Contentjaar 2017: de beste stukken

Contentjaar 2017: de beste stukken
  • Content
  • 2 jan 2018 @ 11:02
  • 17555 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • Content

Content is king, ook in 2017. Wie het afgelopen jaar het laatste contentnieuws wilde bijhouden, deed er verstandig aan om op MarketingTribune te kijken. In deze roundup blikken we terug op de beste artikelen van 2017.

Een kleine greep uit de interviews: Kluun, Marketingfacts, Giel Beelen, Hema, Vice, Dumpert, Quote en Joe Pulizzi. Ook uitgebreid aandacht voor events: uiteraard de Grand Prix Content Marketing en Branded Content Event, maar ook The Experience Conference en zelfs de Huishoudbeurs. Plus natuurlijk stellingen, blogs, Content Rally, Influencer van de week... Rest ons nog u een zalig uiteinde te wensen. En tot volgend jaar!

23 januari: Huub van Osch: ‘Mannen maken sneller beslissingen, maar vrouwen maken betere’ (6797 x gelezen)

Mannen kunnen maar één ding tegelijkertijd en vrouwen trekken zich alles persoonlijk aan… het zijn veelgehoorde - ietwat overdreven - uitspraken als er wordt gerefereerd aan de verschillen tussen beide geslachten. Tijd om dat wetenschappelijk te onderbouwen, moet Huub van Osch gedacht hebben bij het schrijven van 'Different brains, different  approaches'. Het boek ligt sinds begin dit jaar in de schappen.

3 februari: Branded Content Event 2017: interactiviteit voorop (22854 x gelezen)

Met 600+ bezoekers zat DeFabrique ramvol, op donderdag 2 februari tijdens het Branded Content Event. Het inhoudelijke programma speelde zich af in Loods 8, maar minstens zo interessant (en gezellig!) was het in de industriële hal waar tout branded content NL samenkwam om te netwerken maar ook om ballen te gooien met BrandDeli of BN'ers te raden bij de 538-stand.

17 februari: Marketingfacts wil de marketeer ook op zondagmiddag bedienen (14756 x gelezen)

Marketingfacts is er voor ‘je dagelijkse portie marketing’. Anders dan andere marketingmedia staat de titel niet in het teken van louter nieuwsvoorziening, als wel weblogs. Kennisdeling is de heilige graal. Dit maakt ook dat Bram Koster, ‘chief creatieve dingen’, weinig concurrentiegevoelig is. ‘De lezer checkt gewoon wat ‘ie voorgeschoteld krijgt in z’n RSS- en social feed.’ Over het nieuwe videokanaal, de positie in de markt en de cultuur van de populaire titel.

21 februari: Koen Brakenhoff (Mauritshuis) over storytelling: 'Musea zijn schatkamers vol vertellingen' (15472 x gelezen)

Het Mauritshuis heeft samen met designbureau Energize een storytellingwebsite ontwikkeld. Hiermee wil het museum de achtergrond van bekende (en minder bekende) schilderijen naar een groot en internationaal publiek brengen. Aan het woord Koen Brakenhoff, hoofd marketing bij het Mauritshuis. 'We vertellen verhalen die in het museum onverteld blijven.'

24 februari: Influencers op de Huishoudbeurs: 'We zijn jong en eigenwijs, begrijp dat' (29075 x gelezen)

Influencer marketing, het is een even interessant als ietwat ongrijpbaar onderwerp. Goed dus dat het HICon Influencer Congres werd georganiseerd, gisteren (23 februari) in de Amsterdamse RAI. Inderdaad, gelijktijdig met de Huishoudbeurs. Want wie dacht dat hier louter en alleen wasmiddelen en strijkbouten worden verkocht heeft het mis, de veelbesproken beurs gaat met z’n tijd mee en zet ook hier vloggers, YouTubers en Instagrammers in.

13 maart: Zo springen (content)bureaus in op de verkiezingen (24853 x gelezen)

Met de verkiezingen in aantocht voeren politici op de meest uiteenlopende manieren campagne. Maar hoe springen de (content)bureaus hier eigenlijk op in? Laten ze hun creatieve geest de vrije loop of nemen ze juist bewust afstand van het hele politieke circus? Creatieven aan het woord over hun keuze om al dan niet met politieke partijen in zee te gaan. 'Politiek ligt altijd gevoelig in combinatie met merken.'

15 maart: Emilio de Haan (Indie Amsterdam) over !Mets - Kantel de macht: 'Wij spreken de taal van jongeren beter dan politici' (20775 x gelezen)

Jongeren stemmen steeds minder en dat moet veranderen, zo luidt de boodschap van '!Mets - Kantel de macht', van initiatiefnemers Indie Amsterdam, Maak, Top Notch en Noah's Ark. 'Drie kwart van de jongeren met een migrantenachtergrond gaat zelfs helemaal niet stemmen. Wij willen laten zien dat zij weldegelijk zelf over macht beschikken.' Aan het woord Emilio de Haan van Indie over hoe de (grotendeels online) campagne in korte tijd jongeren tóch naar de stembus lijkt weten te krijgen.

28 maart: Giel Beelen: 'Marketeers nemen influencers niet serieus' (13623 x gelezen)

Om hun doelgroep te bereiken doen marketeers er verstandig aan influencers in te zetten, zoveel is nu wel duidelijk. Maar hoe dan? En waar gaat het eigenlijk heen met die razendsnel veranderende wereld van YouTube? Aan het woord radio-dj en presentator Giel Beelen. 'Sommige vloggers pakken meer views dan Jeroen Pauw, dat zegt in feite al genoeg.'

4 april: The Experience Conference: 'Live communicatie heeft nog altijd de meeste schwung' (12478 x gelezen)

Met een bezoekersaantal van 150+ zat de 'Wicked Grounds - The Warehouse' ramvol, gistermiddag tijdens de tweede editie van The Experience Conference. Live interactie met de doelgroep, dat moeten marketeers in de vingers krijgen.

10 april: Kluun: ‘Het is helemaal niet lelijk om reclame voor literatuur te maken’ (32037 x gelezen)

'DJ', de nieuwe roman van Kluun ligt in de winkels. De schrijver en tevens oud-reclameman pakt de marketingstrategie rondom zijn boek niet bepaald bescheiden aan. Zo rijdt er een 'DJ'-tram door Amsterdam en het ontwerp van zijn boek (knalrood design) is ook opvallend te noemen. Kluun in gesprek met MarketingTribune over waarom je als schrijver weldegelijk ook een merk kunt zijn.

4 mei: Erik Zwennes (Top Notch) over miljard YouTube views: 'Veel merken zijn nog te voorzichtig' (13740 x gelezen)

Platenlabel Top Notch heeft een miljard views behaald op het YouTube-kanaal. Is dat nieuws? Wel als je je bedenkt dat dit het eerste Nederlandstalige muziekkanaal is dat deze status bereikt heeft. Daarbij is het label het zesde Nederlandse YouTube-kanaal ooit dat een dergelijk aantal views behaalt. Aan het woord Erik Zwennes, verantwoordelijk voor creatie en strategie bij Top Notch.

11 mei: Aart Lensink (LVB Networks): 'Er wordt van alles geprobeerd, maar te weinig afgemaakt' (9277 x gelezen)

Nieuw op MT/content: de Content Rally. Contentmarketeers aan het woord over hun favoriete merk, uitdagingen en misvattingen op het gebied van hun eigen vakgebied: content. Na het beantwoorden van de vragen geven zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer of -creatief aan het woord. En we trappen af met: Aart Lensink, directeur en eigenaar van LVB Networks.

21 juni: Hema op Insta: grootgebruiker van user generated content (11807 x gelezen)

Sara Mok (29) is sinds drie jaar social media manager bij Hema, waar ze verantwoordelijk is voor alle social media kanalen van het warenhuis, zowel in Nederland als internationaal. ‘Ik houd me eigenlijk bezig met ieder Hema-onderwerp dat aan social gelinkt kan worden.’ Hema zet alle mogelijke social kanalen in, van Instagram tot Pinterest. LinkedIn ook, maar dan niet voor marketingdoeleinden, maar meer voor corporate business. Eerstgenoemde is het meest opvallend; op ‘Insta’ maakt Hema gebruik van ‘user generated content’, ofwel afbeeldingen in eerste instantie gepost door de consument.

27 juni: Vacature Via Ginny: 'Welkome verfrissing op ingekakte banenmarkt' (12080 x gelezen)

Wie op zoek is naar een baan als marketeer of creatief heeft vast weleens een kijkje genomen bij Vacature Via Ginny: 'het vrolijke en leuke banenplatform voor (droom)carrières in de creatieve industrie'. De website en Facebook-pagina valt op door haar losse en persoonlijke stijl en heeft sinds kort ook nog eens een YouTube-kanaal opgezet. Oprichter Ginny Ramkisoen vertelt MarketingTribune over de plannen en solliciteren in het marketingwereldje in het algemeen.

12 juli: [exclusief] Dumpert: 'Onze content is sympathiek' (8219 x gelezen)

Dumpert, 'de allercoolste filmpjesportal van Nederland', komt niet altijd even positief in het nieuws. Zo ontstond er in mei dit jaar een advertentieboycot vanwege een seksistische video-rubriek op de website. Evengoed zijn de cijfers van Dumpert indrukwekkend te noemen, met een maandelijks bereik van 2,2 miljoen mensen en ruim 1,7 miljoen likes op de Facebook-pagina. Milan Boot, zelfbenoemd 'Eindbaas' van de website, zal toch iets goed doen. In een exclusief interview met MT bespreekt hij de werkwijze, het succes en de ophef rondom de veelbesproken website.

4 augustus: Sander Schimmelpenninck: 'Iedereen heeft een mening over Quote' (21144 x gelezen)

Sander Schimmelpenninck (33) werkt eigenlijk nog helemaal niet zo lang bij Quote. Na een wat bumpy road als advocaat op de Zuidas en ondernemer in de horeca startte hij in 2013 bij ‘het bijtertje onder de zakenbladen’, waar hij na drie jaar al zijn opwachting maakte als hoofdredacteur. In de afgelopen maanden verscheen Schimmelpenninck regelmatig in de media, opvallend vaker dan zijn voorgangers (met uitzondering van Jort Kelder natuurlijk). Zit daar een bepaalde strategie achter? Ziet hij ‘zijn’ Quote maar ook zichzelf als merk? En hoe is zijn kijk op de journalistiek van dit moment?

11 september: Joe Pulizzi over CMWorld: 'Het draait allemaal om entertainment' (7426 x gelezen)

Joe Pulizzi kan met een goed gevoel terugkijken op de zevende editie van CMWorld, het grootste contentmarketingcongres ter wereld dat vorige week (4-8 september) plaatsvond in Cleveland, Ohio. De 'godfather of contentmarketing' en tevens oprichter van het event rende van hot naar her, maar kon gelukkig voor MarketingTribune nog een kwartiertje vrijmaken in zijn overvolle agenda. Over zijn favoriete sprekers, verbeteringen voor volgend jaar en zijn visie op eventmarketing in het algemeen.

18 september: Perre van den Brink (Vice/Virtue): ‘We maken verhalen, geen content' (8792 x gelezen)

Millennials, het is de doelgroep waar de gemiddelde marketeer zich stuk op bijt - ook wel bekend als de moeilijk benaderbare groep 18-30 jarigen. Er is in ieder geval één mediabedrijf dat deze wel weet te bereiken en dat is Vice Media. Door de content die jongeren simpelweg aanspreekt maar ook vanwege Virtue, het creatieve bureau van Vice. Perre van den Brink, voorheen head of content bij Vice en tegenwoordig managing director van het bureau, deelt zijn visie op contentmarketing met MarketingTribune.

22 september: Ron Simpson: 'The Avocado Show wordt wereldwijd begrepen' (15929 x gelezen)

Stond influencer Ron Simpson (33) vorige week nog met een interview in Het Parool, een paar dagen later werd bekend dat zijn restaurant The Avocado Show met een investering van vijf miljoen gaat uitbreiden naar het buitenland. Tel daar een following van bijna 15k op Instagram en een wekelijkse clubnacht in Jimmy Woo bij op en we kunnen met recht spreken van iemand die het begrip 'influencer marketing' in de vingers heeft - hoewel hij zichzelf liever omschrijft als 'creatieve ondernemer'. Reden genoeg Simpson te vragen als eerste kandidaat voor onze nieuwe rubriek 'Influencer van de Week'.

10 oktober: DJ Sam Feldt lanceert Fangage: 'We zijn geen standaard reclamebureau' (10417 x gelezen)

Sam Feldt heeft Fangage gelanceerd; een communicatie platform waarbij influencers en merken direct in contact staan met hun fans 'zonder restricties die partijen zoals Facebook en Instagram met zich meebrengen'. Waarom verbindt Feldt zijn naam hieraan? En hoe ziet de mediamix van Fangage eruit? De 24-jarige dj vertelt.

25 oktober: ‘Het communicatievak is in de volle breedte veranderd en contentmarketing is daar een resultante van’ (11742 x gelezen)

Als bestuurslid Leerstoel Contentmarketing, directeur Platform Content en organisator Grand Prix Content Marketing is Bert Groothand geen onbekende in het contentmarketingwereldje. Samen met hem maken we de balans op. Waar staat het vak nu, wat zijn de ontwikkelingen en wat kunnen we verwachten van de Grand Prix?

17 november: GPCM17: mooie woorden van de jury, maar wel een beetje meer lef graag (15536 x gelezen)

Werken met een strategie is niet een kwestie van willen maar moeten. En gelukkig worden steeds meer cases vanuit een duidelijke strategie gemaakt. Heerlijk om over het vak de loftrompet te blazen. Geweldig om veren in elkaars uitgang te steken. Maar je schrikt als je bemerkt dat het buikgevoel nog steeds domineert. Je zou het bijna niet geloven als je op 16 november bij de uitreiking van de Grand Prix Awards Content Marketing bent geweest.

20 november: Carlijn Postma is Contentmarketingvrouw van het Jaar: 'Ik ben een vakidioot, misschien is dat de reden' (29197 x gelezen)

Carlijn Postma van The Post is uitgeroepen tot Contentmarketingvrouw van het Jaar, dat werd donderdagavond bekendgemaakt tijdens de GPCM-uitreiking in DeFabrique. Een eerste reactie.

13 december: Terug- en vooruitblik met de Persgroep: 'Online video blijkt prettig alternatief voor tv-commercial' (12046 x gelezen)

In een nummer over Media (MT21) kan ‘een huis vol nieuwsmerken’ als de Persgroep niet ontbreken. Er mag worden teruggekeken op een mooi jaar, hoewel het natuurlijk altijd beter kan: met name de digitale groei moet in een versnelling.

21 december: Stelling: slim van Tele2 om met vlogger in zee te gaan (51358 x gelezen)

Tele2 is de campagne #hatersgonnalove gestart met als doel ‘online haters’ aan te pakken. Opmerkelijk: veel bekritiseerd vlogger Famke Louise is ambassadeur van die actie. Slimme move of juist niet?

 


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content