[exclusief] Dumpert: 'Onze content is sympathiek'

[exclusief] Dumpert: 'Onze content is sympathiek'
  • Content
  • 12 jul 2017 @ 12:30
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MakersDoelgroepStrategieContent

Dumpert, 'de allercoolste filmpjesportal van Nederland', komt niet altijd even positief in het nieuws. Zo ontstond er in mei dit jaar een advertentieboycot vanwege een seksistische video-rubriek op de website. Evengoed zijn de cijfers van Dumpert indrukwekkend te noemen, met een maandelijks bereik van 2,2 miljoen mensen en ruim 1,7 miljoen likes op de Facebook-pagina. Milan Boot, zelfbenoemd 'Eindbaas' van de website, zal toch iets goed doen. In een exclusief interview met MT bespreekt hij de werkwijze, het succes en de ophef rondom de veelbesproken website.

Uit onderzoek van MarketingFacts blijkt dat Dumpert van alle Facebook-pagina's in Nederland het meeste interactie genereert. Hoe verklaar je dat succes? 
Onze mensen weten wat onze doelgroep wil zien. Ze zijn ook zelf de doelgroep overigens, dus dat scheelt. Ons team heeft jarenlang bijgehouden wat scoort en wat niet en heeft inmiddels een neusje voor goede content. Dat verklaart ook het succes van onze eigen producties, al dan niet branded. We willen content maken die mensen willen zien, uit zichzelf, omdat het leuk is. Ook als het branded content is, en dat lukt ons ook elke keer. Niet omdat het door de strot van de kijker wordt geduwd en met veel geld wordt weggezet als een preroll op YouTube, om zo de afgesproken views te behalen, maar omdat de content sympathiek is. En om te lachen.

Zit er een bepaalde strategie achter de Facebook-pagina en hoe ziet die eruit?
Ja, onze strategie is heel simpel: deel dingen die mensen leuk vinden om te kijken. Klaar. We kijken naar welke door de gebruikers ingestuurde content op onze website goed scoort, lezen wat onze gebruikers daarvan vinden, beoordelen dat en plaatsen en het vervolgens op Facebook.

Adverteerders gaven afgelopen mei te kennen Dumpert te boycotten. Wat vind je daarvan? En hoe hangt de vlag er nu voor?
We zijn een van de grootste videoplatformen met acht miljoen unieke bezoekers per maand, een Facebook-pagina met 1,7 miljoen likes en een Instagram-account met 1,3 miljoen volgers. Dat soort aantallen bereik je in Nederland niet als je zo kwaadaardig bent zoals een landelijke krant graag wilde doen geloven. Als je niet sympathiek bent, omarmen mensen je echt niet zo massaal. Iedereen die met een beetje gezond verstand naar de ophef keek, snapte dat ook meteen.

De aanval was ook eigenlijk meer gericht tegen GeenStijl, een heel ander onderdeel van het moederbedrijf. Er werken daar redacteuren met een eigen, duidelijke mening. Hoe dan ook: we merkten van de ophef, dat vooral een media-dingetje was, niet zo heel veel. Of nouja, de bezoekcijfers gingen wel omhoog, dat dan weer wel. 

Hoe ziet de redactie van Dumpert eruit?
Op onze redactie werken een aantal topgasten die snappen hoe het internet werkt en zelf tot de doelgroep van Dumpert behoren, en dus precies weten wat die doelgroep leuk vindt. Meer heb je niet nodig.

Bedrijft Dumpert contentmarketing? Of anders gezegd: wat betekent dit begrip voor jou?
Een verzonnen woord om interessant te doen over iets dat met nuchter verstand bekeken vrij eenvoudig is, verzonnen door mensen die voor geld woorden verzinnen en daar interessant over willen doen. 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken