'Oppassen dat branded content niet het nieuwe reclameblok wordt'

'Oppassen dat branded content niet het nieuwe reclameblok wordt'
  • Content
  • 24 apr 2018 @ 13:01
  • 16047 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • PersonaliaContent

In #15 van de Content Rally: Mark van der Werff, creative director bij online videobureau LifeHunters. Wat is zijn visie op het contentmarketingvak?

In de Content Rally geven we contentmarketeers het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord.

Wat is de grootste misvatting op het gebied van contentmarketing?

Een wedervraag: wat heb je vandaag aan content gezien dat écht indruk heeft gemaakt? Waarschijnlijk niets.

Iedereen wordt maar publisher. Allemaal proberen ze de aandacht van de consument te grijpen met nóg meer content. Hoe meer hoe beter lijkt het, maar de meeste content is pulp. Dat ziet de kijker ook. Er wordt zoveel content gemaakt dat we er met z'n allen zo snel mogelijk voorbij swipen. Zonde van de tijd en geld dat erin gestoken wordt.

We moeten oppassen dat branded content niet het nieuwe reclameblok gaat worden. Dan hebben we onze eigen glazen ingegooid.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?

Een paar jaar geleden leerde ik Eindbazen kennen. Twee jongens, Wiggert en Michel, die in hun studiootje elke keer weer een verrassende eindbaas ontvangen, mensen met een verhaal dat bijna altijd inspireert. Bijvoorbeeld Jan Geurtz, David Allen en Dick Berlijn. Ik ben fan. Ik luister het veel op de fiets en pik er altijd wel iets uit. Voor mij op dit moment zinvollere tijdbesteding dan Spotify.

En nu komt het slimme: ze laten hun podcast sponsoren door Nootrofit, een eigen online winkeltje met supplementen om beter te presteren. Ze bieden soms ayahuasca-sessies en geven binnenkort een masterclass met bekende gasten uit de podcast.

Content en promotie is de perfecte balans. Daar kunnen grote merken wat van leren.

Welk merk zou naar jouw idee meer met contentmarketing moeten doen en waarom?

Eigenlijk alle merken die vanuit de roots een mooi verhaal te vertellen hebben, en dat zijn er nogal wat. Het Rijksmuseum is er zo eentje, sinds 1800. Het kan niet anders dan dat daar tientallen opvallende en boeiende verhalen te vertellen zijn die de moeite waard zijn. Met LifeHunters zou ik daar graag een contentplan voor willen maken.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?

Uit recent onderzoek blijkt dat content steeds vaker alleen privé gedeeld wordt via WhatsApp en Messenger. Andere social kanalen worden hiervoor minder gebruikt. En dan spelen de steeds veranderende algoritmes ook nog mee, wat maakt dat minder mensen je content organisch zien.

Om daarin onderwerp van gesprek te worden, is een relevant idee nog belangrijker. En daar heb je creatieven en marketeers met lef voor nodig. Een mooie uitdaging om mee te experimenteren.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Renault blijft groeien; vorig jaar de nummer twee van bestverkochte merken. Natuurlijk zie je het merk veel op tv, maar ook met content hebben ze ambitieuze projecten lopen. Ik ben daarom benieuwd hoe Jos van den Bergh de rol van content ziet in zijn plannen om van Renault de nummer één van Nederland te maken.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content