[Onderzoek] Succesfactor blogs is persoonlijke content

[Onderzoek] Succesfactor blogs is persoonlijke content
  • Content
  • 15 jun 2015 @ 08:19
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded contentJournalistiekOnderzoek

Bloggers zijn booming, maar wat bepaalt hun succes? Uit onderzoek onder 206 bloggers blijkt dat 70 procent inspiratie haalt uit privégebeurtenissen en ook bijna 70 procent van de best gelezen blogposts gaan over persoonlijke tips van de blogger. Het cliché dat blogs alleen door jonge meisjes worden gelezen wordt in het onderzoek ontkracht: 80,4 procent van de lezers is tussen de 20 en 35 jaar oud. Meer dan de helft van alle bloggers wil graag zijn brood verdienen met zijn blog. Zo blijkt uit het bloggersonderzoek dat bureau Cherry Picker.

Het onderzoek bestond uit een online survey met 27 meerkeuzevragen en 1 shout-out. In het onderzoek werden bloggers gedefinieerd als online influencers die vanuit hun persoonlijke ervaringen en op persoonlijke titel content maken. De resultaten werden tijdens de eerste editie van het Cherry Picker #Storymakers event waar ruim 130 bloggers en 30 brands bij elkaar kwamen gepresenteerd. Zo meldt het persbericht.

Nederlandse bloggerswereld onder de loep
Om het bij velen nog onbekende bloggerslandschap beter in kaart te brengen, voerde Cherry Picker gedurende de maanden april en mei het onderzoek uit onder bloggers met uiteenlopende passies. Van travel en food tot interieur. De meeste deelnemende blogs (80%) zijn tussen de nul en vijf jaar oud. Twintig procent van de bloggers blogt al meer dan vijf jaar en de gemiddelde blog bestaat nu 2 jaar. Iets meer dan de helft van alle blogs (55%) heeft minder dan 15.000 unieke bezoekers per maand. Ruim één derde (35%) trekt 15.000-100.000 unieke bezoekers per maand en zo’n 10 procent meer dan 100.000. Van alle deelnemers bleek 85 procent vrouw te zijn. Leeftijden liepen uiteen van 19 tot 61 jaar, met een gemiddelde leeftijd van 31 jaar.

Passies delen
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal blogs de afgelopen vijf jaar geleidelijk is toegenomen. De passies van waaruit bloggers schrijven variëren sterk: van travel tot food, van design/architectuur tot sport/health en van family/kids tot fashion/beauty. Deze passies vormen tegelijkertijd de grootste drijfveer achter de blogs: bijna 75 procent van de bloggers geeft aan dat het delen van hun passies de belangrijkste reden is om te bloggen.

Persoonlijke belevenissen 
Wat bloggers het meest lijkt te onderscheiden van (online) journalisten, is dat ze hun inspiratie grotendeels uit hun privéleven halen (ongeveer 70% van alle bloggers). Hun dagelijkse privéleven en bijvoorbeeld de reizen die ze privé maken of de evenementen die ze in hun vrije tijd bezoeken vormen de grootste voedingsbron van hun blogs. Deze persoonlijke posts blijken ook het meest geliefd te zijn bij hun lezers. Maar liefst 69,6 procent geeft aan dat persoonlijke tips van eigen hand het meest populair zijn. Ongeveer de helft van alle bloggers haalt daarnaast inspiratie uit evenementen en mediareizen die georganiseerd worden door bureaus, bestemmingen en/of producten. Reviews en ervaringsverslagen die hieruit voortkomen blijken het ook goed te doen bij lezers. Verder vindt een grote groep bloggers (64,1%) inspiratie in het volgen van andere blogs en websites. Het traditionele persbericht wordt nog door ruim 50 procent minimaal 1 keer per maand als inspiratiebron gebruikt.

Geen marketing verplichtingen 
Bloggers gaan graag samenwerkingen aan met merken, producten en bestemmingen, maar sommige zaken zijn een echte ‘no-go’ voor bloggers. Bijna 75 procent van de bloggers zou het absoluut nooit accepteren als er te veel inbreng wordt geëist in de content, omdat deze puur en persoonlijk moet blijven. Ook geeft 38,4 procent aan af te zien van een samenwerking wanneer er te veel online marketing verplichtingen zijn, zoals het plaatsen van linkjes. Daarnaast gaat 36 procent niet akkoord met het plaatsen van content op basis van negatieve ervaringen.

Media- en affiliatebureaus
Hoewel de meeste bloggers (57,8%) hun blog als bijverdienste hebben, geeft maar liefst 52,7 procent aan als doel te hebben uiteindelijk te kunnen leven van hun blog. Een kleine 20 procent haalt zijn hoofdinkomen nu al uit bloggen, terwijl een andere 20 procent (vrijwel) niets verdient met zijn blog en het (nog) puur als hobby ziet. Ruim 70 procent krijgt nooit een dagtarief voor het maken van reizen, testen van producten, of het bijwonen van events. Opvallend is dat wel steeds meer bloggers zich aansluiten bij een media- en/of affiliatebureau: al ongeveer 37 procent van de bloggers werkt hier op vaste basis mee samen. Bijna 80 procent van alle bloggers plaatst wel eens betaalde content, maar daarvan geeft weer bijna de helft aan dat dit maximaal 5 procent van hun totale content beslaat. Bovendien doet twee derde van hen dit slechts 1-2 keer per maand. De tarieven die hiervoor worden betaald lopen sterk uiteen, van minder dan 50 euro tot meer dan 500 euro per artikel.

Bloggers: solitair of sociaal?
Wie denkt dat bloggers solitair te werk gaan, heeft het mis! Uit het onderzoek blijkt dat meer dan een derde van alle bloggers 1-3 keer per maand netwerk- en/of PR-events bezoekt. Ook geeft maar liefst 68,8 procent aan graag onderdeel te willen uitmaken van een netwerk/platform voor bloggers waarin zij met elkaar kunnen samenwerken en elkaar kunnen aanvullen en versterken.

Stereotypes
Blogs blijken inderdaad voornamelijk te worden gelezen door vrouwen; hun doelgroep zou voor 88,6 procent bestaan uit vrouwen. Maar tegen het stereotype in, blijkt de leeftijd van lezers hoger uit te vallen dan velen denken. 80,4 procent geeft aan dat hun lezers tussen de 20 en 35 jaar oud zijn. 18,1 procent zegt dat hun lezers hoofdzakelijk in de leeftijdscategorie 35-50 jaar vallen. Slechts 1 procent heeft een doelgroep van onder de 20 jaar.

Cherry Picker is een Amsterdams bureau dat gelooft dat marketing en trends hand in hand gaan. Het bureau – opgericht in 2011 door strateeg/trendwatcher Tessa aan de Stegge - doet enerzijds onderzoek naar trends en zet anderzijds PR, marketing en social media campagnes op voor de lifestyle- en reisbranche. Het team bestaat uit 4 specialisten

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken