Top Tips van de Contentmarketing Twitter Top 10

Top Tips van de Contentmarketing Twitter Top 10
  • Content
  • 25 sep 2014 @ 07:00
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrends

In de recente Contentmarketing Twitter Top 10 van Meltwater kon je onlangs lezen hoe het gesteld is met contentmarketing in Nederland, en wie belangrijke personen zijn om op Twitter te volgen als je op de hoogte wilt blijven over het onderwerp. Misschien volgde je ze al, misschien heb je er een paar uitgepikt, of wie weet heb je nu een Twitter-tijdlijn vol met #contentmarketing-tweets. Hoe dan ook, elk van hen heeft een eigen kijk op het onderwerp. Daarom vroeg Meltwater ze naar hun nummer één tip voor het creëren en uitvoeren van contentmarketing. Welke tip vind jij het meest waardevol? Heb je een eigen tiptop toptip? Laat het weten in een reactie!

1. Patrick Petersen: Contentmarketing werkt alleen als het engagement oplevert.

Focus dus eerst op jouw gerichte manier om jouw crowd te engagen, en voer dan jouw contentmarketing uit. Te vaak wordt er ondoordacht content gemaakt die vervolgens met veel gepush en gespam ‘moet’ gaan engagen.

2. Antal de Waij: Publiceer met regelmaat.

Hiermee bedoel ik niet ‘regelmatig’ of ‘af en toe’, maar door middel van een ‘horizontale programmering’. Prik een tijdstip en een dag waarop jouw blog of Facebookbericht verschijnt. Horizontale programmering werkt in vrijwel alle media, ook in sociale media met content. Deze programmering neem je op in je contentkalender waarin staat welke thema je wanneer behandelt. Een voorbeeld uit onze community management praktijk: een e-commerce website die schoenen verkoopt kan altijd op hetzelfde tijdstip de laatste schoenentrends publiceren, bijvoorbeeld op maandag 09.00 uur. Je kunt dan een hele week lang hiernaar terug verwijzen. Op vrijdagmiddag om 15.30, voor veel mensen een moment waarop ‘de drukke week van ze afvalt’, kun je dan een ‘weekend what to wear’ type artikel publiceren. Wanneer je deze regelmaat aanhoudt, wordt dit bij je publiek vanzelf duidelijk. Een ander voordeel van deze regelmaat is dat de je organisatie precies weet waar ze aan toe is. In de interne organisatie gaan mensen zich richten naar het publicatietijdstip, is onze ervaring.

3. Jan Willem Alphenaar: Ga kennissamplen.

Iedereen is bekend met de kracht en het effect van product sampling. Je laat mensen proeven van je product of geeft een proefabonnement, zodat ze kunnen ervaren wat je te bieden hebt. Dit kun je ook met je kennis doen. Niet alles vertellen wat je weet, maar genoeg om mensen een voorproefje te geven van wat jij als persoon of organisatie voor iemand kunt betekenen. Geef dus bruikbare tips en informatie die jouw (potentiële) doelgroep kan gebruiken. En wees daarbij vooral niet bang dat de concurrentie er mee vandoor gaat. Realiseer je dat de klanten van de concurrenten dit ook zien. En doordat ze zien dat jij onderscheidend bent door te delen en laat zien dat je kundig bent, worden ze misschien zelfs jouw klant.

4. Cor Hospes: Zonder passie krijg je doodse content.

Als je schrijft, film of praat vanuit je hart krijg je verhalen, dan maak je verhalen die het waard zijn om te delen.

5. Debbie Bernasco: Luisteren.

Dat is zonder meer mijn belangrijkste tip. Luisteren en kijken naar wat voor informatie lezers op zoek zijn, hen erbij betrekken en vragen stellen zodat je de gewenste content maakt. Het is die content die je vervolgens in diverse vormen creëert en deelt. In die zin zijn contentmarketing en community management dan ook sterk.

6. Edwin Vlems: Gebruik geen domme bedrijfsvaktermen bij het schrijven van een blog.

Bij elk bedrijf waar ik workshops geef over inbound marketing, contentmarketing of bloggen, moeten ze het toegeven: het gebruik van bedrijfsvaktermen. Probeer eens met de bril van een klant door je online content te lopen, om te kijken of je geen bedrijfsvaktermen gebruikt. Bij twijfel kun je een woord bij Google intypen en zien hoe vaak erop gezocht wordt. Gebruik de woorden van de klant, die soms best plat kunnen zijn. Zoals ik in een eerder blog al eens aangaf: mensen die pijn in hun hoofd hebben lok je niet met de naam van je product of merk, daar zoekt vrijwel niemand op. Ze typen niet eens hoofdpijn in, gewoon koppijn. Vermijd dus domme bedrijfsvaktermen, vaak ben je niet eens ervan bewust dat je ze gebruikt. En dat is in de tijd waarin koopprocessen bij Google beginnen, een groot probleem.

7. Christian Slagter: Deel kennis via interviews.

Interviews zie ik als een waardevol onderdeel binnen contentmarketing. Je deelt namelijk niet alleen kennis van anderen, je zorgt er ook voor dat je als waardevolle informatiebron wordt gezien door mensen die geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waar je vragen over stelt. Denk daarbij niet alleen aan interviews met vakgenoten, maar ook aan interviews met mensen binnen je eigen bedrijf. Mensen willen namelijk vaak ook graag het verhaal achter iemand te weten komen, bijvoorbeeld de secretaresse die zij altijd aan de telefoon krijgen. Hierdoor zorg je er tegelijkertijd voor dat jouw publiek zich meer verbonden voelt met jouw bedrijf of merk en de personen die daarbij betrokken zijn, doordat zij er een beter beeld bij krijgen.

8. Suzanne de Bakker: “Bezint eer ge begint.”

Start niet zomaar met contentmarketing, maar denk er eerst goed over na. Denk natuurlijk na over de contentstrategie: wat wil je ermee bereiken, wie je wil je aanspreken, waar ligt je doelgroep wakker van, en hoe wil je ze helpen of aanspreken? Maar dat is niet het enige: denk ook na over wat contentmarketing betekent voor je organisatie. Wie is de kartrekker in het contentproces? Wie heeft er belang bij de contentmarketing? Wijzen alle neuzen dezelfde richting op? Wie creëert de content? Hoe kun je deze mensen helpen en begeleiden? Deze vragen, en er zijn er natuurlijk nog meer, dien je te stellen voordat je ermee gaat starten. Dan is de kans op succes het grootst, en bereik je er ook nog iets mee.

9. Vivian van Brussel: Wanneer je start met bloggen, werk dan vooruit.

Vaak zijn de eerste ideeën voor een blog snel gemaakt. De eerst 10 blogartikelen worden dan ook vaak met enthousiasme geproduceerd. Daarna is het hard werken. Elke blogger kent het. Het writersblock. Soms het je gewoon geen inspiratie, ga dan even wat anders doen en maak gebruik van een “blog voorraad” van artikelen die je altijd kunt plaatsen. Door vooruit te werken creëer je rust.

10. Michiel Noij: Automatiseer waar het kan, creëer eigen content daar waar nodig.

Contentcreatie en -disseminatie is een omvangrijk proces dat erg duur en ineffectief kan worden als hier geen eenduidig beleid voor is. Neem bijvoorbeeld het vluchtige Twitter: wanneer elk bericht ingestoken zou worden met nieuwe unieke content, dan kun je er donder op zeggen dat de ROI van deze inspanningen negatief zal zijn. Beter zou dan ook zijn om Twitterberichten te automatiseren en als manier te zien om online leads/traffic te realiseren naar bijvoorbeeld de eigen unieke content (die op een centraal platform te vinden is). Dit kan een mooie blogpost zijn, een unieke video, een interessante whitepaper, etc. Aan het einde van de rit kan uiteraard niemand zonder eigen content dus waar het nodig is, raad ik ook iedereen aan om dit zelf te creëren. Daar waar het echter niet
strikt nodig is: zoveel mogelijk automatiseren. 

Deze blogpost is met toestemming van de auteur overgenomen van meltwater.com.

Heb je de Top 10 gemist? Die kun je hier bekijken. 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken