4 vragen aan... Esmee Trouw: 'Marketing via social media is nog teveel gericht op sales en korte acties'

4 vragen aan... Esmee Trouw: 'Marketing via social media is nog teveel gericht op sales en korte acties'
  • Content
  • 20 mrt 2017 @ 10:14
  • 18429 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentDigitaalStorytellingSocial media

Esmee Trouw (21) is heeft naast een goed bezocht Instagram-account (ruim 35k followers) een eigen blog, YouTube-kanaal én online marketing bureau genaamd Supermooi Media. Vier vragen aan deze drukke influencer uit Rotterdam.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor (online) marketeers?
Influencer marketing - dus het samenwerken met bloggers/Instagrammers/YouTubers - is op dit moment super trending. Waar merken eerst riepen social media in te moeten gaan zetten, hoor ik nu alleen nog maar geluiden over samenwerkingen met influencers. Vaak om extra exposure, sales of bekendheid te krijgen, maar in mijn ogen nog teveel 'omdat iedereen het doet' en merken daarmee het gevoel hebben mee te moeten gaan in deze stroming, zonder enig idee te hebben van de gedachte erachter.

Waarom zouden marketeers met jou (of een andere influencer) moeten samenwerken?
Ik houd er niet van als bloggers/Instagrammers/YouTubers zichzelf influencer noemen, omdat in mijn idee niemand bewust invloed heeft op zijn of haar doelgroep. Het gaat er juist om dat deze persoon op een creatieve manier een merk of product weet in te zetten en daarmee de doelgroep kan inspireren. Zonder dat het direct gaat om de doelgroep te beïnvloeden tot actie. Dit is ook waar marketeers vaak de mist in gaan, zij zien alleen de directe actie die uit het bereik van de influencer gehaald kan worden. Veel waardevoller is het om te denken aan de 'top-of-mind' die hierbij gecreëerd wordt bij de doelgroep en de positieve associaties die de doelgroep kan krijgen door het gebruik van het merk door de influencer.

Welk social media-kanaal is op dit moment voor marketeers het meest vruchtbaar om in te zetten en waarom?
Instagram, omdat we tegenwoordig veel meer visueel ingesteld zijn en we graag zo snel mogelijk iets te weten willen komen. Echter is het belangrijk dat je je content zo effectief mogelijk inzet via Instagram. Je moet het inzetten als storytelling en mooie, visuele marketing. Er wordt nog te vaak plat gecommuniceerd over de diensten en producten van een merk. Klein voorbeeld: als projectontwikkelaar via Instagram niet vertellen hoeveel vierkante meter de nieuwe appartementen worden, maar juist visueel de bouw laten zien en op een menselijke manier de interactie aangaan met de following. 'Can you imagine living here?'

Wat is het grootste misverstand op het gebied van social media in combinatie met marketing?
Dat de marketing via social media nog teveel gericht is op sales en korte acties, en te weinig gaat over het hele verhaal en de authenticiteit van het merk. Daarbij hóef je helemaal niet met influencers te werken, het heeft alleen effect als er daadwerkelijk een goede match is. 

 

Bekijk hier Esmee's Insta-account.

Lees ook: Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat'


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken