Writers block? 10 gratis tools helpen je ervan af

Writers block? 10 gratis tools helpen je ervan af
  • Content
  • 11 jun 2015 @ 06:55
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekStorytellingCopywriting

Iedereen zit volgens de Amerikaanse copywriter Julia McCoy weleens vast met schrijven. En dat is best lastig. ‘Een paar minuten geleden liep je nog over van de content ideeën en nu weet je gewoon niet hoe je ze op moet schrijven. Hoe kom je over die schrijfcrisis heen? Urenlang lezen (wat ik trouwens heel graag doe, maar ik heb er niet altijd tijd voor) onderzoek doen, discussiëren met vrienden, eten, naar de sportschool? Het kan makkelijker. Er is een overvloed aan gratis of bijna gratis tools waarmee je zelfs zonder inspiratie hemelbestormende content kunt schrijven’, aldus McCoy op de site van The Content Marketing Institute.

McCoy is oprichter en eigenaar van The Content Shop. Ze vervolgt: ‘ Met de goede inspiratie wordt ‘ik kan het niet’ ‘laat mij maar’. Als je niks nieuws te melden hebt over een onderwerp, kun je je doelgroep ook niet tot actie aanzetten. Maar wat is de creatieve kracht waardoor je met interessante nieuwe concepten komt die mensen nieuwsgierig maken? Psychology Today weet het wel: inspiratie. Je kunt ook nieuwe, inzichtrijke oplossingen aanreiken voor dagelijkse problemen, gewoon door anders naar oude problemen te kijken. Maar eerlijk is eerlijk, dat valt niet altijd mee, zeker niet als je verschillende deadlines moet halen en je je de luxe niet kunt veroorloven om dieper in je vorige content stukken te graven. Gelukkig kunnen heel wat online tools je redden waarmee je indruk op je lezers maakt met een glanzend verhaal. Hier komen er tien:

1. HubSpot Blog Topic Generator
Weet je niet waarover je zult schrijven? Geen probleem: HubSpot helpt je met een indrukwekkend zoeksysteem in een mum van tijd aan relevante overwerpideeën voor je blog. Voer drie trefwoorden in (liefst zelfstandige naamwoorden) en laat de magie over aan het programma. Helemaal feilloos is het niet: soms krijg je suggesties waar fouten in zitten, lees dus goed en pas ze waar nodig aan.

2. Übersuggest
Om je copy te bewerken en te optimaliseren moet je sterke trefwoorden gebruiken die jouw klanten ook gebruiken. Als je de voor jouw branche meest relevante trefwoorden wilt vinden is Übersuggest een goed vertrekpunt. Je tikt een term in, kiest je voorkeurstaal en selecteert je bron (web, beelden, nieuws, shopping, video, recepten). Übersuggest komt dan met goede trefwoorden voor jouw term. Klik op elk woord om de bijbehorende opties te kiezen en je krijgt een netwerk van trefwoorden die richting kunnen geven aan je schrijfwerk.

3. Ahrefs Content Explorer
Soms heb je geen gebrek aan inspiratie, maar wil je op het net populaire verhalen herschrijven. Hoe vind je die verhalen die je lezers graag willen delen? Met de Ahrefs Content Explorer. Een van de eenvoudigste manieren om verhalen te vinden die de laatste 24 uur duizenden shares en tweets hebben gekregen. Zo wordt het makkelijk om interessante content te schrijven die de actuele interesses en voorkeuren van je doelgroep weerspiegelen.

4. Topsy
Sommige content producers bewandelen het veilige pad door de beste (bijna) gratis tools te gebruiken om de impact te meten van verschillende verhalen die al op het web staan. Topsy is ontwikkeld om je te helpen de social media af te zoeken en te analyseren. Voer een willekeurig woord in en kijk op Topsy Analytics naar de trends. Wij zochten op het woord aap en vonden niet minder dan 3437 tweets in de laatste drie uur. Indrukwekkend, niet? Je kunt je search zelfs verfijnen met verschillende filters (taal, laatste resultaten) Topsy lijkt de ideale manier om uit te vinden wat mensen tegenwoordig twitteren.

5. Quora
Men zegt dat Quora de beste antwoorden geeft op elke vraag die je zou kunnen stellen. Deze populaire Q&A website is gebouwd rond de vragen die de leden van de Quora community hebben ingebracht, beantwoord, georganiseerd of bewerkt. Met dit interactieve platform kunnen gebruikers vragen bewerken en bewerkingen voostellen op de antwoorden van andere gebruikers.
Begin 2013 lanceerde Quora een blogging platform. Tegen het eind van het jaar voegde het bedrijf daar een Stats tool aan toe, waarmee schrijvers de statistieken kunnen bekijken en zien hoeveel mensen hun vragen en antwoorden gedeeld, bekeken en gevolgd hebben. Met Quora kun je de onderwerpen kiezen waar je in geïnteresseerd bent (business, films, design, sport – de lijst van mogelijkheden is enorm gevarieerd en zelfs fast food wordt als een serieus onderwerp gezien) en die volgen om de interessantste antwoorden op die gebieden te ontdekken. Soms zorgt kan een slimme vraag of antwoord dat je anders tegen dingen aankijkt, zodat je jouw feiten een extra dimensie geeft.

6. Paper.li
Eigenlijk moet je in het creëren van content een heleboel tijd, geld en energie steken. En natuurlijk heb je verse content nodig om je eigen geluid te laten horen, merkbekendheid te vergroten en je lezers te vermaken en aan je te binden. Maar soms moet je om een of andere reden met je content development strategie even pas op de plaats maken. Wat is je beste optie om dit gat te vullen? Een tool gebruiken om de content te selecteren die je aan je publiek wilt aanbieden.
Paper.li geeft je toegang tot een ruime collectie geselecteerde video’s, foto’s en artikelen, en die kun je heel makkelijk vinden, selecteren, publiceren en promoten. Als je een machine het zware, tijdrovende werk wilt laten opknappen, zou ik geen betere weten.

7. Meme Generator
Elke ervaren ondernemer weet dat je voor een gladde, duurzame relatie met je doelgroep content nodig hebt die rijk is aan emoties. Volgens Buffer dankt virale content zijn populariteit aan de positieve emoties die lezers aanzetten om concepten en ideeën met hun netwerk te delen.
Als je dat bedenkt, kun je veilig stellen dat je de harten van je bezoekers wint door ze te laten lachen. Dat is het idee achter de Meme Generator, waarmee je een beetje peper en zout aan je content toevoegt. Met deze tool maak je of een grappig beeld rond een bestaand persoon, of je uploadt een foto en maakt je eigen grap. Meme Generator toont ook een aardige selectie van grappige beelden op het internet. Haal je inspiratie uit de geestige beelden die anderen maakten.

8. GIMP
Geen geld om een team briljante geesten in te huren om je visuals te ontwerpen? Geen probleem. MKB ondernemers met een klein budget kunnen altijd een beroep doen op GIMP voor het scheppen en bewerken van verbazende visuals. Dit gratis Photoshop-achtige programma is heel makkelijk in het gebruik. Waarom je de beelden op je site nieuw leven in zou blazen? Nou, hierom: volgens Kissmetrics reageert 40 procent van je bezoekers beter op content die tekst en mooie plaatjes combineert.

9. Issuu
Je hebt van die tools die je laten kiezen tussen een gratis en een betaalde versie. Van deze kun je de gratis versie een tijdje gebruiken om dan te besluiten of het de moeite waard is de complexere betaalde versie aan te schaffen. Issuu laat je het plezier van lezen herontdekken en het werk van miljoenen enthousiaste uitgevers wereldwijd bekijken. Niet alleen blijf je op de hoogte van nieuws op veel verschillende terreinen (zoals wetenschap, mode of sport), je kunt er ook je favorieten mee rangschikken om ze gemakkelijk met je vrienden te delen.
Issuu maakt van lezen en publiceren een ervaring: je banjert door een netwerk van premium online bronnen, als inspiratie voor die jouw volgende meesterwerken. Met de gratis versie kun je content uploaden en delen. Met de betaalde versies kun je de betrokkenheid van je gebruikers vergroten en statistieken gebruiken om je content nog beter aan je lezer aan te passen.’

10. Je eigen analyses
McCoy tot slot: ‘We leren allemaal van onze fouten en halen inspiratie uit onze laatste successen. Ga terug naar je meest succesvolle content en gebruik dezelfde stijl of hetzelfde onderwerp. Kijk nog eens naar de blogs die je een jaar geleden schreef. Krijgen ze nog steeds aandacht? Maakten ze wat los op social media? Kreeg je feedback van je lezers? Sommige van deze posts kunnen dienen als inspiratie voor je toekomstige content, en andere moet je misschien eens herschrijven. Wat je nog niet zo lang geleden op papier zette, is misschien je belangrijkste bron van wijsheid. Niet dat je in het verleden moet leven en je lezers moet vervelen met de sneeuw van gisteren. Maar het zou wel eens een goed idee kunnen zijn om een paar van je populairste posts nog eens te bekijken en de beste manier te vinden om er aan andere draai aan te geven, voor zover de onderwerpen nog relevant en actueel zijn.’ (Bron: CMI)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken