[Tips] Hoe je stagnerende blogs weer aan de praat krijgt

[Tips] Hoe je stagnerende blogs weer aan de praat krijgt
  • Content
  • 28 mei 2015 @ 08:32
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • CommunicatieDigitaalMarketingBranded content

Toen Andrianes Pinantoan marketing directeur werd van bureau én opleidingsinstituut Canva, was met name de Canva’s blog Design School een groot succes. Vanaf de lancering op 8 november 2014 kreeg werden de blogs die Canva publiceerde binnen twee maanden door 269.714 mensen gelezen. Daarna stagneerde de belangstelling voor de blogs. ‘Begin februari 2015 begonnen we met een nieuwe strategie, waarmee we binnen de twee maanden op 800.00 lezers zaten. We deden nogal wat experimenten om uit te vinden wat de voornaamste motor van de groei was – samen met een aantal aanpassingen van onze ideeën’, aldus Pinantoan op de site van The Content Marketing Institute. Hij geeft zeven tips hoe je een stagnerend blog weer aan de praat krijgt. 'De beste content zit op het snijvlak van je eigen passie en de interesse van de doelgroep.'

1. Wielen zijn niet voor niets rond
‘Ik geef je eerst een idee van onze blog. Die begonnen we om een plaats te creëren waar iedereen over design kon leren, met interessante artikelen, een interactieve serie voor zelfstudie en een opleidingsportal. We wilden het gat in de markt opvullen dat je alleen design kon leren van ontwerpprofessionals. Onze eerste gedachte was het zorgen voor interessant zelfstudiemateriaal rond ons product, een gebruiksvriendelijk designplatform. Maar als we alleen maar content brachten voor zelfstudie, maakten we dezelfde fout als veel mensen: schrijven over wat je zelf interessant vindt. Want wij zijn de experts, toch? Nee dus. De beste content vind je op het snijvlak van jouw passie en de interesse van je doelgroep. Zorg dus voor content die iedereen in je branche (in ons geval: design) interesseert en niet alleen voor content die relevant is voor jouw product. (we zijn trouwens nooit gestopt met het maken van zelfstudie-onderwerpen, we voegden er alleen meer variatie aan toe. Hoe doe je dat? De beste manier om dat snijvlak te vinden is: kijk naar de concurrentie. Ik gebruik programma’s als BuzzSumo om te zien welke content goed gewerkt heeft. Daar is al veel over geschreven wat ik hier niet hoef te herhalen. Mijn punt is: als je blog moeilijk lezers krijgt, ga dan niet ‘creatieve’ posts schrijven over wat jij interessant vindt. Voeg iets toe aan de onderwerpen van je concurrenten, bouw je doelgroep en kom dan met je eigen interessante verhalen.

2. Een social strategy is iets anders dan jouw social profielen
Wil je meer traffic op social media? Richt je niet op je Facebook pagina’s, Twitter profielen, Pinterest, of een willekeurig ander social platform. Als je een kleine blog hebt en meer traffic wilt, kun je zelfs zonder. Richt je allereerst op de groei van je blog doelgroep. Die fout wordt vaak gemaakt, maar jouw volgers op social zijn het gevolg van je doelgroep, niet de oorzaak. Kijk maar eens naar personen of bedrijven met veel volgers. Ze hebben allemaal een grote doelgroep buiten hun platform. Ze hebben een merk. Ze doen interessante dingen, en daarom volgen mensen ze. Richt je dus op je werk, en pas dan op je social strategy. Hoe ik dit weet? Omdat we het bij Canva hebben geprobeerd. Hier is onze social media traffic:


 
Een sprong van 160 procent in traffic in 60 dagen. En weet je: we hebben niks aan onze social profielen veranderd. Wat we veranderden was de content. Kijk nu eens naar dit screenshot van een BuzzSumo rapport van de social shares van Copyblogger:
 

Copyblogger deed vorig jaar zijn Facebook pagina weg. Maar ze bleven honderden social shares krijgen van hun blog. Wat je moet doen is je richten op één platform dat goed voor je werkt. Zelf ben ik een fan van email. We weten allemaal hoe belangrijk abonnementen op nieuwsbrieven zijn. Dus daar wijd ik nu niet over uit.

3. Viraal hoeft niet
We hadden één post die viraal ging een paar dagen na onze nieuwe strategie. Die kreeg meer dan 60.000 shares. Een geweldig gevoel. Maar meer ook niet. Zakelijk gezien schoten we er niks mee op: we zitten niet in de reclame. Oké, we hadden een paar honderd nieuwe abonnees. Maar die kregen we ook van posts die niet viraal gingen. Viraal gaan is een kwestie van geluk. En geluk kun je niet beïnvloeden. Wat ons echt motiveerde is dat onze gemiddelde posts nu voor veel meer traffic en shares zorgen dan vroeger. Dat is geen geluk: het is het bewijs dat je strategie werkt. Als je je focus verlegt van ‘viraal gaan’ naar ‘duurzaam beter presteren’ ga je andere dingen doen. In ons geval: systematisch testen van onderdelen in plaats van de glorie van weleer herscheppen.

4. Beheer je blog als een product
Waar richt je je op bij je producten? Waarschijnlijk op:

  • Orderaantal
  • Orderomvang
  • Aantal herhaalaankopen

Als je slim bent, kijk je ook naar:

  • Via welk kanaal verdien in het meeste?
  • Hoeveel mensen bevelen het aan en hoe kan dat aantal omhoog?
  • Waardoor willen mensen meer uitgeven?

Maar weinig bedrijven kijken ook zo naar hun blog – alsof een blog iets is wat je nu eenmaal hebt en niet iets waar je teveel tijd in moet steken. Als je je blog behandelt als een product, heb je er meer voordeel van.

5. Niets plaatsen voordat het goed genoeg is
Echt: je hoeft je blog niet voortdurend te updaten uit angst dat je achterloopt. Als je iets plaatst, zorg dan dat het goed genoeg is. Je hoeft geen perfectionist te zijn, maar jouw post moet wel aan de behoeften van je klant tegemoetkomen.

Je blog is geen fabriek waar je lezers zelf de losse stukjes in elkaar moeten zetten. Je biedt een kwaliteitsproduct aan, kan niet schelen hoe. Naar welke standaard je op zoek bent? Hoe wil je dat je blog is als die volwassen is? Dat is jouw model.

Jouw beste post gaat je hierbij helpen. Print hem en plak hem op de muur. Stel jezelf, telkens als je op de ‘publish’ knop wilt drukken, de vraag: is dit net zo goed als mijn beste post?

6. Geloofwaardigheid doet ertoe
Wie goed ingevoerd is in een onderwerp schrijft bijna altijd de beste content. En ja, veel ‘experts’ hebben niet veel meer gedaan dan een paar documentaires zien en Google University bijwonen voordat ze over voeding en gezondheid zijn gaan bloggen - en toch zijn ze beroemd. Maar tegenover elke televisiegrootheid staan miljoenen andere ‘experts’ die het nooit gemaakt hebben. Niet omdat ze niet konden schrijven, maar omdat teveel mensen precies hetzelfde doen: losgaan op een onderwerp zonder enige ervaring met de echte wereld. Dus: hoe verdien je geloofwaardigheid?

  • Kwalificaties: Als je neuroloog bent, ben je als geen ander gekwalificeerd om over neurologie te schrijven. Wie zijn studie over een onderwerp heeft afgerond, heeft de kwalificaties om erover te schrijven.
  • Ervaring: Als je een bedrijf hebt opgezet, ben je als geen ander gekwalificeerd om te schrijven over de uitdaging van het opzetten van een bedrijf. Ervaring krijg je door te doen waar je over schrijft– hoe meer je gedaan hebt, hoe gekwalificeerder je bent.

Beschikt jouw blog niet over een schrijver met kwalificaties of ervaring in het onderwerp, interview dan mensen die dat wel hebben, en leer van ze. Daarom huren we bij Canva geen schrijvers in, maar wel ontwerpers met een vlotte pen.

7. Gebruik meer plaatjes
Vroeger hadden onze blog posts één grote illustratie en daarnaast misschien nog een of twee. Een van onze echte aha momenten was toen we meer plaatjes in onze posts opnamen. Alle metingen schoten omhoog, mensen bleven langer op de site, meer mensen scrollden naar het eind, we hadden veel minder afhakers, het aantal shares nam toe en uiteindelijk: de traffic explodeerde. Hier is bij voorbeeld onze traffic op Pinterest (62.5% meer):

We deden niks anders op Pinterest. We gaven onze lezers in onze blog alleen meer dingen om te pinnen. Vroeger pinden ze alleen onze voornaamste illustratie. Nu pinnen ze van een enkele post 5, 10 of zelfs 20 plaatjes. Hun volgers zien alle 20 pins in plaats van die ene, en dat vergroot de kans dat die volgers doorklikken naar de blog en zo voort. En weet je? Bij Twitter ging het net zo (106% meer). Die piek kwam door een event, maar los daarvan is de traffic duidelijk toegenomen sinds we meer plaatjes toevoegden. Weet je niet hoe je aan meer plaatjes kunt komen? Geen zorg. Het gebruik van sjablonen is een effectieve manier om veel professionele plaatjes te produceren zonder dat het je idioot veel tijd kost. Of je gebruikt plaatjes die je op het net kunt vinden. De makers van die plaatjes zijn blij als ze in je blog komen, dus zorg voor goede links en verwijzingen.
Asjeblieft: de zeven lessen die wij hebben geleerd en waarmee onze blog naar 800.000 bezoeken in twee maanden groeide. Veel daarvan vinden we nu vanzelfsprekend, maar dat waren ze niet toen we begonnen. En we leren nog elke dag. Want we maken nog steeds fouten. Maar is dat geen troostrijke gedachte? Je hoeft niet alles goed te doen om succes te hebben. (Bron: CMI). Voor de site van Canva, die ‘under construction’ is, kun je je hier aanmelden.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken