'Innovatie door het delen van kennis'

'Innovatie door het delen van kennis'
  • Content
  • 6 okt 2015 @ 09:30
  • 10002 x gelezen
  • Link
  • Lisette Gerbrands
    Lisette Gerbrands

    Eindredacteur / webredacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InnovatieKennissessie

Afgestudeerde academici die een boost willen geven aan hun digitale carrière kunnen aan de slag. Met een nieuw werken-leerprogramma biedt Schaal+ talenten kennis, netwerk en werkervaring in online marketing en krijgen organisaties toegang tot digitaal talent en digitale kennis’, zegt Rik de Boer, oprichter en directeur van SchaalX. Wat ontstond als het bedenken en vormgeven van een nieuwe dienst werd uiteindelijk de realisatie van een start-up.

Het ontwikkelen en up to date houden van digitale kennis is, naast toegang tot de new generation mindset, de basis van zowel het programma als de positionering van Schaal+: Innovatie door het delen van mensen en kennis. Vanuit die gedachte krijgen organisaties anderhalf jaar lang toegang tot universitair opgeleide talenten die wekelijks gevoed worden met de laatste digitale kennis uit de praktijk. Elk halfjaar werkt zo'n talent bij hen in de organisatie op tijdelijke projecten of specifieke vraagstukken.

Brug
Schaal+ werkt samen met gerenommeerde online bureaus die borg staan voor het delen van de meest recente digitale praktijkkennis en -ervaring. Immers kennis veroudert snel in het digitale landschap. Na een basistraining van drie weken - waarbij kennispartner Beeckestijn de introductie en eerste dagen voor zijn rekening neemt - werkt de medewerker vanuit Schaal+ drie keer een periode van zes maanden bij een van de aan het programma verbonden opdrachtgevers. ‘Het gaat erom dat specialistische digitale kennis van morgen in huis wordt gehaald. Het gaat dan om talenten met de juiste vaardigheden en competenties die om kunnen gaan met de snelheid en toenemende complexiteit. De Boer: ‘We kijken bij plaatsing naar competenties zoals bijvoorbeeld flexibiliteit, leervermogen en of hij kennis durft te delen.’
Maar wat heeft een marketeer of een opdrachtgever aan dit programma? De Boer benadrukt dat de toegang tot digitaal talent en het up to date houden van digitale kennis en het delen daarvan belangrijke speer- en pluspunten zijn. Naast de basistraining deelt het talent iedere zes weken zijn nieuwe kennis bij de huidige opdrachtgever waardoor de kennis intern wordt gedeeld en innovatie structureel op de agenda staat.

Stip op de horizon
Ondanks dat toezeggingen van opdrachtgevers nog niet groots binnenstromen hebben de eerste opdrachtgevers toezegging gedaan en start Schaal+ in januari 2016 met de eerste groep. De Boer: ‘Er is geen grootschalig marktonderzoek gedaan maar in de voorbereiding is wel kwalitatief onderzoek gedaan. Er is veel gesproken met en input vergaard van potentiële partijen en met studenten. Hieruit blijkt dat er vraag is naar zowel jong digitaal talent als naar digitale kennisverdieping. Een ander pluspunt is dat de opdrachtgever zelf niet aan de slag hoeft met een opleidingsprogramma maar wel kan participeren in gesprekken over welke kennisontwikkeling belangrijk is en waar behoefte aan is.’
Om te kunnen overleven moeten bedrijven meegaan met digitale ontwikkelingen en blijven innoveren. Innovatie is volgens De Boer meer dan ‘een poppetje’ opleiden en op de juiste plaats zetten. Hij gelooft in het delen van digitale kennis, buiten de organisatie op zoek gaan naar die kennis om daarmee innovatie op de kaart zetten. Schaal+ wil organisaties en afdelingen ondersteunen en daarmee zorgen dat hij future proof is. ‘Een stip op de horizon waar je over vijf jaar wil staan, is tegenwoordig bijna niet meer te zetten, daarvoor gaan de ontwikkelingen gewoon te snel. Ervoor zorgen dat je als organisatie over de juiste kennis en mensen beschikt om mee te gaan of voorop te lopen in alle veranderingen is de sleutel tot toekomstig succes. Hierbij kan Schaal+ organisaties helpen’, zegt De Boer.

Plus
Schaal+ is naast SchaalX een onderdeel van SchaalX Holding [en werd medeontwikkeld door klikwork.nl, red.] en wordt ook zo gecommuniceerd. ‘Het bedrijf richt zich op werken-lerenconcepten. Plus staat niet alleen voor meer, maar het staat ook voor verbinden. Er zijn volgens De Boer alleen maar plussen voor zowel de opdrachtgever als het talent (zie kader). Vandaar dat is gekozen voor deze naam. Schaal+ is een aparte organisatie met een aparte cultuur en beide gaan elkaar, hopelijk, versterken’, zegt De Boer.
Het programma start in januari 2016, maar niet zonder de nodige media-aandacht. Op 22 september gaat het programma live en meerdere mediaroutes, zoals onder andere een website, promotiefilm, social media en kennispartners worden ‘ingezet’. De Boer: ‘Mocht een organisatie deze propositie interessant vinden en interesse hebben in een door ons begeleid en gecoacht talent, dan kunnen ze zich nog inschrijven. Onze doelstelling is dat toptalenten die een boost willen geven aan hun carrière en opdrachtgevers die digitale kennis hoog op de agenda hebben staan en op zoek zijn naar dit type talenten bij ons aankloppen. We blijven kijken naar de behoefte van organisaties op digitaal vlak, maar ook naar wat de kennis van morgen moet zijn. Juiste kennispartners, zoals onder andere Netprofiler, Expand Online en Presenter, zijn daarbij essentieel.
‘Ik heb vertrouwen in het programma en de kwaliteit. Zoveel zelfs dat we met een tweede programma bezig zijn dat zich richt op user experience design. Een programma gericht op een andere doelgroep met een ander te ontwikkelen expertise. Aansluitend op een groeiende behoefte in de markt. Details over de inhoud volgen. Voor nu richten we ons op een succesvolle introductie van het digitale marketing programma’.

Plussen op een rijtje
Verdienmodellen, economie en samenleving. Met groeiende mogelijkheden van internet en technologie die verandert wil je als ambitieus bedrijf niet achterblijven, maar wat levert het op?
- Kennis van morgen direct op de werkvloer
- Drie young digitial professionals tot je beschikking gedurende anderhalf jaar
- New generation mindset en workflow in huis
- Kans om digitale talenten aan je organisatie te verbinden
- Sparringmogelijkheden met digitale specialisten
- Kennisdeling in ronde tafelsessies
- Bijscholing voor medewerkers
- Het kennisprogramma voor digital marketing wordt mede vormgegeven door Netprofiler, BrandWebbing, BinnenWerken, Expand Online, Netmarketing, Boombuzztic, Splint, Beeckestijn Business School en Presenter

Dit artikel stond in MarketingTribune 16, verschijningsdatum 22 september 2015.

Lisette Gerbrands

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken