Giel Beelen: 'Marketeers nemen influencers niet serieus'

Giel Beelen: 'Marketeers nemen influencers niet serieus'
  • Content
  • 28 mrt 2017 @ 09:31
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • VloggenVideoDigitaalContent

Om hun doelgroep te bereiken doen marketeers er verstandig aan influencers in te zetten, zoveel is nu wel duidelijk. Maar hoe dan? En waar gaat het eigenlijk heen met die razendsnel veranderende wereld van YouTube? Aan het woord radio-dj en presentator Giel Beelen. 'Sommige vloggers pakken meer views dan Jeroen Pauw, dat zegt in feite al genoeg.'

Wanneer het aankomt op influencermarketing spreekt Giel Beelen graag in termen van 'oude' en 'nieuwe’ media. Waar komt het op neer: oude media (tv) begrijpen nieuwe media (online) nog steeds niet en de laatste groep voelt zich niet serieus genomen door de eerste. Maar online, bijvoorbeeld op YouTube, dáár gebeurt het. Beelen: 'Oude media erkennen de invloed van nieuwe media gewoon niet. Maar YouTube is zo ontzettend levendig, sommige van die vloggers pakken met één video meer views dan Jeroen Pauw met een gemiddelde uitzending aan kijkcijfers haalt. Dat geeft toch allang aan hoe groot het is?' Media die het wel goed begrijpen, gaan volgens Beelen crossmediaal te werk en zijn dus zowel online als op tv te vinden. ‘RTL Late Night is daar een mooi voorbeeld van. Die zijn ook heel actief op YouTube, met korte filmpjes van de uitzendingen en zo.' En DWDD? 'Die doen het minder goed, maar dat heeft ook te maken met de regeltjes van de NPO. De wetgeving houdt ze letterlijk tegen.'

Levende reclamezuilen
Beelen heeft een kort maar krachtig advies aan marketeers die YouTube willen inzetten. 'Zoveel mogelijk doen. Kijk, in feite zit je voor een dubbeltje op de eerste rang. En zet die influencers in! Het zijn levende reclamezuilen, zeker als je jongeren wilt aanspreken. De klassieke radio- en tv-reclame, niemand trapt daar meer in. Iedereen weet dat daar onzin verkocht wordt. Marketing via influencers is veel geloofwaardiger.' Wel signaleert Beelen dat niet alle merken influencers serieus nemen als zodanig. 'Het is een no-go om een influencer “even een recensie” van jouw merk te laten doen voor “een onkostenvergoeding”. YouTube is de plek waar het gebeurt, dit soort merken zouden dat - net als de oude media - meer moeten inzien. En als marketeer heb je feitelijk één taak; daar zijn waar het gebeurt. Daarbij: het is veel leuker om met influencers samen te werken en zo jouw boodschap over te brengen, dan via een nietszeggend reclamespotje op tv. Het vraagt om meer verdieping, meer creativiteit. En marketeers zijn toch eigenlijk ook creatieven?'

Persoonlijker
Tot slot, de toekomst van YouTube volgens Beelen: 'Het wordt persoonlijker. Nu zijn alle grote (en kleine) influencers nog een soort eenmansbedrijfjes, maar ik zie het wel gebeuren dat er - net als op tv - zenders ontstaan waar je verschillende soorten influencers kunt vinden. Nog meer reden voor marketeers om YouTube op te zoeken dus, in plaats van posters ophangen in bushokjes, waarbij ze niet eens weten waar dat bushokje eigenlijk te vinden is. Het is een gave tijd kortom, waarin ontzettend veel verandert en waarin mooie content wordt gemaakt.’

 

Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 05.17, thema: influencer marketing.

Lees ook: Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken