[Content Rally] Michiel de Gooijer: 'Niet ieder merk kan uitgevertje spelen'

[Content Rally] Michiel de Gooijer: 'Niet ieder merk kan uitgevertje spelen'
  • Content
  • 13 mrt 2018 @ 09:42
  • 9284 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaContent

In de Content Rally geven we contentmarketeers het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord. Ditmaal: #13 Michiel de Gooijer, founder van videoplatform BrightVibes.

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?

Dat ieder merk eigen uitgever kan worden. Voor ieder merk biedt contentmarketing kansen, maar dat betekent niet dat ze zelf voor uitgevertje kunnen spelen. Het maken en distribueren van content is een vak op zich. De hoeveelheid branded YouTube channels en Facebook pages waarvan het merendeel een paar honderd views heeft en nauwelijks engagement heeft, is veelzeggend. Hieraan is gerelateerd dat het vaak aan een lange termijnvisie ontbreekt.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?

De wijze waarop Patagonia content inzet om zijn missie uit te dragen middels longer form content, mooie blogs en Instagram vind ik bewonderingswaardig. In tegenstelling tot veel andere merken zet Patagonia content niet in door zich te associeren met hippe maar totaal niet productgerelateerde verhalen. In de VS lanceerde het onlangs Patagonia Action Works; een online platform dat de 900 initiatieven die Patagonia ondersteunt, koppelt aan individuen die actief een bijdrage willen leveren. Ze zetten content in om bij te dragen aan de realisatie van hun missie: use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.

Welk merk zou naar jouw idee meer met contentmarketing moeten doen en waarom?

Ik denk dat het belang van contentmarketing alleen maar zal toenemen gezien de populariteit van ad blockers, gecombineerd met de steeds groter wordende groep mensen die bereid is om te betalent voor content zodat ze geen ads hoeven te zien. Zo zie ik grote kansen in de reiswereld; neem bijvoorbeeld Booking.com. Dat ondersteunt prachtige duurzame toerisme initiatieven middels de Booking.com Cares Foundation. Het leent zich perfect voor (video)contentmarketing. Voor zowel de initiatieven als ook Booking.com zelf valt hier veel te winnen.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?

Bij veel merken wordt met relatief korte termijn doelstellingen gewerkt, terwijl een succesvolle content strategie vraagt om een lange termijnvisie die gedragen wordt door de top. Een daaraan gerelateerde uitdaging is dat iedereen een mening over content heeft en dat er veel afdelingen bij betrokken zijn. Iets wat de besluitvorming en kwaliteit niet altijd ten goede komt.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Aan Mark Woerde, mede-oprichter van Lemz. Het werk dat hij heeft gemaakt voor onder meer Terre des Homes (Sweetie) en zijn initiatief letsheal.org maken hem tot een van de meest impactvolle creatieven.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken