Geschiedenis Vroom & Dreesmann gebundeld

Geschiedenis Vroom & Dreesmann gebundeld
  • Content
  • 9 feb 2016 @ 07:05
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • MerkenJournalistiek

Nu V&D een nieuwe fase in haar bestaan lijkt in te gaan, biedt het boek 'Vroom & Dreesmann' een uitgebreid overzicht van de geschiedenis en het verhaal achter het warenhuis. Het boek is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over het ontstaan van het concern en benieuwd is naar V&D-weetjes, -feiten en -cijfers en naar markante momenten uit bijna 129 jaar detailhandelshistorie.

V&D-historicus Philippe Hondelink legt in dit boek, waarvoor de voorbereidingen al voor het faillissement van V&D in volle gang waren, de nadruk op de ontstaansgeschiedenis en de rol van beide oprichters Anton Dreesmann en Willem Vroom daarbij. Wat maakte hen succesvolle ondernemers en de pioniers die V&D hebben laten uitgroeien tot warenhuisketen? Ook is er aandacht voor de V&D-families en komen tal van historische weetjes over het  bedrijf aan bod. Aan de hand van markante V&D-momenten wordt een beeld geschetst van de bijna 129 jaar detailhandelhistorie inclusief het faillissement op 31 december 2015 en de meest actuele gevolgen ervan. 

Hondelink: ‘Veel Nederlanders hebben iets met de V&D-warenhuizen. Vroom & Dreesmann is voor velen een instituut waarmee ze zijn opgegroeid maar tegelijkertijd is V&D zoveel meer dan een stel positieve jeugdherinneringen. De laatste jaren werd V&D misschien als oubollig, ouderwets en saai ervaren en de formule zou niet langer onderscheidend zijn. Toch mogen we niet vergeten dat Vroom & Dreesmann ooit pioniers en vernieuwers waren. In het boek gaan we hier in woord en beeld uitgebreid op in.’

Naast de Vroom & Dreesmann-warenhuizen zal in het boek ook het Vendexconcern aan bod komen. Vendex International NV behoorde in de jaren '80 tot één van de grootste internationale retailconcerns. Philippe Hondelink heeft samen met Richard Otto de meer dan honderd merken en winkelketens van dit retailimperium ontleed, waaronder Vendet, Vendorado en Torro.  

Het boek 'Vroom & Dreesmann: het verhaal achter het warenhuis' is vanaf volgende maand voor €17,95 in de boekhandel te koop (ISBN/EAN: 978-90-823676-2-1).

Over de makers
Drs. Philippe Hondelink (1965) is V&D-historicus en afgestudeerd op de ontstaansgeschiedenis van Vroom & Dreesmann. De auteur is in 1983 begonnen als DoZa (Donderdag Zaterdag hulp) bij V&D Groningen en heeft daar tijdens zijn studie, gedurende zes jaar, op vrijwel alle afdelingen van het Groningse warenhuis gewerkt en het bedrijf van binnenuit leren kennen. Vanaf 1986 is hij al bezig met de geschiedenis van Vroom & Dreesmann en heeft hij inmiddels een grote verzameling V&D-memorabilia opgebouwd. In 1987 was hij betrokken bij de festiviteiten rond 100 jaar V&D en was hij medeauteur van het speciale 100-jarig jubileumnummer van het Vroom & Dreesmann Magazine. Na zijn afstuderen in 1989 als economisch-sociaal historicus is zijn doctoraalscriptie gepubliceerd in het Jaarboek voor de Geschiedenis van Bedrijf en Techniek. Sindsdien heeft hij met grote regelmaat gepubliceerd over het onderwerp Vroom & Dreesmann, de oprichters, de onderneming en over verschillende aspecten van de Nederlandse detailhandel. Voor dit boek is uitgebreid gebruik gemaakt van langdurig onderzoek door de auteur naar de  geschiedenis van de Nederlandse detailhandel in het algemeen en die van Vroom en Dreesmann in het bijzonder. 

Richard Otto (1975) is mediaondernemer met een passie voor merken. Afgelopen jaren heeft hij onder meer marketingsite MobileMarketing.nl en omroepplatform Spreekbuis.nl opgezet. Tevens is hij initiatiefnemer en uitgever van de bestseller ‘Verdwenen Merken’. Een boek met een overzicht van ruim 300 Nederlandse merken, die tussen 1970 en 2015 zijn verdwenen. Begin jaren ’90 was Otto stagiair bij de V&D en zijn stagetijd voor dit warenhuis is hem altijd bijgebleven. Door zijn grote interesse in merkverhalen heeft hij kunnen meewerken aan de totstandkoming van dit boek.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken