[In gesprek met] Grazimedia.com

[In gesprek met] Grazimedia.com
  • Content
  • 23 mrt 2015 @ 09:02
  • 12269 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewStorytelling

Patricia Borghouts is eigenaresse van GRAZImedia.com en specialist in online storytelling en contentmarketing. Ze houdt zich bezig met het opzetten van contentstrategieën en vindt de combinatie van vindbaarheid en branding erg belangrijk. Daar ligt haar hart. ‘Hoe groot we ook worden, dat is iets wat ik zelf wil blijven doen. De inhoud bepaalt of iets succesvol is of niet’.

Vertel eens, wat is jouw definitie van contentmarketing en storytelling?
Een goed verhaal bevat emotie en zal daardoor klanten en prospects meer aanspreken. Ik probeer zelf altijd eerst uitgebreid met de klant in gesprek te gaan om hun dna, maar ook het werkgebied en doelstellingen te bepalen. Het is belangrijk om eerst terug naar de basis te gaan, uit te zoeken wat concullega’s doen en contact te zoeken met de doelgroep. Hiermee probeer ik te achterhalen wat een bedrijf bijzonder maakt. Een organisatie vindt het vaak heel normaal wat ze doen, terwijl de doelgroep bepaalde aspecten uniek of bijzonder kunnen vinden. Als je weet welke aspecten dat zijn, dan kun je die verweven in je storytelling en daarmee je doelgroep aanspreken.
Naar mijn mening kan online storytelling en contentmarketing alleen echt goed worden ingezet wanneer er sprake is van maatwerk. Dat is ook de reden waarom wij alles specifiek voor één ondernemer bedenken, ontwikkelen en uitvoeren.

Wat maakt jouw werk nou leuker dan een andere functie binnen de marketing en communicatie?
Ik vind het feit dat ik zowel op creatief vlak als op strategisch vlak bezig kan zijn erg leuk! Daarnaast werken we in een historisch pand in Bergen op Zoom, de Blokstallen, waar we letterlijk vanaf het podium werken. Dit noemen wij ‘het Theater van de rode schoentjes.’ Hier hebben we voor gekozen omdat we in ons werk continu bezig zijn met het creëren van de mooiste verhalen en verbinding maken. Een theater is daarvoor dé plek in mijn ogen om dit nog meer body te geven. Het was een flinke zoektocht om zo’n werkplek te vinden. Met hulp van de gemeente Bergen op Zoom en de projectontwikkelaar hebben we dit toch kunnen realiseren.
Vanaf april 2015 organiseren we evenementen waar we onze klanten en relaties letterlijk ons podium geven om hun verhaal te doen. Geen standaardpresentaties, maar echte verhalen over drijfveren, successen en leermomenten.
Daarnaast is het de combinatie van ons bedrijf en de werkzaamheden dat zorgt voor dynamiek en beweging. De belangrijkste en eigenlijk enige ‘echte’ regel is dat collega’s zelf bepalen wanneer ze werken, maar dat afspraken heilig zijn. Daar bouwen we de dag omheen.

Waar ben je het meeste trots op dat je hebt bereikt?
Ik ben het meest trots op de groei van GRAZImedia.com. We zijn in 2011 gestart en hebben een positieve groei, toch best knap in deze tijden van crisis.
Daarnaast heb ik in 2014 de prijs voor ‘Beste jonge MKB’er West-Brabant’ mogen ontvangen voor mijn verhaal Het meisje met de rode schoentjes. Dit verhaal gaat over de rode schoentjes die hun hart volgen en de fun-factor is de leidraad voor elke beslissing die wordt genomen. Een tikkeltje eigenzinnig bewandelen ze nieuwe en daarmee niet de standaard, paden. Ze kiezen alleen die wegen waar ze positieve energie van krijgen. Dat zorgt voor meer creativiteit en stijgende resultaten.
Leuk nieuws is dat ik dit jaar weer ben genomineerd voor een ondernemersprijs: de GoBoZ Award, een prijs voor de meest talentvolle ondernemer uit Bergen op Zoom.

Gaat het vak de komende jaren veranderen denk je?
Je merkt dat steeds meer directeuren oog krijgen voor de waarde van marketing en communicatie. Ze zien meer potentie en zien het als een specialisme waar meer mee gedaan moet worden. Dat vind ik een zeer positieve ontwikkeling. Hiermee wordt de kaf van het koren gescheiden.
Je ziet ook de manier waarop Google ermee omgaat. Ze worden steeds selectiever ten aanzien van content. Unieke content die bezoekers aanspreekt zal in de (nabije) toekomst steeds beter scoren, het zal niet meer gaan om veel zoekwoorden en met copy paste-teksten zul je niet meer scoren.
Bedrijven zullen in de toekomst dus nog meer moeten kijken naar hun eigen kracht en kwaliteiten en van daaruit handelen en storytelling ‘inzetten’.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken