'De behoefte aan persoonlijk contact zal altijd blijven bestaan'

'De behoefte aan persoonlijk contact zal altijd blijven bestaan'
  • Content
  • 28 mei 2018 @ 15:51
  • 17370 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Activatie

Activatiebureau brandXtension zet experience marketing in om merken zodoende letterlijk in contact met mensen te zetten, bijvoorbeeld met Good Times Island voor McDonalds. Daniëlle Brons, founder van het bureau, licht toe.

brandXtension specialiseert zich in experience markting. Waarom zo specifiek? Welke type klanten heb je hierbij voor ogen?

We hanteren merkactivatie als overkoepelend begrip. De activiteiten lopen uiteen van omvangrijke campagne gerelateerde events, promoties en beurzen tot content. De activaties staan doorgaans in dienst van marketing.

Onze voornaamste taak is het concreet maken van een idee dat de klant zelf al heeft bedacht en het produceren daarvan. We zien veel goede ideeën voorbijkomen, maar een goed idee is pas écht goed als het ook in de executie klopt. En daar zit onze toegevoegde waarde; wij vertalen de wensen vanuit (merk)strategieën en daarmee komt het idee tot leven zoals bedoeld.

Waarom is experience marketing nog zo onderbelicht, denk je?

In Nederland is het onderbelicht, in het buitenland niet. Zoals Adweek eind vorig jaar al berichtte: experiential marketing is the next best thing. Volgens een van de grotere bureaus in de VS gaat het er met name om dat ze een verschuiving zien in het gegeven dat merken de inzet van ervaringen gaan zien als een onderdeel van hun merkstrategie. Los van de term is dat in Nederland nog niet aan in die mate aan de orde.

Dat is deels cultureel te verklaren. Nederlanders houden graag vast aan het bekende, noem het angst voor het onbekende. Bij activaties maak je een connectie; je treedt letterlijk in contact met mensen. Je raakt ze in hun hart. Daar kunnen reacties op volgen waar je niet honderd procent de controle over hebt, in tegenstelling tot het inkopen van zendtijd danwel bereik.

Dat laatste wordt vaak ervaren als zekerheid. Het inzetten van activaties om merken te laden en op te bouwen in het hoofd van de consument is een lange termijnstrategie. Om zo'n nieuwe marketingstrategie intern te verdedigen moet je stevig in je schoenen staan. Gelukkig zijn er succesvolle voorbeelden te noemen zoals Coca-Cola Festival en Good Times van McDonald's.

Zijn marketeers zich wel voldoende bewust van de waarde hiervan? Hoe gaan we daar verandering in brengen?

De maatschappij begint te lijken op een 24uurs-chat verweven met commerciële boodschappen. Dit biedt kansen. Trends roepen tegentrends op. Juist in een wereld waarin digitalisering en nieuwe technologieën elke industrie zullen raken, is er behoefte aan écht (live) contact. Mensen zijn sociale wezens, de behoefte aan persoonlijk contact zal altijd blijven bestaan. Hoe meer er online met elkaar wordt gesproken, hoe groter de behoefte aan contact in real life. We willen gezamenlijk iets ervaren met voor ons belangrijke anderen. Live communicatie is daarvoor de beste optie. Je komt rechtstreeks binnen op het niveau van emoties. Dat is de meest intense vorm van communicatie. Maak contact van mens tot mens en bouw dat uit tot crossmedia-concept. Grijp je kans als merk.

Wat doet brandXtension in dit kader voor McDonalds? En wat levert dat het merk precies op?

We waren operationeel verantwoordelijk voor Good Times Island, als onderdeel van de campagne Always Open for Good Times van McDonalds (concept TBWA\Neboko) en alle events die gedurende deze campagne werden georganiseerd. Prijswinnaars maakten kans op een mooie dag op een tropisch eiland, bij Volendam. McDonald's doet iets goed of doet het niet. Voor zo'n risicovolle operatie bestaat geen blauwdruk. Het feit dat ze zo groots hebben uitgepakt heeft het nut van activaties een flinke impuls gegeven. Het leverde aantoonbaar effect op: de case werd uitgeroepen tot beste Brand Event en ontving de Publieksprijs.



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken