Anke de Jong (Glamour): 'In reclame word je nog altijd met maatje 36 doodgegooid'

Anke de Jong (Glamour): 'In reclame word je nog altijd met maatje 36 doodgegooid'
  • Content
  • 5 mrt 2018 @ 10:56
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • DoelgroepenBranded contentContentMakers

Waarom altijd maar maatje 36? Anke de Jong, hoofdredacteur van Glamour, maakt zich hard voor meer diversiteit in de modewereld. Hiertoe is ze te zien in RTL5-programma Curvy Super Model - wat het merk Glamour uiteraard ook goed moet doen.

De gemiddelde maat van vrouwen in Nederland is 42, zo stelt De Jong. ‘Niets mis mee. Maar waarom zou ik die hele groep buitensluiten? Ik wil hen juist een podium geven.’ De Jong doet dat door – onder leiding van Anna Nooshin – acht weken lang op zoek te gaan naar ‘een potentieel internationaal model met rondingen’, iedere maandagavond te zien op RTL5. Ook stond plus-size model Ashley Graham recent op de cover van Glamour. De hoofdredacteur wil er kortom zijn voor alle vrouwen, ongeacht hun maat. ‘De modewereld focust nog altijd op maatje 36, terwijl je daar dus eigenlijk een hele markt mee buitensluit. In reclames word je er ook nog steeds mee doodgegooid. Het is nog altijd een soort schoonheidsideaal, maar we moeten naar een wereld waar schoonheid meer dan een kledingmaat is.’

Evengoed heb ik bij Glamour nog altijd het beeld van een zekere droomwereld. En daar is toch ook niets mis mee?
Ik zal niet ontkennen dat wij een iets knappere versie van de werkelijkheid laten zien. Onze redacteuren zijn influencers; we hebben echt invloed op Nederlandse jonge vrouwen. Maar ik ga ze niet meer alleen een schattig jurkje of de nieuwste lipgloss voorschotelen. Het moet over méér gaan dan dat. Ik wil niet dat vrouwen zich rot voelen na het lezen van Glamour. Ze moeten zich juist empowered voelen.

Uw redactie zit dus ook met een marketing-pet op.
Marketing staat hoog in het vaandel op onze redactie. Uiteindelijk is iedereen hier marketeer. We stellen onszelf vragen als: doet dit verhaal het goed op Blendle? Gaat het blad de winkel uitvliegen?

Uw aanwezigheid in Curvy Super Model moet neem ik aan het merk Glamour ook goed doen.
Het gaat me in eerste instantie om de inhoud. Maar ik ben daar ook aanwezig namens mijn titel, dus je zult – inderdaad – zo nu en dan Glamour in beeld zien. We planten het zaadje. En we borduren voort op YouTube met de modellen uit het programma; echt branded content dus.

Welk maatschappelijk belang heeft u bij Curvy Super Model?
Ik ervaar op het moment een wave, als het gaat om feminisme. En daar voel ik me goed bij, zeker om daar namens Glamour een voorbeeldrol in te hebben. De opkomst van social media heeft ook gezorgd voor een toekomst voor curvy meiden. Die werden altijd overgeslagen, maar nu kunnen en durven ze zich echt te laten zien aan de wereld. Iemand als Ashley Graham heeft op Instagram zo’n grote following, daar kun je gewoon niet meer omheen. Er zijn nu zelfs kledingmerken met plus-sizelijnen – die daarmee ook in omzet stijgen. Een mooie ontwikkeling, waarvan ik blij ben dat ik er een bijdrage aan kan leveren.

Tot slot nog even die grote Moët-fles op uw bureau. U bent zelf ook influencer, begrijp ik?
Haha, laat ik het zo zeggen: de merken weten mij wel te vinden. Ik sla veel af, maar met Moët ben ik inderdaad een samenwerking aangegaan, voor een jaar. In die zin dat ik het een jaar lang gratis mag drinken en daar dan af en toe iets over posts op mijn privé social kanalen.

Past dat nog wel in het maatschappelijk verantwoorde straatje van Curvy Models?
Wel in dat van Glamour, wij staan voor fun. Dus voor patat én champagne. Het gaat om de balans. Dus dit kan prima, ja.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken