[Tips] Hoe je als contentmarketeer omgaat met Generatie C

[Tips] Hoe je als contentmarketeer omgaat met Generatie C
  • Content
  • 1 dec 2015 @ 10:53
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekMarketingDoelgroepenContent

‘Je hebt vast gehoord van millennials, maar heb je ook gehoord van Generatie C? Ze zijn op Facebook, kijken YouTube video’s en netwerken met hun online communities. Google Think ziet deze Gen C als ‘krachtige nieuwe stroming in consumentencultuur… mensen die erg veel op hebben met Creatie, Curatie, Connecties, Community’. Hoewel Google zegt dat het niet leeftijdsgebonden is, bestaat Generatie C (GenC) toch voor 80 procent uit millennials.’ Aan het woord is Andy Preisler, marketeer en contentstrateeg bij GrabMyEssay.com

Gen C doet op een andere manier zaken: ze zijn slim, vlug van begrip en laten zich niets aansmeren. Als het je als content marketeer lukt je met hen te verbinden, verbind je je ook met hun community – die is enorm – omdat ze op elkaars aanbevelingen en informatie afgaan. Preisler: ‘Maar ook: slaag je er niet in je met ze te verbinden, dan word je ook door hun community waarschijnlijk niet geaccepteerd. Let in de praktijk op deze vijf dingen als je je in jouw content marketing strategie op Gen C richt. Want dit is geen generatie die je gewoon naar je site trechtert of gevoelig is voor jouw calls to action.' Hieronder de tips van Preisler! 

1. Gen C bloeit in online communities. Ze willen zich niet verbinden als je aandringt, maar wel als je ze uitnodigt voor een goed gesprek.


Dus: Wees overal waar zij zijn. Onderzoek wanneer en waar ze online zijn: social media, forums en blogs. Praat met ze, reageer op hun commentaren en posts, geef professioneel advies, stel vragen, enzovoorts.

Tip: Gen C is te groot om als een enkelvoudige doelgroep te beschouwen. Voordat je kunt zijn waar zij zijn moet je een persona ontwikkelen voor je doelklant. Analyses helpen, maar ook ouderwets veldwerk en slimme wervingstactieken. Hoeveel leden van Gen C zijn er op jouw afdeling? Waar vind je Gen C leden om te onderzoeken?

Voorbeeld: Een bedrijf dat dit goed doet, is ModCloth, opgericht als kledingwinkel voor millennial vrouwen. Zij hebben veel onderzoek gedaan, niet alleen naar mode en stijl, maar ook naar waar die vrouwen zich online bevonden. Het merk concentreerde zich op twee kanalen: Facebook en YouTube. Op hun Facebookpagina zie je foto’s van modellen in alle vormen en maten in ModCloth kleren en van klanten die hun nieuwste aankopen showen. En heel veel commentaren van betrokken klanten.

En dit zijn een paar dingen die ModCloth doet voor meer betrokkenheid:

  • Een stijlgalerie laat klanten foto’s uploaden in hun nieuwe outfits. Andere klanten reageren – heel veel. (En, heel slim, een bezoeker kan op een willekeurig deel van dit outfit klikken en komt dan direct op die plek in de catalogus om te bestellen.)
  • Klanten vragen ze – zowel op de site als op social media, om te stemmen op kledingstukken die ModCloth zou moeten verkopen. En ze kunnen een kledingstuk winnen als ze er een leuke naam voor verzinnen.
  • ModCloth moedigt conversaties op social media aan, en dat werkt. Afzonderlijke Gen C leden die onderling converseren en aanbevelingen doen is een belangrijk gedragselement in deze groep.
  • Al deze activiteiten leiden tot een emotionele band en tot de conclusie dat ModCloth een echte authentieke en betrouwbare winkel is. In 2014 bereikte hun omzet 100 miljoen dollar. Trouwens, het bedrijf heeft net ook een mobile-first strategie ingevoerd – weer: wees waar je klanten zijn.

2. Gen C deelt graag content die ze aanspreekt – grappig, pikant, relevant, choquerend, enz. Dat zorgt voor geloofwaardigheid en status binnen hun community. Ze willen commentaar en reacties op wat ze delen. Ze verspreiden alleen echte ‘deelbare’ content.


Dus: Geef je Gen C doelgroep iets dat ze echt willen delen - content die appelleert aan hun emoties. Maak het grappig, onderhoudend, verrassend, persoonlijk en schreeuwend om reacties. Geef ze de kans om met je te praten. Maar zorg wel voor content waardoor ze snugger, slim en modern op hun community overkomen.

Voorbeeld: Jack Daniel’s verbindt zich uniek en onderhoudend met zijn doelgroepen en vraagt ze om mee te doen in de conversatie:

  • Jack Daniel’s Bar Stories, een microsite (waar ze ook op Facebook aan refereren) nodigt gebruikers uit hun grappigste kroegverhalen te vertellen en plaatst die verhalen om iedereen mee te laten genieten.
  • Kroeglopers vragen ze foto’s van de meest bizarre kroegen op te sturen – de winnaar krijgt een plek in een nieuwe advertentie voor Jack Daniel’s.
  • Amateur cocktailmixers vragen ze regelmatig naar nieuwe recepten met Jack Daniel’s. Gen C gaat daar graag op in – ze komen graag snugger en slim op hun vrienden over.

3. Gen C heeft maar weinig tijd voor onderzoek naar betrouwbare producten en diensten, dus gaan ze voor informatie, advies en aanbevelingen af op mensen die ze vertrouwen.


Dus: Vertel wie jij en jouw team zijn. Maak je gebruikerservaringen met jou en je merk persoonlijk: dat betaalt zich uit. Word zelf lid van de community, een van die vertrouwde adviseurs en inzenders. Geef ze content om op te kauwen en deel hun reacties. Herinner ze door jouw content dat jij een expert op jouw terrein bent. Bied ze niet aan om op jouw e-mail lijst te komen – dat zien ze als een verkooptruc. Nodig ze uit op je blog als je belangrijke dingen te melden hebt. En zorg voor lokkertjes naar die belangrijke content op je social media pagina’s.

Voorbeeld: Apple is niet voor niets leider in de telefoonbranche. Om te beginnen hebben ze natuurlijk een prima product. Maar Gen C is het merk vooral gaan vertrouwen door de kracht van Steve Jobs. Hij was duidelijk expert op zijn terrein, zijn eigen verhaal was overtuigend en elke keer als een nieuw product moest worden gelanceerd, dan deed hij dat. Video’s van die productlanceringen gingen viraal. Als Jobs het zei, moest het wel goed zijn. En als mensen dat nieuwe product gekocht hadden, maten ze de voordelen breed uit binnen hun community.

4. Gen C wil zaken doen met bedrijven die niet hun winsten centraal stellen, maar de interesses en problemen van hun klanten.


Dus: Maak content persoonlijk en zorg dat die (en jouw merk) een probleem oplost. Vertel dat jij er jouw werk van hebt gemaakt om het leven van jouw klanten – en hun problemen – te verlichten. Deel leuke foto’s van jouzelf en je afdeling met blije klanten die je hebt geholpen. Als jouw verhaal weerklant vindt, vertellen ze het door.

Voorbeeld: De oprichters van Etsy hebben dat goed begrepen. Hun verhaal komt om verschillende redenen bij Gen C aan. Allereerst zijn de oprichters millennials, net zoals de meeste Gen C, en ze richtten het bedrijf op om een probleem voor een specifieke community op te lossen. Toen ambachtslieden en andere kleine verkopers zich beklaagden hoe ze door eBay behandeld werden (geen ondersteuning, hoge tarieven) besloten de Etsy oprichters dat dat anders kon. Goede ondersteuning, online laboratoria en workshops, lage tarieven (je mag gratis je winkel openen), gepersonaliseerde profielen van winkeleigenaars enz. De mensen van Etsy willen dat de eigenaars van de winkel succes hebben, en helpen ze daarbij. Natuurlijk hebben ze succes. Etsy is nu een beursgenoteerd bedrijf met een beurswaarde van 2 miljard dollar.


5. Gen C is geïnteresseerd in persoonlijke ontwikkeling en in bedrijven die normen en waarden hebben. Ze willen dat bedrijven staan voor integriteit, eerlijkheid en commitment, en iets terugdoen voorde samenleving.


Dus: Adopteer een goed doel om een emotionele band met je doelgroep te ontwikkelen. Zorg voor video’s waarop jij en je afdeling aan evenementen deelnemen die dat doel ondersteunen. Sponsor campagnes van dat goede doel.

Voorbeeld: Toms is een van de beste voorbeelden van dit soort marketing. De schoenfabrikant maakte al aardig winst toen ze besloten om millennials te bereiken en daarvoor iets ‘terug te doen’.

Voor elk paar verkochte schoenen geeft Toms een paar weg aan een kind in de derde wereld. Het bedrijf breidde zinj filantropie uit naar fondsenwerving voor zwangerschapsprogramma’s en schoon drinkwater. De verkopen stegen in 2014 naar meer dan 250 miljoen dollar. Hier een voorbeeld hoe Toms filantropie inzet om omzet te genereren voor de aankomende kerstdagen:

Conclusie
Als je de Generatie C beter begrijpt, kun je content ontwikkelen waarmee je hen beter aan je bindt. Je kunt zorgen voor interactie en activiteiten die ze zinvol vinden en deelbaar. Maar vraag ze niet te vroeg op jouw call-to-action knop te drukken. Als je erin slaagt Generatie C klanten aan je te binden, krijg je trouwe klanten die jouw merk overal zullen delen. Maar als ze jou zien als een achterbaks en opportunistisch bedrijf, ben je ze – en hun community – voor altijd kwijt. (Bron: CMI Andy Preisler)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken