'Met de Grand Prix vieren we het vak contentmarketing'

'Met de Grand Prix vieren we het vak contentmarketing'
  • Content
  • 12 sep 2016 @ 10:16
  • 6791 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Grand Prix Content MarketingContentEvenementInterview

De Grand Prix Content Marketing staat weer voor de deur. Op donderdag 17 november worden in DeFabrique te Utrecht de beste contentmarketingcases in de Benelux van het afgelopen jaar uitgereikt (let op: cases inzenden kan nog tot (a.s. woensdag) 14 september!). Bert Groothand, directeur Platform Content en vanuit BBP Media verantwoordelijk voor de organisatie van de Grand Prix, heeft er zin in: ‘De Grand Prix is een etalage voor mooi werk.’

Zend hier uw case in.

Hoe gaat het met Platform Content?
Zeer goed. Het vakgebied contentmarketing is enorm in ontwikkeling, evenals Platform Content; we hebben sinds onze heroprichting van een half jaar geleden dertien nieuwe leden aan ons weten te binden. Dit zijn bureaus én merken. Dus bijvoorbeeld LvB Networks en Yune, maar ook ING en Bol.com. Binnen nu en negen maanden willen we op in totaal twintig nieuwe leden zitten.

Hoe heeft u die namen aan zich weten te binden?
Door met veel enthousiasme te praten over de inhoud van het vak. Dat klinkt misschien flauw, maar onze aangesloten leden zijn net als wij overtuigd van de kracht van contentmarketing en dat daar kennisuitwisseling voor nodig is. Het Grand Prix Winnersevent van afgelopen zomer is daar een mooi voorbeeld van. We lieten bezoekers aan de achterkant van de winnende cases kijken. Waar ging het moeilijk, wat waren de mogelijkheden… Heel leerzaam.

Wat verwacht u van de aankomende Grand Prix?
Vorig jaar zijn er 130 cases ingezonden. Dat aantal willen we dit jaar evenaren, met als enige verschil dat ik verwacht dat het niveau van de cases beter zal zijn. Dat komt omdat ik merk dat steeds meer bureaus en opdrachtgevers snappen waarom contentmarketing zo belangrijk is. Vroeger was het van: we maken een blaadje, posten iets op social media en dan zijn we wel klaar. Maar content wordt steeds meer een geïntegreerd geheel in de marketingmix.

Welke case van vorig jaar is daar een voorbeeld van?
Die van ZB, voor Dirk van den Broek. Zij hebben voor de medewerkers van de winkel een online omgeving ontwikkeld met daarin social media, training en gaming. Alle medewerkers, zowel fulltime als parttime, waren betrokken, wat uiteindelijk weer heeft geleid tot hogere medewerkertevredenheid maar vooral klanttevredenheid. Dat bedoel ik met geïntegreerd.

Drietrapsraket

Voor wat voor soort cases is de jury gevoelig?
In eerste instantie voor goed ingezonden cases. In het verleden kregen we nog weleens cases ingezonden waarvan ik dacht: wil je nou niet winnen? Onvolledig. Of ik heb zelfs meegemaakt dat een bureau een video inzond, zonder een linkje naar de daadwerkelijke video. Maar waar het de jury inhoudelijk om gaat, is dat de case in drie trappen is opgebouwd: wat is het communicatieprobleem en welke strategie is er gekozen om dat probleem op te lossen; hoe heb je je media gekozen en vanwaar die keuze; wat is het behaalde resultaat? Als deze drietrapsraket klopt, dan wordt de jury heel blij.

De Grand Prix zijn verdeeld in Awards (bijvoorbeeld B2C) en Bekroningen. Wat is precies het verschil?
Bij Awards kijken we in de eerste plaats naar de eerder genoemde drietrapsraket. Naar de aanpak, met andere woorden. Bij Bekroningen ligt het zwaartepunt in de beoordeling op de uitvoering. Een vakmatig mooi gemaakt printmagazine of video.

Bureaus in het zonnetje

Waarom moeten onze lezers - nu het nog kan - een case indienen?
De Grand Prix is een etalage voor mooi werk. En mooi werk kan als inspiratie dienen voor marketeers. Bij de Grand Prix kun je alleen maar leren van elkaar. Het vak wordt dan ook echt gevierd op 17 november. Daarbij: het is aantoonbaar dat bureaus die voorafgaande jaren hebben gewonnen, meer in de picture staan bij interessante opdrachtgevers. Wij zetten die bureaus dus in het zonnetje, maar daarna moeten ze het zelf doen. En ook als je geen Grand Prix wint, loont het de moeite aanwezig te zijn bij de uitreiking. Er zitten genoeg opdrachtgevers in de zaal. Een uitgelezen kans om te netwerken dus.

Wanneer kijkt u terug op een geslaagde avond?
Bij een uitreiking met voldoende inzendingen en wanneer het niveau van die inzendingen hoger is dan vorig jaar. En dat het simpelweg een feestelijke avond wordt, we gaan het vak vieren!

 

Beeld door Giuseppe Toppers

Inzenden kan nog
Op 17 november worden de Grand Prix uitgereikt tijdens een feestelijke avond in DeFabrique te Utrecht. Zend uw case in nu het nog kan! Tot 14 september (aanstaande woensdag!) heeft u de tijd. Ga naar grandprixcm.nl voor alle informatie. En houd marketingtribune.nl/content in de gaten voor het laatste nieuws.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken