4 vragen aan... Eelco Kingma (founder Dutch YouTube Gathering): 'Online video inzetten is lastiger dan je denkt'

4 vragen aan... Eelco Kingma (founder Dutch YouTube Gathering): 'Online video inzetten is lastiger dan je denkt'
  • Content
  • 3 mei 2017 @ 10:48
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • VideoContent

Eelco Kingma is founder van de Dutch YouTube Gathering, het online video event dat in het laatste weekend van april 17.000 bezoekers naar de Jaarbeurs Utrecht wist te trekken. We vroegen hem naar zijn event en waarom (en hoe) marketeers meer met online video zouden moeten doen.

Hoe kijk je terug op DYTG? Wat ging er goed en wat kan er beter?
Met 17.000 bezoekers hebben we een mooie groei doorgemaakt. We zijn erg blij met de nieuwe 'creator stand', een soort kanaal van je favoriete YouTuber maar dan offline. We ontvingen veel ouders die meegingen om hun kinderen te begeleiden, volgend jaar willen we de 'parent lounge' verder uitbreiden met meer activiteiten voor hen. 

Waarom zouden marketeers YouTube (meer) moeten inzetten?
Dat is afhankelijk van hun behoefte, doelgroep en doelstellingen. Als je als bedrijf meer jongeren wil benaderen is online video - er is nog veel meer dan alleen YouTube - het beste platform dat je kunt inzetten. Als ik kijk naar DYTG dan bestaat onze doelgroep grotendeels uit jongeren; 8-18 met een uitloop naar 35 jaar. 

Wat zijn de nadelen van YouTube als marketingtool?
Het gebruik van online video voor een marketeer is lastiger dan je denkt. Het maken van een goede video en het op de juiste manier inzetten kost vaak meer tijd en geld dan de meeste mensen denken. Echter als je als marketeer het lef hebt om creators (onder goede begeleiding) hun werk te laten doen, dan kan dat fantastische resultaten opleveren. 

Welk merk zet naar jouw idee YouTube het slimst in en waarom vind je dat?
Samsung, omdat ze rondom de DYTG een mooie campagne hebben neergezet waarbij ze hebben laten zien dat ze begrijpen hoe je creators inzet. Creators moet je namelijk los durven laten en hun eigen ding laten doen. Daarnaast Coolblue, omdat ze op een eigen manier gebruik maken van online video bij het promoten van hun producten, zoals grappige instructie video's. 



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken