Wil je meer blog traffic? Zorg voor meer abonnees!

Wil je meer blog traffic? Zorg voor meer abonnees!
  • Content
  • 17 aug 2015 @ 09:08
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekDigitaalStorytellingInteractie

‘Beginnende bloggers vragen me meestal ‘hoe krijg ik traffic naar mijn blog?’ En dan vertel ik ze altijd: ‘Wil je meer traffic? Richt je dan op het krijgen van meer abonnees’, aldus Pamela Vaughan , manager van de blog’s op HubSpot. ‘Bij het HubSpot blog team ontdekten we dat investeren in de groei van je abonnementenbestand de sleutel is voor grootschalige traffic naar je blog, of die nog in de kinderschoenen staat of al jarenlang bestaat. ‘ Vaughan wilde het succes van blog’s onderbouwen met data en ging op onderzoek uit.

Vaughan: ‘Ik keek naar abonnements- en trafficdata van onze eigen blog over de laatste jaren om te zien hoe die cijfers correleren. Welnu:

(Jammer genoeg hebben we geen abonnementsgegevens van vóór 2011.)

Waar komen die grote sprongen in 2012 en 2013 vandaan?
Vaughan vervolgt: ‘Dit gebeurde er: tegen het eind van 2012 begonnen we met het toevoegen van opt-in vakjes aan de leadformulieren op onze landing pagina’s om mensen de gelegenheid te geven zich op ons blog te abonneren. Als mensen dus een formulier op onze site invulden om een van onze aanbiedingen (zoals een eBook) te krijgen konden ze aangeven dat ze een mail wilden krijgen als er nieuwe content op ons blog stond.

Dit was GIGANTISCH voor ons. Door deze vakjes aan heel veel landing pagina’s toe te voegen verdubbelden we onze email abonnees binnen drie maanden. Het werkte! Tegen het eind van 2013 hadden we het vakje op al onze landing pages voor marketing-gerelateerde aanbiedingen staan, waardoor we van 2012 tot 2013 onze abonnees meer dan verdubbelden om precies te zijn: een groei van 147 procent. Zoals je op de grafieken kunt zien, gebeurde dat ook met traffic.
Natuurlijk betekent correlatie niet altijd een oorzakelijk verband. Je moet ook kijken naar de enorme hoeveelheid variabelen die de performance van een blog beïnvloeden, zoals frequentie en kwaliteit, timing, onderwerpskeuze, en bruikbaarheid. Het oorzakelijk verband is dus heel lastig vast te stellen, maar ik vind deze data toch behoorlijk overtuigend, en dat is waarom groeiende abonnee-aantallen een van de beste adviezen is die ik kan geven aan mensen die meer traffic naar hun blog willen.’

Waarom leiden meer abonnees tot meer traffic?
Je weet natuurlijk al dat de ROI op langer termijn een van de grote voordelen van een blog is. Dat komt doordat nieuwe blog posts niet de dag na publicatie al verdwijnen. Door de schoonheid van zoekmachines en social media zijn posts dagen, weken, maanden zelfs jaren later nog vindbaar. Vaughan legt uit: ‘Hoe meer posts je dus door de jaren heen plaatst, hoe meer kansen je creëert om goed te scoren in de zoekmachines en een voortdurende stroom van bezoekers naar je site trekt.
Ongeveer 75 procent van de traffic en 90 procent van de leads die we door de HubSpot Blog elke maand realiseren komen van blog posts die niet in die maand geplaatst waren. Jazeker: oude content is verantwoordelijk voor het leeuwendeel van onze blog resultaten. Maar weet je, het duurt even voordat je blog een kritische massa content en zoekautoriteit heeft opgebouwd waardoor je die voortdurende traffic krijgt uit organische search ... en een nieuwe blog heeft dat nog niet. Maar je moet je eerste traffic toch ergens vandaan halen, niet? ‘En daar komen abonnees in beeld. Zij kunnen voor die eerste golf van traffic zorgen voor de eerste posts die je publiceert, die uiteindelijk leiden tot het lange-termijnsucces – bovenop het overall succes van je blog op de lange termijn.

En zo werkt het
Je plaatst een nieuwe post en stuurt een mail aan je abonnees om ze erop te attenderen. De traffic die je van je mailabonnees krijgt is het begin van de traffic naar je nieuwe blog content. Vaughan: ‘ Omdat je email abonnementenbestand meestal bestaat uit regelmatige bezoekers, komen ze keer op keer op je blog, en worden ze de grootste fans en promotors van je content. Die eerste golf van traffic van je abonnees zorgt voor shares op social media, inbound links, en nog meer views door splinternieuwe bezoekers, en dat zorgt ervoor dat je content (en de andere content op je blog) stijgt in de zoekmachines, wat zich door vertaalt in een voortdurende groei van traffic door organische search door de jaren heen.

Hier zijn wat voorbeelddata van een echte post op het HubSpot Blog, die in maart werd geplaatst. De grafiek hieronder laat de opbouw zien van de traffic die de post kreeg in de eerste paar dagen na plaatsing. 73 procent van de eerste traffic van deze post kwam van onze e-mail abonnees – en dit is exemplarisch voor elke nieuwe post die we op onze blog plaatsen.


De grafiek hieronder laat zien wat er met deze post op de lange termijn gebeurde. Terwijl onze email abonnees grotendeels verantwoordelijk waren voor de eerste traffic golf, zorgt deze post nog steeds voor een heleboel traffic per maand, vooral door organische search. Dat komt omdat die eerste golf e-mail traffic leidde tot shares op social media, inbound links, en nog meer views die zorgden voor en goede positie in organic search voor een aantal goed gekozen trefwoorden waar deze post voor was geoptimaliseerd.’

Geef de groei van je abonnees voortdurend prioriteit
Hoewel het focussen op de groei van je abonnees vooral belangrijk is voor beginnende blogs, kan dit ook zorgen voor een voortdurende groei van bestaande blogs. Vaaughan tot slot: ‘Simpel: hoe meer abonnees je hebt, hoe groter je bereik en hoe meer potentieel voor het krijgen van traffic van nieuwe bezoekers. De blog van HubSpot bestaat al sinds 2006, en de groei van abonnees is nog steeds een van de voornaamste doelen van onze afdeling.’ (Bron: CMI)
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken