgangspunt, maar door de overvloedige inzet neemt de effectiviteit af. Bij radio blijken vooral goed getimede, krachtige boodschappen goed te werken.
Online banners hebben in deze studie een gering bereik en een bescheiden impact. Omdat de prijs per GRP zo laag is, biedt dit kanaal echter toch gemiddeld 110 procent ROI.
Wat opvalt, is dat print als relatief duur kanaal het meest oplevert. Per GRP zijn contacten in dagbladen fors hoger dan RTV. De impact is echter zo groot dat dagbladen een flink hogere ROI opleveren.
Bron: ndpnieuwsmedia.nl
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- BCE23: 'Bever reused' van Mediahuis wint live pitch voor Bever
- BCE23: 'Lifestyle is vervangen door persoonlijke stijl'
- [Marketing the Rainbow #35a] Unilever 8: Dove, over vaderdag...
- Campagnefilm 'Eye Opener' laat kracht van cultureel divers...
- ‘Het is oké’ van Sor & Tabitha trapt campagne mentale...
- Wecycle campagne van Stichting Open moet hergebruik stimuleren
Laatste Nieuws
- Podcast Show 2023:... 27-05-2023
- DOSSIER CONTENTMARKETING De Speld:... 26-05-2023
- Wecycle campagne van Stichting Open... 25-05-2023
- ‘Het is oké’ van Sor & Tabitha trapt... 24-05-2023
- [branded content] Conversational... 23-05-2023
- Campagnefilm 'Eye Opener' laat... 19-05-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres