Geen goud voor Grolsch en Chocomel

- Content
- 10 aug 2016 @ 11:53
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ContentCommunicatieSocial mediaDigitaal
- 10 aug 2016 @ 11:53
- Gastblogger
De Olympische Spelen is geen Spelen zonder inhakers. Het wegsturen van Yuri van Gelder was gisteren (9 augustus) het gesprek van de dag. Helaas is hij daarbij ook het mikpunt van spot en leedvermaak op social media. Van Lord of the Rings tot Lord of the Drinks, diverse ‘woordgrappen’ passeren in sneltreinvaart de revue.
Ik moet eerlijk zeggen: sommige inhakers zijn creatief gevonden. De realiteit is dat tot nu toe nog maar weinig is losgelaten over het voorval. Om die reden kan ik minder lachen om de inhakers van Grolsch, Chocomel (FrieslandCampina) en serviesmerk Blond Amsterdam.
Smakeloos
Biermerk Grolsch heeft op zijn Facebookpagina een illustratie geplaatst waarin er op ‘smakeloze wijze’ wordt ingehaakt op het vertrek van Yuri van Gelder. En niet alleen Grolsch maar ook Chocomel en Blond Amsterdam komen met een ongepaste inhaker.
Ik vraag me af wat de merken Grolsch, Chocomel en Blond Amsterdam wilden bereiken met de berichten. Het komt op mij niet echt sympathiek over.
Merkreputatie
Het biermerk krijgt duizenden likes op de post, dus je zou kunnen zeggen dat de exposure is gelukt. Of toch niet? Naast de leuke reacties krijgt het biermerk namelijk ook veel negatieve reacties. Veel boze mensen die zeggen geen druppel meer te drinken van het merk. Een ‘leuk bedoelde inhaker’ wat uiteindelijk leidt tot negatieve berichten in de media. Dat lijkt me niet goed voor de merkreputatie!
Ik vind de actie van deze merken daarom ook ongepast en schaamteloos. Een inhaker – vooral van bekende merken – moet grappig zijn zonder te ver te gaan. Het moet geen belediging worden, maar moet al helemaal geen commercieel bereik uit een persoonlijk drama halen.
Door Wesley van den Berg
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Thema Branded Content Event 2023 is... 24-01-2023
- Asics: regelmatig bewegen verbetert... 19-01-2023
- Date voor de planeet: speeddaten in... 13-01-2023
- Campagne Interpolis tegen... 12-01-2023
- P(l)akkende oproep aan... 10-01-2023
- TUI voorspelt de reistrends voor 202310-01-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day