Onderzoek wijst uit: 4 op 5 bedrijven verwaarloost blog

Onderzoek wijst uit: 4 op 5 bedrijven verwaarloost blog
  • Content
  • 2 aug 2016 @ 13:16
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekBloggenContentInteractieDialoog

Slechts zeventien procent van de bedrijven houdt bloggen voor hun eigen website vol, dit blijkt uit onderzoek van contentmarketingbureau Contany.nl. Het bureau vraagt zich af: is bloggen voor ondernemers nog wel in trek? U leest de uitkomsten van het onderzoek hieronder.

Populariteit bloggen
Bloggen is de laatste jaren enorm populair geworden. Niet alleen jongeren houden tegenwoordig een blog bij, ook bedrijven proberen door middel van een blog hun doelgroep aan te spreken.

Gratis advertentiekanaal
Deze populariteit is niet verwonderlijk, via een blog blijf je onder de aandacht bij je (potentiële) klanten en zorg je in feite voor een gratis advertentiekanaal. 'De blogs van bedrijven zijn steeds vaker informatieve artikelen. Om goede kwaliteit moet er tijd voor vrijgemaakt worden. Omdat het vaak geen prioriteit heeft, houden maar weinig bedrijven dit op periodieke basis vol.', zo vertelt Jordi Bron, eigenaar van Contany.nl. 

Google
Google hecht steeds meer waarde aan een goede blog op een website. Om hoog te scoren in de zoekmachine is het daarom van groot belang dat de blog actief en de content van hoge kwaliteit is. 'Het moeilijke van bloggen is dat je niet direct resultaat ziet. Veel van onze klanten geven aan dat ze weten dat het belangrijk is, maar dat ze niet weten wat het oplevert', vervolgt Jordi. 'Bij Contany.nl stellen we een contentstrategie en metrics op zodat we ook kunnen meten wat de resultaten zijn. Het blijft een strategie voor de lange termijn, dus is een lange adem vereist.'

Onderzoek
Contany.nl heeft in kaart gebracht hoeveel bedrijven periodiek bloggen en hoeveel daarvan weer vroegtijdig stoppen. Wat blijkt: maar liefst 83% van de bedrijven die zelfstandig bloggen houden dit niet vol. Dit terwijl het juist belangrijk is om het publiceren van blogs op constante basis te blijven doen. Aan de respondenten werd gevraagd wat de voornaamste redenen zijn voor het niet onderhouden van hun blog. Hieronder de cijfers samengevat:

  • De voornaamste reden voor vroegtijdig stoppen met bloggen is dat een bedrijf hier te weinig tijd voor heeft, ofwel het geen prioriteit heeft (89%).
  • 52% van de respondenten geeft aan niet in te zien wat het hen oplevert. Te weinig kennis van contentmarketing resulteert vaak in een gebrek aan inzicht in de lange termijn voordelen.
  • Onvoldoende kwaliteit van de blogs staat op de derde plaats met 45%. Dit kan betekenen dat het bedrijf wel actief is op de blog, maar dat er simpelweg niet genoeg tijd in wordt gestoken om het gewenste resultaat te bereiken.

Concluderend kunnen we stellen dat bloggen voor veel bedrijven een uitdaging blijft. Doordat men niet direct resultaat ziet wordt er veelal geen tijd voor vrijgemaakt.

 

Contany.nl helpt bedrijven bij het opzetten en uitvoeren van hun contentstrategie. Ga voor meer informatie naar de website

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken