[longread] Marketingfacts wil de marketeer ook op zondagmiddag bedienen

[longread] Marketingfacts wil de marketeer ook op zondagmiddag bedienen
  • Content
  • 17 feb 2017 @ 10:57
  • 15051 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • MakersVideoDigitaalContent

Marketingfacts is er voor ‘je dagelijkse portie marketing’. Anders dan andere marketingmedia staat de titel niet in het teken van louter nieuwsvoorziening, als wel weblogs. Kennisdeling is de heilige graal. Dit maakt ook dat Bram Koster, ‘chief creatieve dingen’, weinig concurrentiegevoelig is. ‘De lezer checkt gewoon wat ‘ie voorgeschoteld krijgt in z’n RSS- en social feed.’ Over het nieuwe videokanaal, de positie in de markt en de cultuur van de populaire titel.

Even de cijfers: Marketingfacts publiceert zo’n duizend artikelen per jaar en werkt in een klein team van vijf man: Bram heeft samen met Thomas van Manen de dagelijkse leiding in handen, Kjell de Raad gaat als growth marketeer over de data en cijfers, Sanne Roeling over de traffic [verloop van advertorials, red.] en Majid Abou is verantwoordelijk voor de verkoop. ‘Dat is wat je als het ware aan de voorkant ziet. Daarnaast hebben we een netwerk aan bloggers dat voor ons schrijft, zo’n 300 op jaarbasis.’


Team Marketingfacts, met v.l.n.r.: Majid, Bram, Thomas, Sanne en Kjell.


Om af te trappen met het laatste nieuws: Marketingfacts.tv is zojuist gelanceerd. Vertel? En is dat ook jullie antwoord op de huidige videotrend?
Het is een website waarop we video’s delen die elke marketeer zou moeten kennen. Een soort Dumpert.nl voor marketeers. En ja dat klopt, we bieden een mix van informatie en fun. Dus de nieuwe Nike-commercial, maar ook bijvoorbeeld een coole TED-presentatie of interessante uiteenzettingen over het taalgebruik van Donald Trump. Hiermee willen we de marketeer ook in zijn vrije tijd bedienen. Wanneer hij op zondagmiddag de was aan het vouwen is, willen we dat ‘ie een filmpje van Marketingfacts opzet.

Marketingfacts lijkt een redelijke eigen positie te hebben verworven, er is in ieder geval geen andere ‘pure’ marketingblog zo groot. Maar ik neem aan dat jullie andere (gerelateerde) media wel in de gaten houden?
Zeker, dan kun je denken aan Frankwatching, Marketingonline en natuurlijk MarketingTribune. Allemaal nieuwsgeoriënteerd. Eerstgenoemde komt nog het meest in de buurt van Marketingfacts, zij publiceren ook veel blogposts, maar hebben een bredere focus op online trends. Als je praat in vormen van concurrentie, dan moet je meer naar de achterkant kijken. Dat speelt om de advertentiegelden, daar vindt competitie plaats tussen genoemde partijen. Aan de voorkant niet; er is niemand die de ene marketingtitel wel leest en daarom niet Marketingfacts - en andersom. Iedereen checkt gewoon wat ’ie voorgeschoteld krijgt in z’n RSS- en social feed. Het is meer aanvullend dan concurrerend.

Hoe zouden de eerdergenoemde websites Marketingfacts omschrijven, denk je?
Oei, dat is bijna een interne analyse. Ik denk dat zij zeggen: Marketingfacts is het meest gefocust op de professionele online marketeer, dus het meest gericht op de diepte van het vak. De how to’s niet schuwend…

Iets kritischer…?
Ja, de kinnesinne tussen mediatitels is mij bekend. Andere titels zullen ongetwijfeld kritisch op ons zijn en ik vind ook echt wel iets van hoe zij het doen, maar ik voel geen concurrentie of iets dergelijks. Kijk, Frankwatching pakt meer pageviews dan wij, maar dat is ook omdat wij meer focussen op de marketeer en meer diepgang bieden. Dat is een bewuste keuze van ons als titel.

Waar ligt ’de pijn’ voor Marketingfacts? Welk probleem moet opgelost worden?
De struggle om de kwaliteit van de artikelen, inhoudelijke kwaliteit. Contentmarketing is de laatste twee jaar enorm in opkomst. Er wordt steeds meer bedrijfsmatig geblogd, in plaats van op persoonlijke titel. Dat heeft dus ook z’n weerslag op onderwerpen die worden geselecteerd en de vorm waarin wordt geblogd. We krijgen iets vaker dan ons lief is lijstjes aangeboden met ‘de 5 tips om’ of ‘3 manieren waarop’. Dat het aanslaat weet iedereen, maar we zouden er graag eens wat meer van weg blijven. Bepaalde bedrijven hangen ook KPI’s aan dat soort blogs, het móet scoren, terwijl er voorheen meer menselijke bezieling in zat, dus bloggers die de voortgang van hun eigen professie voor ogen hadden en hun eigen ervaring wilden delen.

Marketingfacts lijkt een redelijk eigen taaltje te bezigen. Dan doel ik op termen als ‘je dagelijkse portie marketingnieuws’ en ‘chief reilen en zeilen’. Zit hier een bepaalde gedachte achter?
Nou, dat klinkt meteen alsof we een of andere brand guideline hebben. Dat is niet zo. Tja, het is een beetje de cultuur. Ik krijg zelf ook weleens opmerkingen over mijn eigen mailstijl; dat die zo informeel is. Ik vind dat belangrijk; je moet serieus met je vak omgaan, maar jezelf moet je niet al te serieus nemen en zo communiceren we ook vanuit Marketingfacts. Er moet ook gelachen worden. We willen dat uitstralen naar onze bloggers, dat het leuk is om voor Marketingfacts te schrijven.

Bedrijft Marketingfacts journalistiek?
Nee, dat is ook helemaal niet de ambitie. Journalistiek is in mijn beleving waarheidsvinding. Bij ons gaat het om het delen van ervaringen tussen marketeers. Leuk als dat ‘waar’ is, maar bloggen heeft meer dan journalistiek het karakter dat er corrigerend kan worden opgetreden. In onze community zit er een bepaald zelfreinigend vermogen, dat als iemand onzin verkondigt in zijn blog, dat ook wordt gemeld in de comments.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken