Erik van Gruijthuijsen (directeur journalistiek ADR Nieuwsmedia): ‘We willen de wereld op een toegankelijke manier uitleggen’

Erik van Gruijthuijsen (directeur journalistiek ADR Nieuwsmedia): ‘We willen de wereld op een toegankelijke manier uitleggen’
  • Content
  • 21 jul 2016 @ 12:21
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • TijdschriftenJournalistiekContentPrint

Sinds mei dit jaar profileert ADR Nieuwsmedia zich met één landelijk dagblad (het Algemeen Dagblad) en zeven regiotitels en 57 regionale edities (van de Persgroep) als de grootste nieuwsorganisatie van Nederland, dat in totaal door liefst 900 journalisten wordt gemaakt. Erik van Gruijthuijsen is directeur journalistiek, wat zoveel betekent dat hij zowel inhoudelijk als zakelijk verantwoordelijk is voor dit reusachtige platform.

Dat mag een uitdaging worden genoemd, maar het aanstekelijke enthousiasme van Van Gruijthuijsen is er bepaald niet minder om. ‘We zijn de grootste krantengroep van Nederland, we willen de grootste online zijn.’

Waarom zijn het AD en De Persgroep samen gegaan?
De kern van het AD is regionale en stedelijke journalistiek, net zoals dat geldt voor de voormalige Wegener-kranten. Niets logischer dan die twee bedrijven samen te voegen. Het profiel van de lezers van het AD in Dordrecht komt behoorlijk overeen met dat van De Stentor in Apeldoorn. Mensen die gesetteld zijn in de stad of daar in de buurt, die redelijk tot goed verdienen en die betrokken zijn met hun stad of regio waarin ze wonen. Nieuwsgierige mensen.

Een wat opmerkelijke titel, ‘directeur journalistiek’.
Mijn opdracht is: alle titels samenbrengen tot één krant, één website, één app. Een pittige operatie dus, die moet worden geleid door iemand met enerzijds veel kennis van journalistiek en die anderzijds beschikt over enige zakelijke sensitiviteit. Alle kranten hebben hun eigen hoofdredacteur, zodoende hebben we deze ietwat bijzondere functie gecreëerd.’

'Ik praat nooit over de krant van vandaag of morgen'

Wat gebeurt er als u het niet eens bent met de koers die de hoofdredacteur van – bijvoorbeeld – De Gelderlander vaart?
Daar kan ik kort over zijn: ik praat nooit over de krant van vandaag of morgen. Ik praat veel over de krant van de afgelopen week. En ik praat nóg meer over de krant van over een halfjaar. Ik denk dus in termen van profiel, dna, omvang en strategie. Maar de hoofdredacteur gaat over de inhoud van de krant van vandaag. En dat is maar goed ook.

Wat hoopt u met ADR Nieuwsmedia uit te stralen?
De lancering van ADR Nieuwsmedia was het moment dat wij de buitenwereld, dus lezers maar ook adverteerders, marketeers en het bedrijfsleven, laten zien dat we één en dezelfde groep mediabedrijven zijn. Aan het einde van dit jaar moeten alle kranten, sites en apps dezelfde lay-out hebben. Naar de markt willen we ons profileren als de met afstand grootste media-groep van Nederland. Voor de krant alleen al hebben we in totaal 960.000 abonnees.

Hoe relevant is die uitstraling voor de lezer?
Minder. Voor de lezer is het met name relevant dat de regiokranten samenwerken met een landelijke krant als het AD. Dus dat hij of zij ook kan profiteren van bijvoorbeeld zes pagina's AD Sportwereld of het magazine op zaterdag.

'We willen zo mogelijk de grootste online zijn'

Wat wilt u te bereiken met ADR Nieuwsmedia?
We zijn de grootste krantengroep van Nederland, we willen de grootste online zijn. Dus zo mogelijk groter dan nu.nl. Het kán, de omvang van onze lezersgroep is gigantisch. We kunnen nu veel power ontwikkelen, omdat we zowel de wereld als de buurt coveren. Het niveau van onze journalistiek willen we opkrikken in de wetenschap dat betalende lezers hoge verwachtingen hebben van de krant, omdat ze het anders wel ergens anders – gratis – gaan zoeken.

Hoe is uw visie op een term als 'kwaliteitsjournalistiek' - die bijvoorbeeld de Volkskrant en NRC wordt toegedicht?
Die kranten hebben een landelijk keurmerk, maar de oplagecijfers ervan zijn ook bekend. Met louter en alleen kwaliteit bereik je een klein deel van de Nederlanders. Feit is dat onze regionale kranten  in bereik mijlenver voor lopen op de landelijke titels. En daarbij: als wij geen pagina’s over de Brexit maken, hebben we ook een probleem hoor. Zonder kwaliteit heeft geen krant nog bestaansrecht. Ik durf te zeggen dat onze verslaggeving over de Brexit volwaardig concurreert met die van de Volkskrant. Alleen is onze doelgroep een andere. De wereld uitleggen op een toegankelijke en niet chagrijnige manier, dat is wat we ambiëren.

Wat maakt ADR Nieuwsmedia aantrekkelijk voor mogelijke adverteerders?
Het AD en de regionale kranten hebben een groot netwerk, waarin we het nieuws uit heel Nederland vinden, maken en brengen. Een centrale redactie, aangevuld met bijna 900 paar ogen en oren in het land. We kunnen zowel het nieuws als advertenties heel gericht sturen, doordat we in print en online tientallen edities hebben. Het wordt weer zoals vroeger: als je die krant, die site, die apps niet ziet, mis je echt iets. Voor adverteerders en bureaus is dit ook een niet te missen factor. En dan zijn we ook nog eens in staat mee te denken over een creatieve manier om hun boodschap over te brengen.

Beeld door Carlo ter Ellen.

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune print, nummer 13. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken