9 gratis tools meten effectiviteit content

9 gratis tools meten effectiviteit content
  • Content
  • 3 apr 2015 @ 07:01
  • 27636 x gelezen
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • DigitaalOnderzoekSocial mediaAccountabilityContent

‘Het analyseren van de impact van je content hoeft geen dure grap te zijn. Ik adviseer negen gratis – of nagenoeg gratis - analysetools. Als je vaststelt welke jou helpen contentmarketing doelen te bereiken, ze regelmatig gebruikt en jouw content bijstelt zodat je resultaten nog beter in lijn zijn met je doelstellingen breng je de effectiviteit van je content marketing inspanningen flink omhoog.’ Aldus Julia McCoy op de site van The Content Marketing Institute.

McCoy’s is eigenaar van agency Content-Shop met 60 copywriters en 60 content producers. Ze vervolgt: ‘De eerste, belangrijkste en ultieme tool die elke website manager en marketing expert nodig heeft, is Google Analytics. Een van de beste manieren om belangrijke informatie over de prestaties van je site te krijgen en over de content die jouw doelgroep het meeste aanspreekt. Google Analytics geeft compacte demografische data over je doelgroep. Het meet hun betrokkenheid, helpt vast te stellen welke onderwerpen ze best bevallen, en zoekt uit waar je doelgroep zich fysiek bevindt. Je kunt verftrouwen op Google Analytics om de effectiviteit van je marketinginspanningen op social media te meten en je andere campagnes.’

2. Google Webmaster Tools
McCoy: ‘Google Webmaster Tools is net zo belangrijk om de resultaten van je marketinginspanningen te meten. Je kunt de sleutelwoorden volgen waarmee je website zijn positie krijgt, het aantal en de kwaliteit van backlinks, en het aantal geïndexeerde en kapotte pagina’s. Je krijgt foutmeldingen en rapportages waarmee je de prestatie van je website kunt verbeteren en de effectiviteit van je zoekmachine inspanningen om de juiste doelgroep te bereiken.’

3. Scoop.it
Gratis voor persoonlijk gebruik en met upgrademogelijkheid is Scoop.it een programma dat je content beheert en analyseert en dat door meer dan 1,2 miljoen mensen en bedrijven wordt gebruikt. McCoy: ‘In feite publiceert en deelt hun eigen netwerk jouw posts en plugs met elk mainstream social tool (zoals Buffer). Ook meet Scoop.it views, bezoekers, commentaren en shares per dag, en kun je het integreren met Google Analytics. Ze bieden handleidingen, case studies, demo’s, en FAQs aan hoe je deze uitgebreide tool kunt gebruiken.’

4. Buffer
Buffer analyseert social media posts en shares. McCoy: ‘Je kunt zien wat je populairste tweet of post was na verloop van tijd. De gratis versie geeft informatie over Facebook, Twitter, Google Plus, en LinkedIn, en verbreedt je blik op je social mediabereik. Wil je meer meetgegevens, neem dan de betaalde versie.
De statistieken van Buffer zijn waardevol om vast te stellen of je je doelen op social media bereikt en om te zien waar je je bereik kunt verbeteren. Je kunt gemakkelijk zien of je alles haalt uit je social networks of dat je meer moet doen om je doelgroep te vergroten. Buffer stelt je ook in staat om het effect van je posts te vergelijken met het gemiddelde.’

5. Followerwonk
McCoy vervolgt: ‘Followerwonk analyseert de volgers van je Twitter account en hun tweets en geeft je daarmee flink wat informatie voor gerichte marketing. De data worden gepresenteerd in eenvoudige tabellen en grafieken. Followerwonk geeft ook informatie over de meest gebruikte hashtags voor een account en de beste tijd om te tweeten (als je meeste volgers op Twitter actief zijn).
Als tool is Followerwonk een op statistiek gebaseerde schatkamer. Met deze inzichten kun je je postingtijden stroomlijnen en Twitter effectiever als marketinginstrument inzetten. Je kunt zelfs je concurrentie onderzoeken, want Followerwonk is niet aan een enkel Twitter account gekoppeld.’

6. Quintly
Hoewel er ook een betaalde versie van Quintly is, is het gratis als je tot drie Facebook pages beheert. McCoy: ‘Een prima oplossing voor MKB bedrijven die geen budget hebben voor een duur analyse instrument. De recht-voor-zijn-raap analyses geven een goed inzicht in de trend van de gegevens en ontwikkeling van een pagina. In één oogopslag zie je de basis meetgegevens naar betrokkenheid (zoals ‘likes’, shares, enz.) via een schone, niet opdringerige interface. Je kunt andere pagina’s toevoegen en die vergelijken via de grafische weergave van hun meetgegevens.´

7. Tweriod
Hoe belangrijk is het niet om je social media updates op het juiste moment te publiceren? Het beheren van je content wanneer het grootste deel van je doelgroep online is, vergroot hun betrokkenheid en helpt om meer traffic te krijgen op je site. Tip nummer 7 van McCoy is Tweriod. ´De tool analyseert je tweets, hun respons, en de tijden waarop je volgers het meest actief zijn op social media. Tweriod verzorgt een gratis analyse van je Twitter account en gedrag, en werpt een licht op je content marketing successen en fouten.´

8. Cyfe
Cyfe is volgens McCoy in een aantal tijdschriften een bruikbaar instrument genoemd waarmee bedrijven hun meetgegevens kunnen combineren in een handig dashboard. ´Het houdt verschillende sites op verschillende platforms bij, zodat je gemakkelijk conclusies kunt trekken. Als je de dashboards in intuïtieve groepen onderverdeelt, kun je je richten op een bepaald element van je marketingplan, zoals social media of financiën. De meeste bedrijven hebben genoeg aan de gratis versie, dat het aantal dashboards beperkt dat je kunt zien. Zelfs de betaalde versie ($168/jaar) is redelijk geprijsd voor wat je ervoor krijgt.´

9. Addvocate
De laatste tip van McCoy is Addvocate. ´Addvocate geeft je gegevens over de mensen die jouw content het meest delen, op de meeste social media. Zulke gegevens zijn buitengewoon waardevol als je een sterk en effectief contentcreatie en social media marketingteam wilt creëren. Samenwerken met de belangrijkste beïnvloeders en de mensen die het meest betrokken zijn bij contentmarketing vergroot de betrokkenheid en uiteindelijk de online reputatie van je bedrijf. Addvocate verstrekt ook gegevens over de content die het meest is gedeeld en de kanalen die de meeste respons van je doelgroep geven. Dit instrument is geweldig om uit te vinden wat je doelgroep wil en met welk sociaal netwerk je je doelgroep het best bereikt.´

Conclusie
McCoy tot slot: ‘Slimme contentmarketing wordt gevoed door data. Met deze gratis (of bijna-gratis) tools heb je toegang tot veel van deze gegevens waarmee je je campagne gerichter en effectiever kunt maken.
Maar vergis je niet: goede contentmarketing begint met goed geschreven, unieke en verbindende content. Daar kunnen deze tools niets aan veranderen.’ (Bron: CMI)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken