4 vragen aan... Esmee Trouw: 'Marketing via social media is nog teveel gericht op sales en korte acties'
- Content
- 20 mrt 2017 @ 10:14
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentDigitaalStorytellingSocial media
- 20 mrt 2017 @ 10:14
- Lucas Boon
Esmee Trouw (21) is heeft naast een goed bezocht Instagram-account (ruim 35k followers) een eigen blog, YouTube-kanaal én online marketing bureau genaamd Supermooi Media. Vier vragen aan deze drukke influencer uit Rotterdam.
Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor (online) marketeers?
Influencer marketing - dus het samenwerken met bloggers/Instagrammers/YouTubers - is op dit moment super trending. Waar merken eerst riepen social media in te moeten gaan zetten, hoor ik nu alleen nog maar geluiden over samenwerkingen met influencers. Vaak om extra exposure, sales of bekendheid te krijgen, maar in mijn ogen nog teveel 'omdat iedereen het doet' en merken daarmee het gevoel hebben mee te moeten gaan in deze stroming, zonder enig idee te hebben van de gedachte erachter.
Waarom zouden marketeers met jou (of een andere influencer) moeten samenwerken?
Ik houd er niet van als bloggers/Instagrammers/YouTubers zichzelf influencer noemen, omdat in mijn idee niemand bewust invloed heeft op zijn of haar doelgroep. Het gaat er juist om dat deze persoon op een creatieve manier een merk of product weet in te zetten en daarmee de doelgroep kan inspireren. Zonder dat het direct gaat om de doelgroep te beïnvloeden tot actie. Dit is ook waar marketeers vaak de mist in gaan, zij zien alleen de directe actie die uit het bereik van de influencer gehaald kan worden. Veel waardevoller is het om te denken aan de 'top-of-mind' die hierbij gecreëerd wordt bij de doelgroep en de positieve associaties die de doelgroep kan krijgen door het gebruik van het merk door de influencer.
Welk social media-kanaal is op dit moment voor marketeers het meest vruchtbaar om in te zetten en waarom?
Instagram, omdat we tegenwoordig veel meer visueel ingesteld zijn en we graag zo snel mogelijk iets te weten willen komen. Echter is het belangrijk dat je je content zo effectief mogelijk inzet via Instagram. Je moet het inzetten als storytelling en mooie, visuele marketing. Er wordt nog te vaak plat gecommuniceerd over de diensten en producten van een merk. Klein voorbeeld: als projectontwikkelaar via Instagram niet vertellen hoeveel vierkante meter de nieuwe appartementen worden, maar juist visueel de bouw laten zien en op een menselijke manier de interactie aangaan met de following. 'Can you imagine living here?'
Wat is het grootste misverstand op het gebied van social media in combinatie met marketing?
Dat de marketing via social media nog teveel gericht is op sales en korte acties, en te weinig gaat over het hele verhaal en de authenticiteit van het merk. Daarbij hóef je helemaal niet met influencers te werken, het heeft alleen effect als er daadwerkelijk een goede match is.
Bekijk hier Esmee's Insta-account.
Lees ook: Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat'
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Ambulance werft verpleegkundigen via... 28-03-2024
- Nespresso gaat tot op de bodem met... 27-03-2024
- Live uitzending Olympische Spelen op... 20-03-2024
- Yune wint pitch tijdens Branded... 19-03-2024
- Branded Content Event 2024: AI en... 19-03-2024
- BCE24: 'Als marketeer is het Branded... 18-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing