[interview] 'Adverteerders onderschatten influencer marketing'

[interview] 'Adverteerders onderschatten influencer marketing'
  • Content
  • 26 apr 2018 @ 09:02
  • 22175 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • ContentNieuwkomers

Een nieuw influencer marketingbureau ziet vandaag het licht: Xmple, onderdeel van Mediaxplain. Head of content Lukas Foks licht toe.

Waarin differentieert Xmple zich ten opzichte van andere influencer marketingbureaus?

Voor veel marketeers is influencer marketing allesbehalve transparant, bijvoorbeeld door onduidelijke tarieven en de vele tussenpartijen. Hoewel de mediabranche transparantie predikt, lijkt dit niet te gelden wanneer een nieuwe vorm van media, in dit geval influencer marketing, zich aanbiedt. Met Xmple implementeren en verstevigen we de hedendaagse wetten van media buying ook op influencer marketing. Hiermee wordt de exacte prijs van sterke content, bereik en interactie zichtbaar en willen we de band tussen influencer en adverteerder versterken.

Wat is het grootste misverstand dat over influencer marketing bestaat? En welke rol ligt hier voor Xmple weggelegd?

We zien dat influencer marketing vaak nog wordt onderschat door adverteerders en dat campagnes zich beperken tot kortlopende samenwerkingen om snel te pieken in awareness. Dat is zonde, er is veel meer winst te behalen. Het afgelopen jaar hebben we uitvoerig onderzoek gedaan. De resultaten bevestigen dat herhaalde exposure en een hogere contactfrequentie positief effect hebben op betrouwbaarheid van de content én op de koopintentie van de consument. Aan ons de schone taak om merken te adviseren over een zo effectief mogelijke inzet van content creators en hun platforms - ook op de langere termijn.

Jullie launch event (woensdag 25 april) valt tegelijk met de SpinAwards. Bewuste keuze?

Nee hoor. Het event-seizoen is geopend en er zijn elke dag een aantal evenementen. Er is wat overlap, maar wij beginnen 's middags al met onze adverteerders en de SpinAwards gaat langer door, dus men kan ervoor kiezen om naar beide evenementen te gaan.

Voor welk merk ga je het liefst direct aan de slag en waarom?

Doordat Xmple onderdeel is van Mediaxplain mogen we al voor veel mooie merken werken. Denk aan Bolletje, BBC First en Weightcare. Het lijkt mij te gek om hier een sportmerk aan toe te voegen. Die markt is altijd in beweging, zit bomvol positieve energie en vraagt om excellerende content. Een merk als Adidas of Under Armour zou een mooie partner kunnen zijn.

En voor welke influencer en waarom?

Ik heb bewondering voor influencers die zichzelf als sterk merk weten te positioneren, Anna Nooshin is hier een mooi voorbeeld van. Maar ook UitPaulinesKeuken of Nina en Elise van Chickslovefood, die middels food inspiratie een ingrediënt of product keer op keer een de man weten te brengen.

Soms kan de inzet van influencers met een minder massaal bereik echter veel effectiever zijn. De mate van betrokkenheid tussen influencer en doelgroep correleert met koopintentie. Daarom is de engagement die bijvoorbeeld momfluencers als Alboe.nl of De Huismuts met hun achterban hebben opgebouwd zo bijzonder.

 
Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken