Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat'

Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat'
  • Content
  • 24 feb 2017 @ 10:39
  • 29721 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • TrendsVideoDigitaalContentEvenement

Influencer marketing, het is een even interessant als ietwat ongrijpbaar onderwerp. Goed dus dat het HICon Influencer Congres werd georganiseerd, gisteren (23 februari) in de Amsterdamse RAI. Inderdaad, gelijktijdig met de Huishoudbeurs. Want wie dacht dat hier louter en alleen wasmiddelen en strijkbouten worden verkocht heeft het mis, de veelbesproken beurs gaat met z’n tijd mee en zet ook hier vloggers, YouTubers en Instagrammers in.

'Wat een hoop dames in de zaal!', zo trapt dagvoorzitter Ronnie Overgoor af. Inderdaad is zo’n driekwart van de pakweg honderd aanwezigen vrouw, maar dat is ook niet zo vreemd als je nagaat dat slechts acht procent van de Huishoudbeurs-bezoekers uit mannen bestaat. ’En dat willen we graag zo houden. Onze focus ligt simpelweg op de dames’, stelt de beursmanager van de Huishoudbeurs. 'En de naam dan, is die niet aan vernieuwing toe?', probeert Overgoor nog. 'Nee hoor, we hebben een naamsbekendheid van 97 procent, dus waarom zou ik daar nog duizenden marketingeuro’s tegenaan smijten?'

Eelco Kingma vervolgens, organisator van de Dutch YouTube Gathering, omschrijft de influencers als de nieuwe BN’ers. ’Met het enige verschil dat zij niet door de industrie zijn gemaakt, maar alles op eigen kracht hebben gedaan. Ze zijn authentiek.’ 

De leukste talk van vandaag staat op naam van Instagrammer Esmee Trouw. 'Merken vergissen zich in hoe belangrijk het aantal volgers van een influencer zou zijn. Let op: hij kan deze followers ook zomaar gekocht hebben, dus dat zegt niet zoveel. Interessanter is het aantal likes of comments onder een post, daaruit kun je afleiden of de influencer op zijn achterban kan inspelen of niet.'
Esmee Trouw doet haar verhaal.

Salaris in Gucci-tassen
En ja, Trouw kan leven van haar werkzaamheden als influencer. Zo maakt ze branded content voor merken als Hunkemöller. 'En dat vind ik ook oprecht een leuk merk, dus mijn followers nemen het van mij aan.' Trouw heeft geloofwaardigheid hoog in het vaandel staan. 'Ik sla de meeste deals af. Als ik daar allemaal op in zou gaan, zou ik zo ongeveer mijn salaris kunnen uitdrukken in Gucci-tassen.' Tot slot het advies van Trouw aan merken om influencers serieus te nemen en ze niet te 'gebruiken'. 'We zijn jong en eigenwijs, als we jou niet leuk vinden gaan we ook niet voor je werken.' 

Oude media
Radio-dj Giel Beelen was niet fysiek maar - hoe toepasselijk - via een livestream aanwezig, maar wist zijn stempel te drukken op het congres. Hij stoort zich aan het feit dat de invloed van deze nieuwe generatie door merken en - zoals hij het zelf noemt - 'oude media' nog niet erkend wordt. 'Op radio en tv adverteren is niet meer van deze tijd, zeker niet als je jongeren wil bereiken. Met je poster in een bushokje hangen ook niet. Het mooie is: een social influencer is zelf de zender. Hij bepaalt wat er op zijn kanaal gebeurt en weet als geen ander hoe hij de jonge doelgroep bereikt. Merken zouden daar daar meer op moeten inspelen.'

Het devies aan marketeers kortom is als volgt: zoek een influencer die past bij jouw merk, benader hem op een laagdrempelige doch serieuze manier, beloon hem naar behoren en laat 'm vrij in zijn werkzaamheden.


Topdrukte op de beursvloer.
 

Nieuwe marketingdirecteur RAI
Tot slot kreeg MarketingTribune de kersverse marketingdirecteur van de RAI, Eline Deijs, onder de microfoon.

Wat is volgens u de link tussen de Huishoudbeurs en influencer marketing?
'Alle exposanten die hier op de beurs staan, zijn in feite marketeers. Die zijn continu bezig met de vraag: hoe bereik ik mijn doelgroep? We koppelen hen met influencers, die hier ook op de beurs te vinden zijn, onder andere op het Influencerplein. Daarnaast hopen we hiermee een jongere doelgroep aan te spreken.’

Hoe bevalt de nieuwe job tot dusverre?
'Onwijs goed, ik ben pas drie weken bezig dus met de Huishoudbeurs val ik met mijn neus in de boter. Het is een van de bekendste events van de RAI, dus ik mag zeker niet klagen.'

Wat zijn uw doelstellingen op de korte termijn?
'Antwoord geven op de vraag: zijn we fit for the future? We zijn nu veel bezig met 'matchmaking', met mensen met elkaar in contact brengen. En dat dus linken met de virtuele wereld. Dit congres is daar een mooi voorbeeld van.'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken