Geen goud voor Grolsch en Chocomel

Geen goud voor Grolsch en Chocomel
  • Content
  • 10 aug 2016 @ 11:53
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ContentCommunicatieSocial mediaDigitaal

De Olympische Spelen is geen Spelen zonder inhakers. Het wegsturen van Yuri van Gelder was gisteren (9 augustus) het gesprek van de dag. Helaas is hij daarbij ook het mikpunt van spot en leedvermaak op social media. Van Lord of the Rings tot Lord of the Drinks, diverse ‘woordgrappen’ passeren in sneltreinvaart de revue.

Ik moet eerlijk zeggen: sommige inhakers zijn creatief gevonden. De realiteit is dat tot nu toe nog maar weinig is losgelaten over het voorval. Om die reden kan ik minder lachen om de inhakers van Grolsch, Chocomel (FrieslandCampina) en serviesmerk Blond Amsterdam.

Smakeloos
Biermerk Grolsch heeft op zijn Facebookpagina een illustratie geplaatst waarin er op ‘smakeloze wijze’ wordt ingehaakt op het vertrek van Yuri van Gelder. En niet alleen Grolsch maar ook Chocomel en Blond Amsterdam komen met een ongepaste inhaker.

Ik vraag me af wat de merken Grolsch, Chocomel en Blond Amsterdam wilden bereiken met de berichten. Het komt op mij niet echt sympathiek over.

Merkreputatie
Het biermerk krijgt duizenden likes op de post, dus je zou kunnen zeggen dat de exposure is gelukt. Of toch niet? Naast de leuke reacties krijgt het biermerk namelijk ook veel negatieve reacties. Veel boze mensen die zeggen geen druppel meer te drinken van het merk. Een ‘leuk bedoelde inhaker’ wat uiteindelijk leidt tot negatieve berichten in de media. Dat lijkt me niet goed voor de merkreputatie!

Ik vind de actie van deze merken daarom ook ongepast en schaamteloos. Een inhaker – vooral van bekende merken – moet grappig zijn zonder te ver te gaan. Het moet geen belediging worden, maar moet al helemaal geen commercieel bereik uit een persoonlijk drama halen.

Door Wesley van den Berg

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken