Zes tips voor contentmarketing: onaantrekkelijk wordt aantrekkelijk

Zes tips voor contentmarketing: onaantrekkelijk wordt aantrekkelijk
  • Content
  • 10 feb 2016 @ 12:50
  • 11133 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsDigitaalContent

Als marketeer of ondernemer is het je werk om de producten en diensten die je aanbiedt, zo aantrekkelijk mogelijk te presenteren. In sommige branches is dat gemakkelijk, maar wat als de branche waarin je werkt saai, flets en simpelweg onaantrekkelijk is? The Entrepreneur geeft zes tips om ook deze producten tot leven te wekken.

Wat is een onaantrekkelijke branche?
‘Mijn product is nogal saai dus marketing werkt niet echt voor mij’. Het is een veelgehoorde uitspraak, maar als het waar is dat marketing niet werkt in onaantrekkelijke branches, dan zouden saaie producten en diensten volgens The Entrepreneur niet bestaan. Met effectieve marketing kun je alles verkopen, ook vuilniszakken, gehoorapparaten of levensverzekeringen. Het product mag dan saai zijn, de industrie is dat zeker niet.
 
The Entrepreneur geeft toe dat sommige industrieën er van de buitenkant minder aantrekkelijk uitzien dan anderen. Het bedrijf dat vuilniszakken verkoopt, zal dan ook een stuk creatiever moeten zijn dan bedrijven die smartphones aanbieden. Maar wanneer je bereid bent om creatief te werk te gaan en wilt investeren in goede strategieën, zul je snel ontdekken dat onaantrekkelijke branches ook ‘sexy’ kunnen zijn.
 
Hoe?
In traditionele onaantrekkelijke branches is contentmarketing één van de beste manieren om producten interessant te maken. Houdt daarbij de volgende tips in het achterhoofd:
 
1. Vergroot je mogelijkheden
Als marketeer in een ‘saaie’ branche heb je een klein voordeel: de competitie voelt hoogstwaarschijnlijk hetzelfde als jij en investeert om die reden ook niet veel in contentmarketing. Dat betekent minder competitie voor jou als het gaat om onderwerpen en zoekwoorden. Hierdoor is het betaalbaar om de strijd aan te gaan met mede-vuilniszakaanbieders en het biedt je de kans op een niche. Daar betalen aantrekkelijke branches grof geld voor.
 
2. Focus op relevantie
Het probleem dat onaantrekkelijke branches hebben, is dat het lastig is om onderwerpen te brainstormen. Het is een uitdaging om interessante content aan te bieden waarin de nadruk ligt op stoelen, medische hulpmiddelen of verzekeringen. Hierdoor kan de verleiding ontstaan om content te creëren die niets met je product of dienst te maken heeft. The Entrepreneur zegt: ‘Niet doen!’ Het is het veel waardevoller om op relevante content te focussen. Het genereert misschien niet veel traffic, maar trekt wel de juiste mensen aan: consumenten die daadwerkelijk tot jouw doelgroep behoren.
 
3. Biedt echte informatie
Wanneer je jouw product aantrekkelijk wilt maken, is het belangrijk dat mensen zich geïnformeerd voelen. Consumenten houden van data en inkijkjes, helemaal wanneer deze in lijstjes, infographics of afbeeldingen worden aangeboden. Door informatie visueel te maken, wordt content meer shareable en dat levert traffic op.
 
4. Schrijf zoals je spreekt
Wanneer je het gevoel hebt dat schrijven over jouw product saaier is dan erover te praten, dan gaat er iets niet goed: je schrijfstijl verschilt dan veel van jouw spreekstijl. Er is een groot verschil tussen effectieve content en academisch schrijven. Het is volgens The Entrepreneur prima om te schrijven zoals je spreekt; je wilt content immers een persoonlijk, humoristisch of emotioneel tintje meegeven. Jouw doelgroep zal zich eerder aangesproken voelen als het gevoel bestaat dat er een conversatie op gang komt.
 
5. Breng content in hapklare brokken
Lezers kunnen en willen geen lange lappen tekst verwerken. De sleutel tot succesvolle contentmarketing is het opbreken van content in hapklare brokken die gemakkelijk worden opgenomen. Wanneer je wilt dat jouw content daadwerkelijk verkoopt, dan zul je het de lezer gemakkelijk moeten maken. Kies voor tussenkopjes, vetgedrukte woorden, afbeeldingen, bijschriften en video’s om een tekst aantrekkelijker te maken.
 
6. Kies voor visuele media
Ook dit jaar ligt de nadruk meer en meer op visuele contentmarketing. Wanneer je producten aantrekkelijk wilt maken voor jouw doelgroep, kun je deze trend niet aan je voorbij laten gaan. Houdt in je achterhoofd dat tweets met foto’s 18 procent meer clicks krijgen, 89 procent meer likes en 150 procent meer retweets. De reden is dat mensen zich meer tot content aangetrokken voelen als er een afbeelding wordt aangeboden. Daarnaast zul je volgens The Entrepreneur moeten investeren in verschillende visuele media zoals video en social mediaplatforms als Instagram en Periscope.

Bron: www.entrepreneur.com/article/254183

 

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken