Wat is de echte innovatie van contentstrategie?

Wat is de echte innovatie van contentstrategie?
  • Content
  • 16 dec 2015 @ 09:03
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • VerdienmodellenContentMarketingTrendsInterview

‘Met het eind van 2015 voor de deur denk ik dat we veilig kunnen stellen dat dit een jaar was waarin veel bedrijven hun ideeën over de functie van content hebben bijgesteld. De bedrijven die ik dit jaar sprak vroegen zich tenminste niet meer af ‘Hoe zorgen we dat we genoeg content maken?’ Het was veeleer ‘Hoe gaan we in hemelsnaam die stortvloed aan content die we maken beheren?’, aan het woord is Robert Rose, chief strategie officer bij The Content Marketing Institute. Als bedrijven zich eerst eens zouden afvragen ‘WAAROM maken we al die content eigenlijk?’ zou het met die stortvloed waarschijnlijk wel meevallen.

In de marketing wereld is dat een behoorlijk ontwrichtende gedachte. Rose vervolgt: ‘Over ontwrichting gesproken, in Harvard Business Review stond deze maand een artikel van een van mijn favoriete business denkers, Clayton Christensen. Zijn artikel What is Disruptive Innovation? geeft de lezers een update over de stand van zaken met betrekking tot de disruptietheorie die hij twintig jaar geleden introduceerde en herinnerde ons er nog even aan waarvoor deze theorie wel een verklaring geeft en waarvoor niet.’


Disruptietheorie
‘De disruptietheorie geeft geen volledige verklaring – en zal die ook nooit geven – voor innovatie of voor zakelijk succes in het algemeen. Daarvoor zijn er veel te veel andere krachten in het spel die allemaal verdere studie vereisen. Al die factoren samenbrengen is een allesomvattende theorie van zakelijk succes is een ambitieus doel waarvan het onwaarschijnlijk is dat we het op korte termijn zullen bereiken’, aldus Rose. Hij vervolgt: ‘Innovatie door ontwrichting is een zich ontwikkelende theorie die slachtoffer dreigt te worden van het eigen succes. Hij wordt vaak verkeerd begrepen en de basisprincipes verkeerd toegepast.’


Best practices contentmarketing
Rose: ‘Voor de methodes en best practices van contentmarketing, contentstrategie, en intelligente content als onderdelen van een strategie gericht op klantervaring geldt hetzelfde: vaak verkeerd begrepen en nog in ontwikkeling. Als onderdeel van de totale bedrijfsstrategie is nooit af. Er is geen eindstreep. Het is een proces. Geen enkele benadering is de heilige graal die alles verklaart wat je over content en het effectieve beheer ervan moet weten. We weten wat we weten omdat we in beweging blijven, ons willen verbeteren, onderscheid proberen te begrijpen, leren van onze fouten en successen.’


Innoverende Contentmarketeers
Rose tot slot: ‘Met ‘zorg op hoop’ schrijven Christensen en zijn medeauteurs dat ‘als we als steeds groeiende community van onderzoekers en praktijkmensen blijven werken aan de disruptieteheorie… we een nog beter begrip zullen krijgen van wat bedrijven helpt om succesvol te innoveren’. Ik deel de hoop van Christensen voor het verwante gebied van contentstrategie in marketing, en ik wijs daarbij naar jullie, de content praktijkmensen. Jullie zijn de echte innovators die het vak zullen helpen met beter ontwikkelde theorieën en praktijkvoorbeelden. Jullie zullen de idealen van content innovatie vooruit helpen.’ (Bron: CMI)

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken