'Consument bereiken wordt steeds lastiger'

'Consument bereiken wordt steeds lastiger'
  • Content
  • 14 mei 2018 @ 09:37
  • 8422 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • ContentPersonalia

In #17 van de Content Rally: Lex van Bakel, founder van Media Content House. Wat is zijn visie op het contentmarketingvak?

In de Content Rally geven we contentmarketeers het woord over hun favoriete merken en uitdagingen en misvattingen op het vlak van hun eigen vakgebied: content. Vervolgens geeft hij/zij het stokje door en komt er een nieuwe contentmarketeer- of creatief aan het woord.

Wat is de grootste misvatting op het vlak van contentmarketing?

Dat je er al bent met simpelweg het schieten van content. Vandaag de dag zijn er veel partijen die hele mooie content kunnen distribueren. Vaak verrassend creatief en inspirerend. Helaas sterft veel mooie content in schoonheid, omdat distributie van het materiaal vaak te beperkt is of een sluitpost in de begroting. Door het veranderende kijkgedrag worstelen gevestigde namen ook nog eens met het eigen distributieplatform. Vaak te beperkt en te niche, waardoor er onvoldoende potentieel wordt gevonden om het concept van het merk te laden.

Steeds vaker zie ik samenwerkingen tussen enerzijds partijen die onvoldoende (video)content ter beschikking hebben om de doelgroep blijvend en met hoge frequentie te kunnen bedienen en anderzijds partijen die een groot distributieplatform missen maar wel mooie content maken. Door de toenemende macht van grote buitenlandse partijen is samenwerking overigens geen overbodige luxe.

Welk merk zet naar jouw idee contentmarketing het slimst in en waarom?

Ik ben fan van Coolblue. Alle inspanningen van het merk zijn gericht op het motto 'Alles voor een glimlach'. De focus in communicatie is gericht op maximalisatie van klanttevredenheid. Aan de onderwerpen van de geproduceerde content zie je dat het bedrijf goed luistert naar zijn klanten en gebruik maakt van data om in te spelen op de meest relevante productvragen.

Welk merk zou naar jouw idee meer met contentmarketing moeten doen en waarom?

Zonder namen te noemen, het wordt steeds lastiger om de consument te bereiken, te beraken en positief onderscheidend boven de massa uit tekomen. De consument consumeert media waar en wanneer hij dat wil en op het moment dat het hem uitkomt. Dat vraagt om een aanpak waarbij je goed moet luisteren naar de consument en dat blijft voor ieder merk een uitdaging.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging voor contentmarketeers?

Door de toenemende data stroom weten merken steeds meer van de consument. We leven in een waanzinnig interessant tijdperk waarbij we in toenemende mate steeds betere doelgroep profielen kunnen formuleren. Door de toenemende stroom van visueel geweld is het niet makkelijk om nog onderscheidend te kunnen zijn. Met de beschikbare gegevens kunnen we echter steeds meer en beter inspelen op de wensen van die consument. Dat vergt een delicate balans tussen investering in content en mate van distributie. De uitdaging is om zo vaak en zo relevant mogelijk aanwezig te zijn met premium content waarbij er voldoende potentieel aanwezig is om ervoor te zorgen dat het rendabel blijft.

Aan wie geef je het stokje door en waarom?

Twan Voss van Amstel Works. Hij produceert video content voor een breed scala aan merken waarmee hij doelgroepen in beweging weet te brengen. Een vakman met uitgesproken visie en mening.


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken
  • Platform Content