[Interview] Marie Claire van Hessen van bureau MCPR

[Interview] Marie Claire van Hessen van bureau MCPR
  • Content
  • 8 nov 2015 @ 08:56
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • InterviewMarketingContentStorytelling

‘Tegenwoordig kan iedereen een influencer en storyteller zijn. Onze passie ligt in het creëren van waardevolle content. We spread the word. We werken graag samen met klanten die iets authentieks te vertellen hebben en ondernemend en innovatief zijn.’ Aan het woord is Marie Claire van Hessen (32). In 2012 startte ze met bureau MCPR én met Ground3d – het platform voor 3d printen. Inmiddels wordt Van Hessen ondersteund door een team van 8 communicatie vrouwen. In dit interview vertelt ze over haar passie.

Wil je wat meer over jezelf vertellen?
‘Ik kom uit Den Haag PR zit in onze genen; mijn vader is namelijk directeur van Winkelman en van Hessen. Na het afronden van 4 master studies  heb ik de marketing opgezet bij Hellofresh en ben ik werkzaam geweest bij Oggu als marketing en PR manager. Daarna begon ik zelf met ondernemen. In 2014 richtte ik met onder andere Willem Vermeend de vereniging voor 3d printen op. Mijn hobby’s zijn wisselend. Over het algemeen doe ik wat ik heel erg leuk vind en sporten vind ik heel belangrijk om de geest leeg te maken.’

Wat doet jullie bureau precies. Op je site staat in grote letters ‘storytellers’. Is dat jullie core business?
‘We zijn een marketing, PR en event bureau met een no nonsense cultuur en een creatieve aanpak. We maken het verhaal doeltreffend voor de doelgroep. Wat betreft ons klanten, die zitten in sectoren als  fintech, healthcare, retail en art en in de domeinen duurzaamheid, de smart industry en new business. We zitten met 8 vrouwen op kantoor en zijn in staat snel te schakelen, samenwerkingsverbanden te zien en meerwaarde te creëren. Een consistente kijk op PR, marketing en events kan een versterkende werking  hebben en een medialandschap dat verandert. Tegenwoordig kan iedereen een influencer en storyteller zijn. Onze passie ligt in het creëren van waardevolle content & spread the word.’

Wat onderscheidt jullie van andere bureaus?
‘Onze no nonsense cultuur, we doen wat we zeggen en behalen over het algemeen al onze gestelde doelen. We schakelen snel en denken niet gecompliceerd. We zijn strategisch, uitvoerend, creatief en consequent. Daarnaast werken bij ons vrouwen met verschillende wetenschappelijke studies als achtergrond, zoals technische aardwetenschappen, en environmental research management. Ikzelf heb masters in corporate finance, business studies, bedrijfskundige informatie en communicatiewetenschap. Door de multidisciplinaire achtergrond van iedereen hebben we een unieke positie.’

Welke trends zien jullie in het vakgebied?
‘PR gaat verder dan artikelen schrijven en mensen verbinden. We brengen het liefst het stakeholderlandschap van een klant in kaart en definiëren de bedrijfsstrategie. Daarna stellen we doelen en aan de hand daarvan maken we een plan waarin we acties ondernemen om de doelen te behalen. We zien een trend naar online media en voor  PR is daardoor  persoonlijk contact en aandacht voor elkaar extra belangrijk.’

Waarom zijn jullie goed storytellers, zoals op jullie site staat?
‘We verdiepen ons in de onderwerpen waar we over schrijven en we zijn op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast is ons perssysteem up to date en hebben we een groot netwerk, dat we graag inzetten.’


Op welke case zijn jullie super trots?
‘We hebben grote en kleine klanten uit verschillende branches. Het leuke is dat we altijd een hele goede klik hebben met de klant, wat het werk heel leuk maakt waardoor we net dat beetje extra kunnen doen. Ik kan niet echt één klant noemen waar ik super trots op ben, omdat we voor al onze klanten goede resultaten hebben geleverd. Momenteel zijn we onder andere bezig met het World Healthcare Forum, de Investing Academy, Sales Improvement Group, Big Improvement Day, Cawston Press, Spinn Coffee en Fruitful Office.’

Door wie laat je je inspireren en hoe blijf je op de hoogte van wat er allemaal in het vak gebeurt?
‘Ik laat mij inspireren door de mensen die ik tegenkom, mijn collega’s en onze klanten. Ook ben ik Smart Industry ambassadeur waardoor ik op de hoogte van veel nieuwe ontwikkelingen.’

Zie jij verschil tussen contentmarketing voor b2b of b2c?
‘Nee. Er is geen verschil, content is content en dat moet in een strategie passen. Wel is het belangrijk om de juiste tone of voice aan te slaan en de juiste boodschap naar de bedoelde pers te sturen.’

Heb je learnings voor de lezers?
‘Doe wat goed voelt. Zoek een PR bedrijf waar je op kan vertrouwen, en probeer zakelijke doelen zo scherp mogelijk te definiëren. Zo kan je resultaatgericht werken. Verder sta ik zelf positief in het leven en wil ik van elke dag genieten. Verzamel leuke mensen om je heen waar je energie van krijgt, doe waar je goed in bent en durf te dromen.’

Hoe zie je de toekomst ?
‘Ik ben MCPR begonnen midden in de crisis. We hebben daar nooit last van gehad. Ik ben ervan overtuigd dat de tijd van uren schrijven ook voorbij is, het gaat tegenwoordig meer om output en daar spelen we op in met onze werkmentaliteit.’

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken