'Festivals willen doelgroep in beweging krijgen'

'Festivals willen doelgroep in beweging krijgen'
  • Content
  • 29 jun 2018 @ 11:08
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Content

De zomer is voor Xite het uitgelezen moment om brand partnerships met festivals aan te gaan. De muziekzender werkt samen met zo’n twintig festivals, van Solar in Roermond tot Sziget in Boedapest. PR/-communicatiemanager Moa Afzal licht toe.

De doelgroep van Xite is kortgezegd geïnteresseerd in festivals; het is de millennial die graag naar muziek luistert. Xite claimt de festivalzomer met drie soorten content: redactioneel, winacties en entertainment. Zo schrijft de muziekzender artikelen over niet te missen festivals, bedenkt het acties voor het winnen van tickets en is het live aanwezig op festivals middels bijvoorbeeld Instagram Stories en festivalreports op YouTube. In ruil daarvoor neemt het desbetreffende festival Xite als mediapartner mee in al hun online en offline communicatie. Op basis van het beschikbare budget wordt het partnership vervolgens aangevuld met bijvoorbeeld commercials op tv of social posts online.


Moa Afzal.

‘Voor ons is het met name van belang dat wij te zien zijn op de kanalen van bijvoorbeeld een Sziget, een van de grootste festivals in Europa. Zij hebben logischerwijs een groot bereik, wat voor ons merk gunstig is. Sziget op hun beurt wil meer awareness creëren, in ons geval in Nederland. Wij bedienen de Nederlandse muziekliefhebber, wat hun doelgroep weer verbreedt.’ Xite probeert een zo breed mogelijk palet aan festivals te bedienen, dus niet alleen de usual suspects. ‘We focussen niet op één muziekstijl of alleen op de Randstad, zo staan we ook op Solar of op Paaspop. We willen de volledige dekking hebben.’

Gevraagd naar festivalmarketingtrends in algemene zin noemt Afzal: influencers. ‘Je ziet steeds meer dat zowel merken als festivals een connectie zoeken met bekende vloggers en Instagrammers. Die zetten zij dan als het ware in als ambassadeurs om hun festival te promoten, een trend waar Xite in 2017 samen met Lipton Ice Tea op inspeelde rondom de Lipton Let’s Go Squad.’ Een andere trend: maatschappelijke waarde. ‘Festivals en betrokken merken kijken niet meer naar: wie is de doelgroep? Maar naar: wat beweegt de doelgroep? Ze gaan meer de diepte in om die groep daadwerkelijk te begrijpen en in beweging te krijgen.' Een goed voorbeeld daarvan is onze zomercampagne met Bacardi. 'Via #ShareWhatMovesYou laten danseres Lotte Schouten en dj Rob Black in korte video's op Facebook en Instagram zien wat hen beweegt. Vervolgens krijgen jongeren drie weken lang de kans om via een foto of video genoemde partijen te overtuigen van hun passie.'

 

De festivals waar Xite dit jaar te zien is:
Paaspop
Dauwpop
Oh My! Music Festival
We Are Electric
Festival Macumba
Woo Hah!
Milkshake Festival
Solar Weekend
Appelsap
Dance Valley
Amsterdam Dance Event
Dour Festival
Cirque Magique
Lokerse Feesten
Melt Festival
Lollapalooza Berlin
splash!
Sziget Festival

 

De merken waarmee Xite samenwerkt:
H&M: XITE Zoekt VJ (2015) en XITE Zoekt Vlogger (2016)
ELHA Cosmetics (Replay & Police): Festival Hunt (2017)
Lipton Ice Tea: Let’s Go Squad (2017)
RTL Concentrate: The Pick Up Line (2017)
Bacardi: Share What Moves You (2018)



Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken