[Tips] 3 manieren om indruk te maken met visuele storytelling

[Tips] 3 manieren om indruk te maken met visuele storytelling
  • Content
  • 14 aug 2015 @ 09:39
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • StorytellingOnderzoekTrends

Denk hier eens over na: Je content kan tot wel 94 procent meer views opleveren als je er overtuigende visuele elementen en plaatjes aan toevoegt (zegt Hubspot). Maar om storytelling-in-plaatjes te laten werken kun je niet volstaan met een paar stockfoto’s. Net zoals koppen en calls to action zorgvuldig gekozen moeten worden, moet je ook twee keer nadenken over je visuele content. Je klanten baseren zich op de plaatjes die je voor ze hebt gekozen om hun eigen interpretatie en eerste indrukken te vormen. Contentmarketeer Dawn Papandrea geeft tips!

Papandrea: ‘Wat zeggen jouw beelden over je merk? Ben je behoudend? Toekomstgericht? Doe je het rustig aan? Ben je eigenzinnig? Dat kun je allemaal uitdrukken met een uitgekiende visuele merkstrategie. Een consistente strategie zorgt meteen voor een rode draad, zodat je klanten je makkelijk herkennen aan de broodkruimeltjes die je hebt gestrooid op je site, blogs, social media, enz. Als je visuele elementen in je boodschappen opneemt, versterk je je boodschap doordat je bij je doelgroep op zintuigelijke knoppen drukt. Wil je indruk maken met visuele storytelling? Zorg dan dat je deze drie factoren inbouwt: authenticiteit, zintuiglijkheid en relevantie.’

Authenticiteit
Als we iets leren van alle selfies en emoticons is het volgens Papandrea dat we visueel ingestelde content gebruikers zijn. ‘Daarom prikken mensen makkelijk door slechte aandachttrekkerij van een merk heen. Doelgroepen willen beelden uit het echte leven, geen goedkope stock of reclamefoto’s. En jij, als marketeer, wilt binnenkomen bij de gevoelens van je doelgroep en ze iets vertellen dat belangrijk voor ze is. De beroemde Franse 20e eeuwse fotograaf Henri Cartier-Bresson zei het al: ‘De foto zelf interesseert me niet. Ik wil alleen een klein stukje werkelijkheid vastleggen’. ‘

Verbazend mooi voorbeeld Dove
Dove’s Real Beauty campagne, die verschillende ‘echte’ vrouwen gebruiken in plaats van modellen, laat zien dat het merk de schoonheid van alle vrouwen waardeert, ongeacht hun vorm, maat en etniciteit. Papandrea: ‘Dove vertelt een visueel verhaal over omarming. Dit is hun nieuwste initiatief: #speakbeautiful. Onderstaande video van Dove maakt duidelijk wat ik bedoel!



Hoe doe je dat?

  • Benadruk je merkpersoonlijkheid. Is die warm en vriendelijk? Strak en modern? Hulpvaardig en vertrouwd? Vogel uit welke kleuren, designs en beelden dat voor jouw merk en product benadrukken;
  • Gebruik beelden of foto’s die een verband met je doelgroep hebben én je helpen je verhaal te vertellen. Bombardeer ze niet met beelden uit de popcultuur, of met van alles dat niet met je merk resoneert;
  • Zoek naar feedback om uit te vinden welke beelden bij je doelgroep aankomen om daarmee je toekomstige visuele content vorm te geven. Dat kun je doen met een A/B test van beelden op social media of met beelden op je site.
  • Zintuiglijkheid
  • Een goed beeld is niet alleen een lust voor het oog, maar stimuleert alle zintuigen. Papandrea:’ Beelden gaan verder dan het communiceren van een plaats of ding -ze kunnen warmte creëren, nostalgie oproepen, of verstilde moderniteit.

“We worden er moe van hoe het digitale leven is geworden. Onze cultuur is gedreven door een overkill aan informatie, maar onze zintuigen willen nog steeds gestimuleerd worden’ - Pam Grossman, director of visual trends, Getty Images

Verbazend mooi voorbeeld
Squarespace, een bureau voor webdesigng, gebruik zinnenprikkelende beelden in zijn merk content. Kun jij de beelden in deze video ook voelen, horen en ruiken? Kijk maar eens naar de video hieronder!



Hoe doe je dat?

  • Besteed aandacht aan beelden die texturen laten zien die van het scherm lijken af te spatten, zoals een extreme close-up van grof zaagsel of sappig gras;
  • Snijd beelden zo bij dat het de aandacht van je doelgroep oproept, het oog trekt naar de bedoelde focus, en ze stimuleert om meer te willen weten. Als je bijvoorbeeld een beeld gebruikt van luchtballonnen in een groothoekperspectief, wordt het beeld waarschijnlijk sprekender als je wat van de omgeving wegsnijdt zodat je oog onmiddellijk naar de ballon die opstijgt wordt getrokken. Maar zorg wel dat het bewerkte beeld nog steeds het hele verhaal vertelt;
  • Speel met perspectief. Het benadrukken van details en oneffenheden naast het laten zien van totaalbeelden nodigt je doelgroep uit op zowel micro als macro te kijken.’

Relevantie
Papandrea vervolgt: ‘We houden allemaal van mooie, interessante, stimulerende of zelfs adembenemende foto’s. Maar zelfs als jouw beeld aan een van deze criteria voldoet is dat nog geen garantie dat het ook relevant is voor je doelgroep. Denk na of jouw beeld je klanten aanspreekt en pas je aan hun waarden en attitude aan.

Verbazend mooi voorbeeld
Honey Maid kreeg de handen van marketeers op elkaar voor hun beeldverhaal hoe het gezin is geëvolueerd naar homoseksuele samenlevingsvormen, eenoudergezinnen, en dergelijke. Toen Honey Maid kritiek kreeg, liet het bedrijf met een prachtig beeld zien dat liefde haat kan overwinnen. Ze vormden het woord ‘love’ uit gedrukte kopieën van haattweets.

‘Je moet risico’s durven nemen, zelfs als je daardoor een deel van je doelgroep van je vervreemdt. Je moet als bedrijf altijd progressief zijn en erop vertrouwen dat mensen wel bij je aansluiten’ –Pam Grossman, director of visual trends, Getty Images

Hoe doe je dat?

  • Maak pas op de plaats en kies brutale beelden die jouw merkwaarden illustreren, met de kern van je doelgroep in je achterhoofd;
  • Blijf relevant door na te denken over de context waarin je je beelden presenteert;
  • Wees gevoelig voor wat er om je heen gebeurt, en voorzichtig voor een teveel aan promotie.

Tot slot concludeert Papandrea: ‘Je hoeft geen kunstenaar of ontwerper te zijn om een geweldige visuele identiteit voor je merk te creëren. Ga op je intuïtie af. Zorg voor beelden die relevant en authentiek voelen voor je merk, die je iets laten beleven, die je doelgroep vertegenwoordigen en die jouw content een winnende eerste indruk geven. ‘ (Bron: CMI)


 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken