[#15 Content Rally] Merel Simons: 'Veel kledingmerken onderschatten de kracht van contentmarketing'

[#15 Content Rally] Merel Simons: 'Veel kledingmerken onderschatten de kracht van contentmarketing'
  • Content
  • 27 nov 2017 @ 11:02
  • 12703 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentPersonalia

In de Content Rally geven we contentmarketeers het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord. Ditmaal: Merel Simons, marketing manager bij Fashionchick.nl.

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?
De waarde van unieke content afgestemd per kanaal wordt nog steeds onderschat. Op televisie bereik je een ander deel van de doelgroep dan op Instagram of Facebook. Dat klinkt logisch, maar toch zijn er weinig bedrijven die hun content strategie per kanaal goed afstemmen.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?
Ik vind Linda een van de sterkste merken van Nederland. Zo knap hoe ze blijven innoveren en dat bijna alles wat ze brengen een succes is. Bij Linda snapten ze als een van de eersten dat het online platform Lindanieuws niet een 1-op-1 doorvertaling moet zijn van het tijdschrift. Ook zijn ze naar mijn mening de beste in het creëren van interessante deelbare content, gebruiken ze de likeability en autoriteit van Linda de Mol perfect en kunnen ze adverteerders met de combinatie van blad/online/video/festival een interessant crossmediaal pakket bieden. Daarnaast is Linda een herkenbaar merk met een duidelijk handschrift.

Welk merk zou naar jouw idee meer moeten doen met contentmarketing en waarom?
Ik denk dat veel kledingmerken nog onderschatten hoe belangrijk contentmarketing kan zijn. Helemaal de labels in het middensegment die zwaar te lijden hebben onder de intense kracht van de Zara en H&M. In deze tijd waarin mensen minder merkentrouw zijn is contentmarketing dé manier om je te onderscheiden boven het fast fashion geweld van de highstreet winkels. 

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?
Zichtbaarheid. Het aanbod is zo enorm, dus het is verleidelijk om naar concurrenten te kijken en te kopiëren wat werkt. Hoe zorgen we ervoor dat onze concurrent echt onderscheidend is ten opzichte van de concurrent? Het is belangrijk om te analyseren wat bij je merk past en wat je doelgroep van je verwacht. Al weet ik dat dit makkelijker klinkt dan dat het in werkelijkheid is. Daarnaast blijven de veranderende algoritmes van Facebook voor ons een grote uitdaging. 

Aan wie geef je het stokje door en waarom?
Ik geef het stokje door aan Nikki Kant, brandmanager bij Sanoma en StyleToday. Een 'contentsite' pur sang, dus ik ben benieuwd naar haar bevindingen.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken