Richard Zijlma: 'ADE is een fijne roes'

Richard Zijlma: 'ADE is een fijne roes'
  • Content
  • 10 okt 2016 @ 09:31
  • 22720 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EvenementCommunicatieInteractie

Met het festivalseizoen nog maar net achter de rug, kan Amsterdam zich alweer opmaken voor de 21ste editie van het Amsterdam Dance Event, dat over een een week zijn opwachting maakt. Het ADE draait al lang niet meer om louter en alleen vijf nachten uit je plaat gaan, zakelijk gezien is er (veelal overdag) ook genoeg te doen. Zo verwacht het ADE Conference in de derde week van oktober 400 sprekers voor 5.500 bezoekers, verspreid over negen locaties - waaronder het door MarketingTribune georganiseerde Dance & Brands - zie onderaan dit artikel. Een vooruitblik met Richard Zijlma, al sinds 2000 directeur van het Amsterdam Dance Event.

Beeld door Maurice Vinken.

Welk(e) merk/adverteerder sluit volgens u naadloos aan op het gedachtegoed van ADE - of zou dat moeten doen?
Ik vind het mooi als merken oog hebben voor creativiteit en ons ook vertrouwen in de mogelijkheden die wij hen bieden. Want er zijn er zoveel! Zo zijn we nu bijvoorbeeld erg blij met de tech partners, die heel concreet ons publiek in aanraking laten komen met innovatie. KLM helpt ons om wereldwijd de beste sprekers en gasten naar onze hoofdstad te krijgen en om een global verhaal neer te zetten. Zo organiseren we ADE inmiddels ook in andere landen, we hebben net een mooie editie in Mumbai neergezet. 
Met partners als Facebook, Instagram, YouTube en Spotify is het lekker snel schakelen en helpen wij elkaar om heel gericht en dichtbij de muziek wereldwijd mensen te bereiken. Maar ook de drankpartners, die geweldige eigen events neerzetten, zoals Sonos, Red Bull en onze aloude merchandise partners Sinner, UrbanEards, Veloretti en natuurlijk onze hoofdpartner KPN, die mooie en oprechte content maken waar we trots op zijn. 

Oftewel: een merk dat hart heeft voor de elektronische muziek scene in al zijn facetten, creativeit stimuleert en op een authentieke manier wil bijdragen aan het succes van deze industrie. Een langetermijnvisie en een global scoop is natuurlijk ook fijn!

Hoe is het ADE voor reclame-/mediabureaus interessant die eigenlijk niets met dance (lijken) te hebben?
Er zijn bijna geen consumenten te vinden die niets met dance hebben. Ieder bureau staat in contact met deze doelgroep. Waar het om gaat: welk verhaal ga je vertellen en aan welke (sub)doelgroep? Wij hebben een grote internationale, loyale en diverse achterban die we inmiddels goed in kaart gebracht hebben en die graag door ons en onze partners wordt aangesproken.

Hoe staan de voorbereidingen ervoor? Hoe zag bijvoorbeeld de afgelopen week er uit voor u?
Het programma begint nu echt vorm te krijgen. Ik heb veel gesprekken, afspraken en contact met hoofdpartners, sprekers en mensen die ik in dit stadium nog de tijd kan geven om een mooie bijdrage aan het event te leveren. Daarnaast natuurlijk interviews zoals nu, haha.

Hoe beleeft u het ADE als het eenmaal daadwerkelijk zover is? Wordt er ook nog een dansje gewaagd?
Voor mij is het altijd gekkenhuis. Een fijne roes. Ik heb gelukkig een assistent die mij die week langs al mijn afspreken leidt, zorgt dat ik afspraken nakom, mensen spreek en genoeg kan zien en horen. Ik ben, naast mijn rol als gastheer, vooral bezig het evenement in alle facetten te 'lezen' en te kijken waar kansen liggen voor de komende edities. Met 160 verschillende locaties is dat al een puzzel, vrees ik. Maar soms heb ik ook drie diners tegelijkertijd en dan ren ik van voorgerecht, naar hoofdgerecht naar dessert, haha. 

Dit jaar presenteert het ADE wederom in samenwerking met MarketingTribune Dance & Brands. Wat zijn uw persoonlijke verwachtingen daaromtrent?
Ik vind het mooi dat we dit jaar gaan uitbreiden naar een grotere locatie, met twee zalen in Hotel Arena en nu nog betere mogelijkheden om bezoekers zakelijk met elkaar in contact te laten komen. Verder verwacht ik veel van het programma dat dit jaar nog internationaler is en waarbij er zowel ruimte is om cases in te duiken als de brede inspirerende talks te horen van mensen die al lang in het vak zitten. Het doel is echt om de komende jaren een 'landmark' neer te zetten voor merken en marketeers die zich willen verbinden met de doelgroep.  
 

Het Amsterdam Dance Event vindt plaats van 19 tot en met 23 oktober 2016. Ga naar de website voor meer informatie. 

Lees ook het interview dat wij hielden met Peter Kan, de founder van Dance & Brands. 

Ga voor meer informatie over Dance & Brands hier naar toe. 

 


Door Maurice Vinken.


Door Max Kneefel.


Door Bas Uterwijk.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken