[#5 Content Rally] Jort Koopman (NU.nl): 'Word niet een opdringerige gesprekspartner'

[#5 Content Rally] Jort Koopman (NU.nl): 'Word niet een opdringerige gesprekspartner'
  • Content
  • 22 jun 2017 @ 10:18
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewContentPersonalia

In de Content Rally laten we contentmarketeers aan het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het gebied van hun eigen vakgebied: content. Na het beantwoorden van de vragen geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer of -creatief aan het woord. Ditmaal: Jort Koopman, commercieel manager bij NU.nl (Sanoma) en tevens verantwoordelijk voor NUstudio, het branded content label van NU.nl & NUsport.

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?
Dat creativiteit de boventoon zou moeten voeren. Creativiteit moet geen doel op zich zijn. Het zou veel meer moeten gaan over impact en effectiviteit. Want content maken is één, impact realiseren is een vak apart.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?
De bekende merken die vaak genoemd worden zijn Coolblue, KLM en Nike. Je kan er inderdaad niet omheen dat dit merken zijn die bijna een synoniem voor contentmarketing zijn. Zelf heb ik echter veel respect voor partijen waarvan je niet direct verwacht dat ze aan contentmarketing (kunnen) doen.

Zo ook een goed doel in Nieuw-Zeeland dat in 2015 in samenwerking met het bekendste high end woonmagazine van het land taboe rondom huiselijk geweld op de kaart heeft gezet. Uit onderzoek bleek dat één op de vier vrouwen in het land (met een huishouden dat op jaarbasis meer dan $100k verdiende) te maken had met diverse vormen van geweld. De manier waarop ze je als lezer in dit magazine weten te raken/shockeren en hierbij de boodschap als geen ander weten over te brengen is in mijn ogen subliem.

Welk merk zou naar jouw idee meer moeten doen met contentmarketing en waarom?
Zoals Jasper Admiraal terecht opmerkte ligt er door de culturele trend dat consumenten herkomst en authenticiteit steeds belangrijker vinden een enorme kans voor food merken. Zo ook bij het Nederlandse olijfolie merk Liquido d'Oro (vloeibaar goud). Zij hebben alle ingrediënten in huis om 'de Nespresso' onder de olijfoliemerken te worden, maar zetten mijns inziens (nog) niet alles in om het verhaal achter het merk op de juiste manier te vermarkten.

Quote Ridder Drost (oprichter van Liquido d'Oro):
 
'Als ik zie hoe Italiaanse boeren met hun olijfbomen omgaan… Ze praten er nog net niet mee. Het is haast bijzaak of ze het product verkopen. De hoofdzaak is dat ze een mooie extra vergine olijfolie willen maken, die overloopt van pure gezondheid. Deze boeren zullen nooit concessies doen aan de kwaliteit. Die kwaliteit komt voort uit passie. Liquido d’Oro eert de Italiaanse cultuur van zuivere smaken en brengt de beste olijfolie vol van pure gezondheid naar de Nederlandse fijnproever en genieters.' (Bron Culy.nl).

Het verhaal is eigentijds, authentiek en oprecht. Ik geloof ze. En dat is volgens mij de essentie van contentmarketing: geloven consumenten je. Oftewel draag je iets uit wat je wilt zijn óf wat je ook echt bent. 

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?
Maak contentmarketing niet te technisch. Als je als merk een interessant verhaal te vertellen hebt of je kunt iemand verder helpen met informatie of inspiratie, doe het dan. Heb je echter niets te vertellen, luister dan. Wordt niet een opdringerige en/of saaie gesprekspartner. Want voordat je het weet is de ander er al tussenuit gepiept. 

Aan wie geef je het stokje door en waarom?
Camiel Verhey, head of production bij MEC Wavemaker en eindverantwoordelijk voor alle creatieve producties van MEC. Als je voor mooie merken als Bavaria, bol.com en IKEA mag werken dan ben ik erg benieuwd naar wat je drijft en hoe je tegen contentmarketing aankijkt. Ik geef het stokje dan ook graag aan hem door. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken